بازداشت ده تظاهرکننده ضد ترامپ در نیویورک

دو عکاس و یکی از کنشگران جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» جزو بازداشت شدگان هستند

سخنگوی پلیس نیویورک گفت ده نفر تا پیش از ساعت چهار بعدازظهر به اتهام رفتار بی‌نظم و ممانعت از کار نیروهای دولتی دستگیر شده‌اند. -  REUTERS/Eduardo Munoz

دیروز (یکشنبه) بعدازظهر نیروهای مسلح پلیس نیویورک با حمله به تظاهراتی در منهتن، ده نفر را دستگیر کردند. حداقل دو نفر از دستگیرشدگان عکاس بوده‌اند. وب‌سایت محلی «گوتامیست» ضمن اعلام این خبر گفت این دستگیری «به صورت خشونت‌بار» صورت گرفته است.

حدود صد تظاهرکننده در پارکِ «مدیسون اسکوئر» در مرکز منهتن گرد آمده بودند تا با کاروان حامیان دونالد ترامپ که قرار بود در منهتن رژه ماشینی بروند مقابله کنند. تظاهرکنندگان ضد ترامپ ابتدا در نزدیکی بزرگراه «وست‌ساید» در غرب جزیره منهتن گرد آمده بودند، چون قرار بود کاروان از آن‌جا عبور کند. اما خبری از کاروان نشد و تظاهرکنندگان پس از راهپیمایی در خیابان بیست و سوم خود را به پارک «مدیسون اسکوئر» رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کایلا، تظاهرکننده ۲۶ ساله، در گفت‌وگو با «گوتامیست» گفت نیروهای پلیس با حمله به تظاهرکنندگان افراد را بدون دلیل مشخص دستگیر کرده‌اند. او گفت: «این کار را قبل از انتخابات به عنوان راهکاری برای هراس‌افکنی انجام می‌دهند. می‌خواهند ما را بترسانند که این‌جا نیاییم.» سایر تظاهرکنندگان و مخالفین ترامپ نظرات مشابهی را در رسانه‌های اجتماعی تکرار کرده‌اند.

سخنگوی پلیس نیویورک گفت ده نفر تا پیش از ساعت چهار بعدازظهر به اتهام رفتار بی‌نظم و ممانعت از کار نیروهای دولتی دستگیر شده‌اند.

شناخته‌شده‌ترین فرد در میان دستگیرشدگان خانم چای کین، عکاس مستقلی است که با پوشش خود از اعتراضات جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» شناخته می‌شود. فیلم لحظه دستگیری او در اینستاگرام منتشر شده است. در همین ویدیو دستگیری هاک نیوسام، از فعالین شناخته‌شده جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» در نیویورک را نیز می‌بینیم.

پلیس نیویورک در توییتر تاکید کرد که هیچ یک از دستگیرشدگان کارت مطبوعاتی صادره پلیس نیویورک را نداشتند. سخنگوی پلیس گفت هنوز دقیقا معلوم نیست چه چیزی باعث دستگیری این افراد شده است.

گوئین هورگان، خبرنگار «گوتامیست»، یکی از نویسندگان گزارش این وب‌سایت در مورد این رویداد است. او در صفحه توییتر خود (که تایید شده و نشان آبی‌رنگ دارد) فیلم‌های متعددی از تظاهرات و حمله پلیس منتشر کرده است.

به نظر می‌آید پلیس با بلندگو به تظاهرکنندگان دستور می‌دهد تا خیابان را تخلیه کنند و به پیاده‌رو بروند و آن‌ها که نرفته‌اند جزو دستگیرشدگان بوده‌اند. در فیلم‌های منتشرشده می‌بینیم که پلیس با باتوم معترضین را عقب می‌زند. درضمن رهگذران فریاد می‌زنند و خواهان توقف دستگیری روزنامه‌نگارها می‌شوند.

مقامات پلیس نیویورک در چند روز گذشته در گفت‌وگوهای مطبوعاتی تاکید کرده‌اند که نیروهای خود را آماده مقابله با تظاهرات‌ احتمالی در پیامد انتخابات آمریکا (که فردا، سه‌شنبه، برگزار می‌شود) می‌کنند.

جان جی دادامو، معاون رئیس گروه پاسخ راهبردی پلیس نیویورک، در گفت‌وگو با روزنامه «نیویورک پست» گفت: «ما مخالف اعتراضات صلح‌آمیز نیستیم. آخرین کاری که می‌خواهیم بکنیم دستگیری مردم است. ما می‌خواهیم مردم هر چه دلشان خواست با صدای بلند فریاد بزنند — اما در ضمن می‌خواهیم کارشان را امن و امان خاتمه دهند و امن و امان به خانه‌هایشان بازگردند.»

© The Independent