کاهش مقررات قرنطینه در بریتانیا

بوریس جانسون قرار است الزام رعایت دو متر فاصله در اجتماعات را بردارد

دولت بریتانیا قرار است کسب وکارهای مرتبط با صنعت گردشگری را از چهارم ژوئیه باز کند- REUTERS/Toby Melville

مت هنکاک اعلام کرد که از اواخر این هفته مقررات قرنطینه کرونایی باز هم کمتر می‌شود و وزیران نیز قرار است الزام رعایت دو متر فاصله در اجتماع را بردارند.

وزیر بهداشت با تأکید بر این که این راهبرد باعث مهار شیوع ویروس کرونا شده است، گفت که دولت «قرار است» کسب وکارهای مرتبط با صنعت گردشگری، از قبیل میخانه‌ها و رستوران‌ها را از چهارم ژوئیه باز کند.

آقای هنکاک با شرکت در برنامه گفت‌وگو با اندرو مار در شبکه بی‌بی‌سی، گفت: «به گمانم قرار است شاهد گام بعدی در این راه باشیم و این هفته جزئیات بیشتر در خصوص کاهش مقررات قرنطینه ملی در آغاز ماه ژوئیه را اعلام خواهیم کرد.»

در پی اشاره واضح نخست وزیر به رفع الزام رعایت دو متر فاصله در اجتماعات، آقای هنکاک افزود: «این هفته آن موضوع را بررسی خواهیم کرد و جزئیات بیشتری را در خصوص مقررات آن به اطلاع عموم خواهیم رساند.»

وزیر بهداشت گفت که در صورت کاهش فاصله‌گیری در اجتماعات به یک متر، برای کم شدن خطر افزایش انتقال کووید ۱۹، سایر اقدامات مانند وجود صفحه‌های شفاف محافظ بین فروشنده و ارباب رجوع و استفاده از ماسک هم‌چنان سر جای خود خواهد بود.

او افزود: «مقرراتی که این هفته قرار است وضع کنیم، بی‌تردید به نفع فعالیت مدرسه‌ها خواهد بود. یعنی هم مقررات قرنطینه را کمتر می‌کنیم و هم قطعاً اقدامات ایمنی بیشتری انجام می‌دهیم و فاصله ایمنی را هم کاهش می‌دهیم. ایرلند شمالی هم همین روند را در پیش گرفته است.»

بی‌بی‌سی از جاناتان اشورث، وزیر بهداشت دولت سایه، پرسید که آیا حزب کارگر از کاهش فاصله‌گیری اجتماعی دومتری حمایت می‌کند یا نه. او در پاسخ گفت: «تحت شرایط خاصی بله. ولی به نظر من باید استفاده از ماسک بیشتر شود.»

او گفت: «همان طور که پیش‌تر نیز گفتم، برخی کارکنان و کارمندانی که در حین خدمت روزانه بیشتر با مردم در ارتباط‌ند، شاید باید بیشتر از محافظ صورت استفاده کنند. آزمایش دادن و  ردگیری تماس‌ها را هم باید مرتب انجام داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای هنکاک در مصاحبه دیگری، از اعلام تاریخ مشخص برای راه‌اندازی برنامک ردیابی تماس‌های بین افراد توسط دولت خودداری کرد. این برنامک می‌تواند نقشی حیاتی در مهار شیوع ویروس داشته باشد، اما اوایل این هفته راه‌اندازی این فناوری سفارشی منتفی شد.

او روز یکشنبه در گفت‌وگو با سوفی ریج در شبکه اسکای نیوز، گفت: «تاریخ مشخصی برای راه‌اندازی این برنامک نداریم و تا آن موقع می‌خواهم تمام تلاشم را بکنم که هرچه زودتر به این تاریخ برسیم.»

این عضو هیئت دولت هم‌چنین گفت که شرکت اپل حاضر نشد تغییر لازم را برای به اجرا درآمدن  برنامک کرونایی مخصوص دولت بریتانیا انجام دهد و این شرکت را به «یک‌دندگی در گذشته» متهم کرد.

سر ایان دیاموند، رئیس اداره ملی آمار، نیز به بی‌بی‌سی گفت که دولت بریتانیا در دوره «تحلیل و بررسی» قرار دارد و می‌خواهد امکان شیوع دوباره ویروس را رصد کند تا بتواند «خیلی فوری در صدد مهار آن برآید.»

او به بی‌بی‌سی گفت، داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تا کنون حدود ۳ و نیم میلیون نفر در بریتانیا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند یا بدنشان به طور طبیعی پادتن آن را ساخته است. او افزود: «شخصاً معتقدم این ویروس تا مدت‌ها با ما خواهد بود و باید بسیار مراقب و هشیار باشیم تا بتوانیم در صورت شیوع دوباره، آن را مهار کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان