بریتانیا تا تابستان آینده به وضعیت عادی باز نمی‌گردد

خروج از همه‌گیری به ایمن‌سازی گروه‌های در معرض خطر بستگی دارد

بریتانیا برای دومین بار وارد قرنطینه شده است-JUSTIN TALLIS / AFP

همزمان با آماده شدن مردم برای ورود به شرایط قرنطینه برای دومین بار، دانشمندی از امپریال کالج لندن هشدار داد، بریتانیا دست کم تا تابستان به وضعیت عادی برنخواهد گشت.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، ضمن اعلام محدودیت‌های جدید در شامگاه روز شنبه، گفت «امیدی واقعی» وجود دارد که واکسن «در سه ماهه اول سال آینده» آماده شود. وی نوید داشتن بهاری «بسیار متفاوت و بهتر» را داد.

پروفسور رابین شاتوک، که رهبری یکی از دو پروژه پیشرو ساخت واکسن کووید-۱۹ را به عهده دارد، اما زمان‌بندی متفاوتی ارائه دارد.

او پیش از اعلام تعطیلی‌های انگلستان به ایندیپندنت گفت: «با رساندن واکسن به جمعیت آسیب‌پذیر در نیمه اول سال آینده، و با توجه به روند کاهش بیماری که در این تابستان شاهد بودیم، پیش‌بینی من این است که می‌توانیم امیدوار باشیم در تابستان سال آینده، زندگی به حالت عادی برگردد.»

او گفت «اولین اقدامات» برای خروج از همه‌گیری، به ایمن‌سازی گروه‌های در معرض خطر، نظیر کارکنان حوزه بهداشت و سالمندان، بستگی دارد.

پروفسور شاتوک گفت: «اگر بتوانیم تا تابستان این گروه‌ها را تحت پوشش بگیریم، اوضاع خیلی فرق می‌کند. البته نه این که مشکل تمام می‌شود، ولی فرصت می‌یابیم که خودمان را از این وضعیت بیرون بکشیم.»

وی افزود: «پیش‌بینی آینده کمی مثل آن است که در گوی جادویی نگاه کنیم.»

او انتظار دارد اولین واکسن‌ها پس از کریسمس آماده شوند و توزیع آن میان گروه‌های کلیدی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به سرانجام برسد.

یازده واکسن، از جمله واکسنی که دانشگاه آکسفورد در دست ساخت دارد، در آخرین مراحل آزمایش بالینی در سطح وسیع، قرار دارند.

پروفسور شاتوک، که گفت واکسن او ممکن است تا اواسط ۲۰۲۱ ساخته شود، اظهار امیدواری کرد که تا دو ماه آینده داده‌های حاصل از انجام تعدادی از این آزمایش‌های بالینی آماده شوند تا برای تصویب در اختیار سازمان‌های نظام پزشکی قرار بگیرند.

فایزر و شرکت آلمانی آن بایوان‌تک، در این رقابت جهانی ظاهرا از بقیه پیشی گرفته‌اند و منتظرند تا تصویب واکسن آنها قبل از کریسمس نهایی شود. شرکت آمریکایی مدرنا هم طبق اطلاعیه هفته گذشته خود، آماده می‌شود تا توزیع واکسن کاندیدای خود را در سطح جهانی انجام دهد.

آسترازنکا، که برای ساخت واکسن آکسفورد با این دانشگاه مشارکت می‌کند، روز یکشنبه گفت مقام‌های ناظر حوزه بهداشت در بریتانیا شتاب بیشتری به بررسی واکسن آنها داده‌اند.

دستگاه‌های ناظر در جریان بررسی‌ها، به صورت بلادرنگ به داده‌های آزمایش‌های بالینی دسترسی داشته و برای شتاب بخشیدن به فرآیند تصویب، در مورد روند تولید و انجام آزمایش‌ها با شرکت‌های داروسازی گفتگو می‌کنند.

دولت بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن آکسفورد را پیش‌خرید کرده و یک سفارش ۹۰ میلیون دوزی هم به فایزر داده است.

پروفسور شاتوک گفت: «امیدوارم یک یا دو شرکت داروسازی پیش از کریسمس محصول خود را برای تصویب به دستگاه‌های ناظر ارائه دهند. اگر هم نه، قطعا تا اوایل سال آینده.»

وی افزود: «در بریتانیا، احتمال دارد در نیمه اول سال آینده شاهد واکسن باشیم. پیش‌بینی نمی‌کنم تا آن زمان واکسن برای عموم آماده توزیع باشد.»

او گفت اولویت دادن به کارکنان حوزه بهداشت و گروه‌های آسیب‌پذیر، نظیر افراد بالای ۶۵ سال، حیاتی است ولی نیازمند «یک کار لجستیکی بسیار وسیع» است.

