امرالله صالح:«حمله به دانشگاه کابل کار طالبان است»

معاون رئیس‌جمهور افغانستان گفت نمی‌تواند بپذیرد که داعش مسئول این عمل باشد

تجمع در مقابل دانشگاه کابل در اعتراض به حمله تروریستی روز گذشته - تصویر از شبکه‌های اجتماعی 

یک روز پس از حمله مرگبار تروریستی به دانشگاه کابل، معاون رئیس‌جمهور افغانستان با رد ادعای داعش گفت که مسئولیت این حمله بر عهده طالبان است.

هم‌زمان خانواده‌های کشته‌شدگان و دانشجویان نیز با تجمع در برابر دانشگاه، خواهان لغو گفت‌وگوهای صلح در قطر شدند.

امرالله صالح با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس اطلاعاتی که به دست او رسیده است نمی‌تواند بپذیرد که داعش مسئول این عمل باشد.

این بیانیه که صبح امروز ۱۳ آبان (عقرب) به‌وقت محلی در حساب فیس‌بوک امرالله صالح منتشر شد آمده است: «به نقل از ریاست امنیت ملی و منسوبین دیگر حاضر در صحنه و پس از حادثه - اسلحه باقی‌مانده از تروریستان با آنچه در عکس‌های اعلامیه داعش جعلی آمده است تطابقت ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عکس کسانی که در اعلامیه داعش نشر شده است با چهره تروریستانی که نابود شدند تطابقت و شباهت ندارد. بیرق طالبان یکی از اجناس دریافت شده از بکس (کیف) تروریستان است. در دیوار اطاق مانند دیگر حملات تروریستی آخرین جملات خود را نوشته‌اند و نوشته‌اند که زنده باد طالبان.»

آقای صالح که خود نیز در شهریورماه هدف حمله انتحاری قرارگرفته بود با انتقاد از اوضاع امنیتی گفت «این حمله گندیده‌گی وجدان طالب و همفکران او را نشان می‌دهد.»

طبق اعلام روز گذشته وزارت صحت افغانستان در این حمله تروریستی ۲۲ نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شده‌اند که حال تعدادی از آن‌ها وخیم است و ممکن است آمار کشته‌شدگان بالاتر برود. تمام قربانیان این حمله غیرنظامی و از کارکنان و دانشجویان دانشگاه کابل هستند.

ساعتی پس از حمله، «شاخه خراسان» از طرف دولت اسلامی عراق و شام «داعش» با انتشار تصویر از دو فرد مسلح ادعا کرد که مهاجمان از اعضای این گروه هستند و مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

این حمله در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل اتفاق افتاد و درگیری بین نیروهای امنیتی و مهاجمان تا ساعاتی ادامه داشت. سفیر ایران در افغانستان نیز برای افتتاح این نمایشگاه در دانشگاه کابل حضور داشت.

دولت افغانستان امروز را «ماتم ملی» اعلام کرده است.

بیشتر از