معاون اول رییس‌جمهور افغانستان: به کمتر از مجازات کشتار دانش‌آموزان رضایت نمی‌دهیم

دهها دانش آموز در حمله انتحاری به آموزشگاه «کوثر دانش» کشته شدند

ساکنان محله‌ای در کابل که خودرویی در آن منفجر شده است -  REUTERS/Mohammad Ismail

امرالله صالح، معاون اول محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در واکنش به حمله انتحاری مقابل مرکز آموزشی کوثر دانش، در غرب کابل که در نتیجه آن، ده‌ها دانش‌آموز کشته و زخمی شدند، گفت طرحی را برای امنیت بیشتر این مناطق آماده کرده است و افزود پرونده مرکز آموزشی کوثر دانش تا زمانی که عاملین آن به دست قانون سپرده شوند و به جزای اعمال‌شان برسند باز خواهد ماند.

امرالله صالح، در حاشیه تبیین این طرح تازه که برای امنیت بیشتر مناطق غرب کابل فراهم شده است، در مورد کسانی که در حمله به نهاد آموزشی کوثر دانش، دست داشتند نوشت: «پرونده مرکز کوثر دانش، تا زمانی زنده خواهد بود که تروریست‌ها به پنجه قانون سپرده شوند، کوثر دانش دیگر تکرار نخواهد شد اگر طراحان آن را پشت میله‌های عدالت و در صف اعدامی‌ها ببینید.»

آقای صالح، در مورد طرح مورد بحث گفت: «پوشش امنیتی منطقه آسیب‌پذیر غرب کابل به صورت متفاوت با بقیه کابل، طراحی می‌شود زیرا اکنون گروه حقانی و داعش جنگی علنی را علیه تمام مردم آن منطقه، به راه انداخته‌اند.»

او افزود: «برای عملی‌ کردن این طرح، نظرخواهی مردم (منطقه غرب کابل)، از دیشب آغاز شده است. درد مردم غرب کابل، درد تمام ملت افغانستان است و ما نمی‌گذاریم که منافقین و تروریست‌ها، فتنه نفاق را در میان مردم متحد ما، پهن نمایند.»

معاون اول رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: «وقتی هم‌وطنان مظلوم ما، تنها به دلیل درس خواندن و تلاش برای کسب دانش، مورد حمله و ترور قرار می‌گیرند در آن لحظه و برای کاهش آن درد، ما همه شیعه می‌شویم و مرز مذهب را به رسمیت نمی‌شناسیم. به همین دلیل، پرونده مرکز کوثر دانش تا زمانی زنده است که تروریست‌ها به دست قانون سپرده شوند و آنان پشت میله‌های عدالت و در صف اعدامی‌ها دیده شوند.»

تصمیم امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در رابطه با آماده‌سازی طرح امنیتی بیشتر منطقه‌ غرب کابل در حالی گرفته می‌شود که روز چهارشنبه، ۳آبان، حوالی ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر، تروریست انتحاری در زمان تعطیلی دانش آموزان آموزشگاه کوثر دانش، خود را در برابر در این نهاد منفجر کرد که در اثر آن انفجار، ۲۴ دانش‌آموز کشته و بیش از ۵۷ دانش‌آموز دیگر زخمی شدند.

این انفجار که در قلب کابل صورت گرفت و جان شماری از مردم بی‌گناه را گرفت و زخمی کرد با واکنش‌های تند جامعه جهانی، دولت و مردم افغانستان روبه‌رو شد.

مردم افغانستان به ویژه مردم مناطق غرب کابل، دولت و نهادهای امنیتی این کشور را در تامین امنیت‌ خود مقصر دانستند و تاکید کردند که «اگر حکومت و مسؤولین نهادهای امنیتی، توان تامین امنیت مردم را ندارند، باید از وظایف‌شان استعفاء دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله به مراکز آموزشی در غرب کابل بی‌پیشینه نیست. دو سال پیش نیز در یک حمله انتحاری به مرکز آموزشی «موعود» در غرب کابل، ۵۰ تن از دانش‌آموزان این نهاد کشته و بیش از ۷۰ تن دیگر زخم برداشتند.

در حمله دیگر در همین مناطق (غرب کابل)، به مرکز فرهنگی تبیان و یک خبرگزاری ۴۱ نفر کشته و بیش از ۸۴ نفر دیگر زخم برداشتند.

مسؤولیت تمام این حملات انتحاری را از خبرگزاری، مرکز فرهنگی تبیان، نهاد آموزشی موعود تا نهاد آموزشی کوثر که روز چهارشنبه ۳آبان، انجام شد، تاکنون گروه داعش به عهده گرفته است.

بیشتر از