کرونا؛ هشدار درباره لزوم بازگشت قرنطینه در بریتانیا

ممکن است تعطیلی مجدد برخی از مناطق ضروری باشد

مخالفان قوانین قرنطینه بارها در لندن تجمع کرده‌اند-JUSTIN TALLIS / AFP

یک کارشناس هشدار می‌دهد که ممکن است که برای مهار موج دوم ویروس کرونا در انگلیس «خیلی زود» نیاز به برپایی قرنطینه باشد.

پروفسور نیل فرگوسن که دولت بریتانیا در ماه مارس بر اساس نتایج مدل‌سازی او تصمیم به قرنطینه سراسری گرفت، می‌گوید که پس از کاهش محدودیت‌ها در فصل تابستان، کشور اینک با یک «طوفان تمام‌عیار» روبه‌رو است.

همزمان با اعلام  نخست‌وزیر بوریس جانسون، مبنی بر تحقق ترس دیرین از موج دوم کرونا در بریتانیا، هیأت وزیران این کشور در حال بررسی وضع محدودیت‌های جدید است. نخست وزیر می‌گوید  که وی خواهان قرنطیه دوم نیست، اما با توجه به این که موارد جدید بیماری در کشور طی هفته گذشته دو برابر شده است، دولت «همه گزینه‌ها در حال بررسی دارد.»

نکات کلیدی

در شرایطی که انگلستان با یک «توفان تمام‌عیار» روبه‌رو است‌، قرنطینه برای مهار موج دوم لازم است.

وزیر بهداشت دولت در سایه هشدار می‌دهد که نخست‌وزیر یک هفته فرصت دارد تا عملیات آزمایش و رصد مبتلایان به کرونا را سروسامان دهد.

پلیس برای اجرای «قانون ممنوعیت تجمع بیش از شش نفر» در آخر هفته آفتابی، گشت‌های اضافی به راه انداخته است.

شهردار لندن می‌گوید «به احتمال زیاد» لندن با محدودیت‌های شدیدتری روبه‌رو خواهد بود.

نخست وزیر تصدیق می‌کند که موج دوم شیوع کرونا قریب‌الوقوع است.

وزیر اول اسکاتلند، نیکلا استرجن، نخست‌وزیر جانسون را برای برقراری نشست کابینه اضطراری موسوم به کُبرا تحت فشار گذاشته است و خواستار جلسه فوری کُبرا طی ۴۸ ساعت آینده شده است.

همزمان با صعود شمار مبتلایان به کرونا، وزیر اول اسکاتلند از چهار کشور پادشاهی متحد خواست که «در پی افزایش هماهنگی و همسویی هرچه بیشتر» در اقدامات خود باشد. 

استرجن از مردم اسکاتلند می‌خواهد که «همه در سراسر اسکاتلند بیشتر مراقب باشند» و «تعاملات با خانواده‌های دیگر را به حداقل برسانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باورمندان به تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا با پلیس درگیر شدند

همزمان با وخیم‌تر شدن بحران کرونا، صدها باورمند به  تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا، برای اعتراض به قرنطینه در مرکز لندن تجمع کرده‌اند.

با پیش‌روی پلیس علیه تظاهرات‌کنندگان در میدان ترافالگار، تظاهرات‌کنندگان در تلاش برای جلوگیری از دستگیر شدن خود و برای عقب راندن مأموران، حلقه‌های انسانی تشکیل داده‌اند.

در جای دیگر، تظاهرات‌کنندگان با فریاد «طرف خود را انتخاب کنید» به سمت پلیس پیش‌روی کردند.

لیز دیردن، گزارشگر اخبار وزارت کشور، چنین گزارش می‌دهد:

«باورمندان به تئوری‌های توطئه درباره ویروس کرونا در اعتراض به قرنطینه با پلیس درگیر می‌شوند.»

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، جمعیت کسی را که با بلندگو ویروس کرونا را «ساختگی» می‌خواند، تشویق می‌کند.

به معترضان علیه قرنطینه گفته شده است که «یا اکنون تظاهرات را ترک کنید، یا دستگیر خواهید شد.»

پلیس در مرکز لندن به مردم معترض به محدودیت قرنطینه برای مقابله با ویروس کرونا گفته است که بلافاصله منطقه را ترک کنند، یا با احتمال بازداشت مواجه خواهند بود.

پلیس لندن گفت که معترضانی از ترک میدان ترافالگار خودداری کرده‌اند ،«خود و دیگران را در معرض خطر قرار داده‌اند» و برخی‌ از آنان نسبت به مأموران پلیس رفتار «خصمانه» و «خشن» نشان داده‌اند.

پلیس در بیانیه‌ای گفت: «کسانی که در تظاهرات باقی مانده‌اند، ممکن است بازداشت شوند.» این بیانه افزود: «مهم است که به یاد داشته باشیم که ما هنوز با یک بیماری مسری جهانی دست به گریبان هستیم، و هدف محدودیت‌های وضع‌شده، حفظ سلامت همه و نجات جان انسان‌ها است.»

«ما شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کنیم فوراً منطقه را ترک کنند.»

ظهر امروز صدها نفر برای تظاهرات «مقاومت و اقدام برای آزادی» در میدان ترافالگار تجمع کردند. بعد از شروع تجمع، بخشی از تظاهرات‌کنندگان با پلیس درگیر شدند.

آخرین آمار مرگ‌ومیر در بیمارستان‌های انگلیس

۱۶ نفر دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان‌های انگلیس درگذشتند. با مرگ این عده، تعداد کل مرگ‌و‌میر تاییدشده در بیمارستان‌ها به ۲۹۷۳۵ نفر رسیده است.

ان‌اچ‌اس، سازمان ملی خدمات درمانی در انگلستان، گفت: «بیماران فوت‌شده بین ۶۹  تا ۹۷ سال سن داشتند و همگی از بیماری‌های دیگر رنج می‌بردند.»

تاریخ فوت این ۱۶ نفر بین ۱۹ اوت و ۱۸ سپتامبر است، و اکثریت آنها در ۱۷ سپتامبر یا بعد از آن درگذشته‌اند. در این مدت پنج مرگ دیگر نیز بدون آزمایش مثبت ویروس کرونا، گزارش شده است.

شهردار لیورپول از تاخیر در اجرای قانون منع رفت‌و‌آمد انتقاد کرد

به گزارش کالین دروری، شهردار لیورپول از تصمیم برای موکول کردن اجرای محدودیت‌های جدید ویروس کرونا در این شهر به سه‌شنبه آینده، انتقاد کرده است.

قوانین جدید اعلام‌شده در روز جمعه تماس بین خانواده‌ها را ممنوع می‌کند و باز بودن میخانه‌ها، رستوران‌ها و سایر اماکن تفریحی را بعد از ساعت ۱۰ شب، غیرقانونی اعلام می‌کند.

اندرسون، از اعضای شورای شهر لیورپول، نیز اظهار شگفتی می‌کند که به رغم آن که میزان شیوع کرونا به ۱۰۶.۴ نفر در هر صدهزار نفر رسیده است، دولت اعمال محدودیت‌های جدید را بیش از نیم هفته به تأخیر انداخته است.

همزمان با شیوع سریع ویروس کرونا، شهردار لیورپول دولت را به باد انتقاد گرفته است: «دولت برنامه‌ای ندارد، و فقط به حوادث واکنش نشان می‌دهد.»

«نمی‌فهمم چرا آنها اعمال مقررات جدید را تا سه‌شنبه به عقب انداخته‌اند؛ همین الان شیوع کرونا در سطح بحرانی است.»

یکی از معماران برنامه قرنطینه هشدار می‌دهد که برای جلوگیری از شیوع مجدد بیماری، ‌«خیلی زود» به محدودیت‌های جدید نیاز خواهد بود.

پروفسور نیل فرگوسن از کالج سلطنتی لندن، گفت که بریتانیا پس از آسان‌گرفتن‌ها در تابستان، اینک با «توفان تمام‌عیار» روبه‌رو است.

گفته می‌شود که برای «قطع زنجیره انتقال» ویروس کرونا، بریتانیا نیاز به یک قرنطینه دوهفته‌ای خواهد داشت.

ده‌ها تن از افسران پلیس لندن، از جمله تعدادی سوار بر اسب، برای دومین تلاش برای پایان دادن به تجمع در میدان ترافالگار لندن که توسط مخالفان قرنطینه تشکیل شده است، وارد عمل شدند.

معترضان در تلاش برای جلوگیری از بازداشت توسط پلیس، موانعی را در خیابان علم کرده‌اند که موجب توقف ترافیک شده است.