به گفته وی: «به همین دلیل است که ممکن است تمام شش ماه اول سال آینده طول بکشد.»

سر جرمی فرار، رئیس ولکام تراست و عضو گروه مشاوران علمی دولت برای امور اضطراری، می‌گوید واکسن «ماهیت همه‌گیری را تغییر خواهد داد.»

او در برنامه اندرو مار بی‌بی‌سی گفت: «به نظر من با توزیع واکسن اعتماد عمومی و حس اطمینان نسبت به آینده همه‌گیری بالا خواهد رفت. امیدوارم که مردم با زدن واکسن کمتر گرفتار بیماری شدید شده و همچنین باعث افت میزان سرایت خود ویروس شود. بنابراین تأثیر واکسن بسیار زیاد خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر جرمی گفت مطمئن است از واکسن‌هایی که در حال حاضر در مرحله ۳ هستند «بیش از یک مورد» از آنها «به لحاظ ایمنی و اثربخشی تصویب» خواهند شد.

پروفسور جیمز نایسمیت، مدیر مؤسسه روزالیند فرنکلین، گفت واکسن، داروهای جدید و آزمایش‌های سریع «در راه هستند» ولی هشدار داد که «اول باید از این زمستان گذر کنیم.»

اما پروفسور شوتاک گفت واکسن برای پایان دادن به همه‌گیری «تیر طلایی نخواهد بود.»

وی با اشاره به پیشروانی چون واکسن کاندید آکسفورد، گفت بعید است اولین سری واکسن‌هایی که به بازار می‌رسند دارای اثربخشی کامل باشند. وی به واکسن‌هایی چون کاندیدای آکسفورد اشاره کرد که با استفاده از مهندسی ژنتیک، ویروس‌هایی می‌سازند که برای تحریک واکنش سیستم ایمنی انسان، اجزایی از سارس-کو-۲ را وارد بدن می‌کنند.

پرفسور شاتوک گفت: «اگر واکسن تصویب شده از این فناوری استفاده کرده باشد، ساخت آن سریع و ارزان خواهد بود ولی احتمالا اثر طولانی مدت ندارد.»

وی افزود که نسل‌های آینده به لحاظ اثربخشی بالا یا حتی ممانعت از سرایت ویروس بین انسان «ممکن است به این سطح برسند.»

واکسن خود او برای انتقال دستورات ژنتیکی به سلول‌های عضلانی بدن انسان، از آر‌ان‌ای تقویت شده استفاده می‌کند، که به نوبه خود موجب تشکیل پروتئین «جهشی» در سطح سارس-کو-۲ و ایجاد واکنش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به کمک این فناوری است که ساخت میلیون‌ها دوز واکسن از طریق اندکی ماده ژنتیکی ویروس فراهم شده و در نتیجه فرآیند تولید سریع‌تر می‌شود.

به گفته پروفسور شاتوک، از آن مهمتر، چنین تشکیلاتی امکان تکرار فرآیند برای ساخت واکسن‌های تکمیلی را فراهم می‌سازد. این امکان، در مورد واکسن آکسفورد و سایر کاندیداهایی که از رویکرد برداری ویروس تنفسی بهره می‌گیرند، احتمالا منتفی است.

وی افزود: «ولی در این مرحله هیچ کس نمی‌داند درجه اثربخشی این واکسن‌ها چقدر خواهد بود.»

او گفت: «فکر می‌کنم از نگاه عموم مردم واکسن قرار است ۱۰۰ درصد اثربخشی داشته باشد ولی می‌دانیم که حتی واکسن آنفلوآنزا هم فقط حدود ۶۰ درصد مؤثر است.»

«ولی واکسنی که پذیرش بیمارستانی را در ۶۰ درصد موارد کاهش دهد، تأثر بزرگی روی سیستم بهداشت می‌گذارد، پس ارزشمند است. اما این به آن معنا است که ویروس هنوز پیرامون ما در گردش است.»

کیت بینگام، رئیس ستاد واکسن بریتانیا، هفته گذشته گفت نسل اول واکسن‌ها «احتمالا ناقص» خواهد بود.

او گفت: «باید آماده باشیم که این واکسن‌ها مانع بیماری نمی‌شوند بلکه درد و رنج آن را کم می‌کنند و حتی همین هم ممکن است روی همه و برای طولانی مدت کار نکند.»

در عین حال، واکسن پروفسور شاتوک به پایان مرحله اول آزمایش بالینی خود نزدیک می‌شود و نتایج ایمنی آن قرار است تا «پایان سال» بیرون بیاید.

پس از آن، امپریال کالج برای آزمایش اثربخشی، آزمایش‌های بالینی را در سطح وسیع و بین‌المللی آغاز خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان