عضو هیئت افغانی: طالبان روند صلح را به دست‌انداز انداخته‌اند

«هیئت افغانی از دستاوردهای امنیتی، حقوق زنان و همه ارزش‌ها دفاع می‌کند»

اعضای هیئت طالبان در مذاکرات صلح دوحه - KARIM JAAFAR / AFP

خالد نور، عضو هیات مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان گفت که در ابتدا روند مذاکرات صلح بین‌افغانی به خوبی به پیش می‌رفت اما بعدتر این روند از سوی طرف مقابل (طالبان) با کندی مواجه شد و دیگر از خود انعطاف نشان نمی‌دهند.

آقای نور، می‌گوید: «مردم افغانستان برای روند صلح و آغاز مذاکرات هزینه‌های زیادی پرداخته‌اند و به همین دلیل، برخورد ما در مذاکرات مسؤولانه است و در حد توان تلاش کردیم که این روند از سوی ما قطع نشود، اما طرف مقابل (هیات طالبان)، از خود انعطاف نشان نمی‌دهند.»

غلام فاروق مجروح، نیز عضو هیات مذاکره کننده افغانی است و می‌گوید: «به سبب پرداختن به آتش‌بس در مذاکرات صلح، اعضای هیات ما به شکل نظام‌مند کار می‌کند. هیات ما طرح مشخصی دارد و روی تدابیر عملی مرتبط تعمق کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مجروح، گفت: «ما با اتحاد و همدلی و با قدم‌های استوار اما با حوصله‌مندی و معقولیت پیش خواهیم رفت و مرتکب اشتباه نخواهیم شد چراکه مورد قضاوت تاریخ قرار می‌گیریم.»

این عضو هیات مذاکره‌کننده افغانی همچنین بر حفظ دستاوردهای چندین‌ساله مردم این کشور در مذاکرات با طالبان تاکید کرد و افزود: «هیات افغانی از دستاوردهای نیروهای امنیتی و دفاعی، حقوق زنان و همه ارزش‌ها در میز مذاکره دفاع می‌کند.»

حبیبه سرابی، نیز عضو هیات مذاکره‌کننده افغانی است. او گفت: «ما برای برقراری آتش‌بس تلاش می‌کنیم و روی حفظ حقوق قربانیان جنگ نیز کوشش داریم و راهبردی عمل خواهیم کرد.»

بانو سرابی، بر حفظ دستاوردهای چندین‌ساله مردم این کشور در مذاکرات صلح تاکید کرد: «هیات مذاکره‌کننده افغانی بر حفظ دستاوردهای ۲۰ساله به ویژه حقوق شهروندی مردم افغانستان تاکید دارند و این هیات صلح عادلانه را از اولویت‌های خود در روند گفت‌وگوهای صلح می‌دانند.»

رامش خواجه‌زاده، آگاه سیاسی در رابطه با نشست دوحه و تاخیر در روند صلح بین‌افغانی می‌گوید: «جای بسیار تاسف است که روند صلح از سوی طالبان به تاخیر انداخته می‌شود و همیشه طالبان تلاش کرده‌اند که پیش‌برد روند صلح را با کندی مواجه کنند که کردند. به نظر من اگر محاسبه طالبان این باشد که کندی روند صلح و ادامه خشونت‌ها در افغانستان به نفع آنان می‌شود، اشتباه محاسبه کرده‌اند، زیرا ضمن این که از این طریق به هدف خود نمی‌رسند، احتمال زیاد می‌رود که دوام این بهانه‌جویی‌ها منجر به ناکامی روند صلح شود و حکومت افغانستان را نیز خسته کند. طالبان بدانند که این یگانه فرصت است که پس از سقوط امارت‌شان به دست آورده‌اند، باید از فرصت پیش آمده استفاده درست کنند و به بهانه‌جویی‌های بی‌معنی مذاکرات صلح را به تاخیر نیندازند.»

حمیدالله خوگیانی، آگاه سیاسی گفت: «طالبان هر قدر روند مذاکرات صلح را به تاخیر بیندازد و فکر کند می‌تواند از این طریق به هیات مذاکره‌کننده افغانی و دولت افغانستان فشار بیاورد تا خواسته‌هایش بدون قید و شرط پذیرفته شود، اشتباه می‌کند. طالبان بداند که جمهوریت و دستاوردهای چندین‌ساله مردم افغانستان خط قرمز است. هیچ بهانه‌جویی و تاخیری در روند مذاکرات صلح دولت افغانستان و مردم این کشور را به عقب نمی‌برد. آمریکا نباید اجازه دهد که روند صلح جاری به تاخیر انداخته شود و هیات هیچ طرف نباید در مذاکرات بهانه‌جویی کنند.»

صمد عرفانی، ساکن کابل گفت: «بهانه‌جویی طالبان برای کشتار بیشتر مردم و ویران‌سازی افغانستان است و دیگر هیچ هدف و آرمانی ندارند. من این حرف را می‌گویم زیرا تمام خواسته‌های آنان از سوی آمریکا و دولت افغانستان پذیرفته شد تا جایی که شش هزار جنگجویشان نیز از زندان‌ها آزاد شدند اما باز هم این گروه بهانه‌تراشی می‌کنند و روند صلح را بازیچه خود کرده‌اند. خواست ما از دولت افغانستان این ا‌ست که اگر می‌داند این گروه علاقه‌ای به برپایی صلح ندارد، نباید ما را فریب دهند، باید این روند متوقف شود و دولت متوجه حفظ کشور باشد نه این که به بهانه مذاکرات تمام افغانستان ناامن شود و این گروه بیشتر تقویت شود.»

این گفته‌های شماری از اعضای هیات مذاکره‌کننده افغانی در پیوند با بهانه‌جویی و عدم‌انعطاف هیات طالبان در مذاکرات صلح و ایجاد کندی در این روند در حالی ابراز می‌شود که بیش از یک ماه و نیم است که از آغاز مذاکرات صلح در دوحه می‌گذرد، اما این روند بدون دلیل واضح و روشن متوقف شده است و هیات دو طرف نتوانسته‌اند که حتی در یک مورد هم به نتیجه دست یابند. توقف مذاکرات در دوحه و ادامه جنگ و خشونت‌ها، مردم این کشور را خسته کرده است و تاکید دارند که نباید بهانه‌جویی‌های بی‌مورد و غیرضروری از سوی هیات طالبان روند صلح را ناکام کند.

به تازگی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که برای خروج از بن‌بست کنونی مذاکرات صلح، دولت قطر تصمیم گرفته است که میان هیات افغانی و طالبان، نقش میانجی را ایفا کند تا مذاکرات دوباره آغاز شود.

بیشتر از