یک معترض پس از بوق زدن یک راننده تاکسی لندن از سر استیصال، به تاکسی او ضربه زد. به نظر می‌سر که بعد از آن حادثه، معترض آب دهان نیز از پنجره به طرف راننده انداخت.

انتقاد از قرنطینه محلات کم‌درآمد در مادرید

از سوی دیگر، ساکنان مادرید هم که با قرنطینه‌ وضع‌شده توسط شهرداری این شهر مواجه هستند، نسبت به سودمندی این اقدام ابراز تردید می‌کنند.

با هدف جلوگیری از افزایش شدید موارد ویروس کرونا، هفته آینده یک قرنطینه محدود در برخی از مناطق فقیرنشین مادرید آغاز می‌شود، اما ساکنان این مناطق که از جمله آسیب‌دیده‌ترین مناطق در اسپانیا از ویروس کرونا هستند، شک دارند که اقدامات جدید سودمند باشد.

والکاس، یک محله جنوبی با سطح پایین درآمد ​​و شمار بیشتر جمعیت مهاجران، دارای یکی از بالاترین درجات آلودگی به ویروس کرونا در پایتخت اسپانیا است. آلودگی در این محله تقریباً شش برابر محله خامبری است که یک منطقه ثروتمندتر در شمال مادرید است.

مطابق محدودیت‌هایی که روز گذشته توسط دولت منطقه‌ای مادرید اعلام شد، از روز دوشنبه آمدوشد درون شش منطقه شهر و آمدوشد بین این مناطق که حدوداً شامل جمعیتی نزدیک به ۸۵۰ هزار نفر است، محدود می‌شود، اما مردم همچنان می‌توانند به محل کار خود بروند. پلیس برای اجرای قرنطینه در سطح شهر مستقر خواهد شد.

دسترسی به پارک‌ها و اماکن عمومی محدود، و اجتماعات نیز به شش نفر محدود می‌شود، و موسسات تجاری باید تا قبل از ساعت ۱۰ شب تعطیل کنند.

فیلی، یکی از کارمندان دولت که در محله والکاس زندگی می‌کند، این محدودیت‌ها را «کاملاً بی‌فایده» توصیف می‌کند و می‌افزاید: «ما مجبوریم از منطقه‌ای که دارای موارد زیاد کرونا است به منطقه دیگر که دارای شمار موارد کمتری است، در آمدوشد باشیم و این شیوه، ویروس را افزایش خواهد داد.»

لولا، نظافتچی، گفت که مردم از محدودیت‌ها تبعیت نخواهند کرد، «چون بسیاری از مردم حتی حساب بانکی هم ندارند.» او افزود: «اگر آنها را جریمه کنند، چگونه می‌خواهند پول جریمه را بگیرند؟»

مخالفان قرنطینه در لندن با پلیس درگیر شدند

در تجمعی در میدان ترافالگار لندن که توسط مخالفان قرنطینه برگزار شده بود‌، معترضان با پلیس درگیر شدند.

با تجمع تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی ستون نلسون در روز شنبه، افسران پلیس لندن  آنها را محاصره کردند. 

معترضان برای جلوگیری از بازداشت، در مقابل افسران حلقه انسانی ایجاد کردند.

درگیری بین دو طرف در کنار گالری ملی آغاز شد. تظاهرات‌کنندگان با فریاد مأموران پلیس را به عقب راندند.

یک معترض با در دست داشتن بنری خواستار اخراج مشاوران علمی دولت است. بنر تظاهرات‌کننده‌ای دیگر، کرونا را یک «حقه» می‌خواند.

ویروس کرونا مهار حزب کارگر را در دستان سر استارمر، رهبر این حزب، قطعی کرده است.

به عقیده جان رنتول، قرنطینه باعث سرکوب فعالیت اعضای عادی احزاب شده است، و این امر اثر چشمگیری [در حزب کارگر] داشته است.

ویروس کرونا باعث اتحاد جناح‌های مختلف حزب کارگر شده است و از دودستگی در این حزب جلوگیری کرده است.

در دهه ۱۹۸۰، برای نیل کیناک، رهبر وقت حزب کارگر، هفت سال طول کشید تا کنترل حزب را از رادیکال‌های چپ‌گرا پس بگیرد. ویروس کرونا به آقای استارمر کمک کرده است که تنها در عرض پنج ماه موفق به این کار شود.

© The Independent

بیشتر از جهان