بازنشستگی نورمحمدوف پس از آخرین پیروزی

حبیب محمدوف، جاستین گیجی را در راند دوم یو‌اف‌سی شکست داد

نورمحمدوف مرگ پدرش را دلیل اصلی بازنشتگی خود خواند -  HARRY HOW / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

حبیب نورمحمدوف بعد از شکست جاستین گیجی در رقابت اصلی یو‌اف‌سی ۲۵۴ و حفظ عنوان قهرمانی خود در دسته سبک وزن، بازنشستگی خود را از رقابت در ورزش هنرهای رزمی مختلط اعلام کرد.

عبدالمناف نورمحمدوف، پدر و سرمربی حبیب، در ماه ژوئیه در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت و به گفته این ورزشکار روسی، مرگ پدر نقشی کلیدی در تصمیم او برای ترک این ورزش ایفا کرده است.

او بعد از پیروزی در راند دوم بازی که از طریق قفل مثلثی حریف خود را مجبور به تسلیم کرد، بر زمین مسابقه سجده زد و زار زار گریست. این ورزشکار ۳۲ ساله گفت: «خدا به من همه‌چیز داده است و با پدرم در کنارم، که عاشقش بودم، به مصاف همه می‌رفتم ... اما این آخرین مبارزه من بود. بدون وجود پدرم در کنارم، امکان ندارد دیگر اینجا حاضر شوم. این اولین مسابقه من بعد از درگذشت پدرم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «وقتی یو‌اف‌سی با من درباره مبارزه با جاستین تماس گرفت، سه روز متوالی با مادرم صحبت کردم. او نمی‌خواست من بدون پدرم دیگر در رقابت‌ها شرکت کنم، ولی به او قول دادم که این آخرین مبارزه من خواهد بود و وقتی به مادرم قول داده‌ام، باید به آن وفادار باشم. این آخرین رقابت من بود. من اکنون فقط یک چیز از یو‌اف‌سی  می‌خواهم: شما باید مرا به عنوان مبارز شماره اول تمام ردیف‌های وزنی و سبک‌های مختلف اعلام کنید، چرا که من شایسته آن هستم. من قهرمان به چالش نکشیده شده دسته سبک وزن یو‌اف‌سی هستم و به نظرم سزاوار چنین عنوانی خواهم بود.»

او افزود: «می‌خواهم از لورنزو (فرتیتا)، دانا (وایت)، و هانتر (کمپبل) تشکر کنم. از همه تیم یو‌اف‌سی، و تمام افراد سراسر دنیا متشکرم. جاستین از تو هم خیلی ممنونم، به یاد دارم وقتی که در سال ۲۰۱۶ مشغول وزن کم کردن بودم، تو خیلی کمکم کردی. ممنون برادر. این فقط یک مبارزه بود، خارج از این چارچوب بسته می‌دانم که تو مرد بی‌نظیری هستی. می‌دانم که هوای افراد نزدیک به خود را داری و چیزهای زیادی درباره تو می‌دانم.»

او گفت: «به والدین خود نزدیک بمان، چرا که هر زمان ممکن است اتفاقی افتد و هیچ کس از فردای خود باخبر نیست. همچنین از مربی و هم‌تیمی‌های خود متشکرم. امروز آخرین مبارزه من در یو‌اف‌سی بود، این آرزوی پدرم بود، دیگر چه؟ کانر مک‌گرگور و داستین پوریر در ژانویه به مصاف هم خواهند رفت. من هر دوی آنها را در رقابت از پا درآوردم، این رقابت برایم جالب نیست ...»

حبیب با سابقه بدون شکست ۲۹ - ۰ از ورزش‌های رزمی بازنشسته می‌شود.

کانر مک‌گرگور، رقیب دیرینه او که در ماه اکتبر ۲۰۱۸ در رقابت سر عنوان قهرمانی دسته سبک وزن به دست حبیب شکست خورد و تسلیم شد، در توییتر نوشت: «مبارزه خوبی بود حبیب، من این راه را ادامه خواهم داد.  مرگ پدرت را بار دیگر به تو و خانواده‌ات تسلیت می‌گویم و احترام خود را ابراز می‌دارم. با مهر و از صمیم قلب، خانواده مک‌گرگور.»

بعد از شروعی آتشین در آغاز رقابت اصلی شب، حبیب توانست در اواخر راند اول با گرفتن هر دو پای رقیب جلو دیوار اکتاگون، برای اولین بار پشت او را به خاک بمالد. 

در اوایل راند دوم، «عقاب داغستان» دوباره توانست حریف خود را زمین بزند و روی او قرار بیگرد. در این موقعیت او به دنبال قفل کردن بازوی حریف بود، ولی در نهایت با قفل مثلثی جاستین گیجی را از پا درآورد.

گیجی کوشید از زمین بلند شود و به حبیب ضربه بزند، ولی نتوانست بر قدرت او فائق آید. پس از آن که داور جیسون هرزوگ، دست زدن اول جاستین به نشانه تسلیم شدن را ندید، او گرفتار در قفل مثلثی از حال رفت.

بعدا مشخص شد که دو تن از سه داور بازی جاستین را برنده راند اول مسابقه در نظر گرفته بودند که یعنی این تنها دومین بار بود که حبیب در طول فعالیت حرفه‌ای خود یک راند را باخته است. باخت اولین راند در مسابقه سوم مقابل مک‌گرگور رخ داد.

بعد از پایان مسابقه اصلی، دانا وایت، رئيس یواف‌سی فاش کرد که گویا پای حبیب چند هفته مانده به این مسابقه  شکسته بوده است.

آقای وایت که اظهار داشت که می‌توانست حس کند که چیزی در حبیب درست به نظر نمی‌رسد، و گفت: «با توجه به اتفاقاتی که اخیرا برای این مرد افتاده است، ما خیلی خوش‌شانس هستیم که امشب شاهد مبارزه او بودیم. ظاهرا او در بیمارستان بستری بوده و سه هفته پیش پایش شکسته بوده است. در نتیجه او با دو انگشت پا و استخوان شکسته‌ای در پای خود به این مبارزه وارد شد. این چیزی است که تیم او به من گفته است.»

© The Independent

بیشتر از ورزش