خانواده سلطنتی هلند از سفر جنجالی به یونان بازگشت

با انتقاد گسترده مردم هلند، خانواده سلطنتی پس از یک روز به سفر خود خاتمه داد

شاه و ملکه هلند-Bernd Settnik / dpa / AFP

خانواده سلطنتی هلند پس از تنها ۲۴ ساعت به سفر خود به یونان خاتمه داد. این به دنبال انتقاد مردم از‌ این خانواده در رابطه با ویروس کرونا بود.

شاه ویلم الکساندر، ملکه ماکسیما و دختران آنها در حالی عازم آتن شدند که قوانین جدید در هلند شرایط نیمه‌قرنطینه برقرار کرده و از مردم خواسته شده در خانه بمانند و تا جای ممکن سفر نکنند.

آن بخش از یونان که خانواده سلطنتی هلند به آن سفر کرده بود در حال حاضر دسته‌بندی «کد زرد» دارد و در نتیجه نیازی به قرنطینه پس از رسیدن به آن‌جا نیست. با این‌همه این سفر باعث جنجال بسیار شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش «ان ال تایمز» وقتی خبر این سفر (که در دوره تعطیلات مدارس انجام می‌شود) منتشر شد، نمایندگان مجلس، کارشناسان سیاسی، خبرنگارانی که نهاد سلطنتی را پوشش می‌دهند و عموم مردم واکنشی منفی نشان دادند.

آتیه کویکن، نماینده مجلس از حزب کارگر، از نخست‌وزیر، مارک روته، پرسید چرا اجازه این سفر را داده است و گفت: «این نمونه خوبی برای بقیه مردم هلند نبود.»

کیسیا هکستر، خبرنگار مسئول پوشش نهاد سلطنت برای شبکه تلویزیون دولتی «ان او اس» گفت تصمیم پادشاه منجر به «تخریب جدی» تصویر او به عنوان نمادی از اتحاد مردمی شده است. او گفت: «تصمیم ایشان اشتباه بود.»

از میان احزاب اپوزیسیون، حزب چپ سبز و حزب سوسیالیست خواهان روشن شدن جزئیات مربوط به این سفر شده‌اند.

جسی کلاور،‌ رهبر حزب چپ سبز، گفت: «دولت از مردم خواسته تا جای ممکن در خانه بمانند و از انجام کارهایی که چشم‌انتظار آن‌ بودند، بپرهیزند. حالا اما در میان سختی‌های مردم خبر آمده که خانواده سلطنتی سوار هواپیما و عازم یونان است.»

زوج سلطنتی با انتشار بیانیه‌ای گفتند، بعد از تماشای واکنش مردم به این خبر تصمیم به لغو تعطیلات خود گرفته‌اند و افزودند که این دیدگاه‌ها «شدید هستند و بر ما تاثیر می‌گذارند.»

آن‌ها افزودند: «جای هیچ شکی نیست: برای شکست ویروس کووید-۱۹ باید از قوانین پیروی کرد. بحثی که سفر ما منجر به آن شده کمکی به این کار نمی‌کند.»

اول معلوم نبود کدام یک از اعضای دولت از این سفر با خبر بودند و آیا در این زمینه مشورتی از سوی دولت ارائه شده بود یا نه.

آقای روته، نخست‌وزیر هلند، با انتشار بیانیه‌ای گفت او از برنامه تعطیلات پادشاه خبر داشته و مسئولیت کابینه برای خانواده سلطنتی را می‌پذیرد.

این بار اول نیست که زوج سلطنتی بخاطر رفتار خود مورد توجه قرار می‌گیرند. در تابستان امسال تصویری از آن‌ها منتشر شد که نشان می‌داد در حین سفر دیگری به یونان قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را زیر پا گذاشته‌اند و به همین خاطر معذرت‌خواهی کردند.

میزان روزانه ابتلا به کووید-۱۹ در هلند در حال رشد است. روز شنبه برای اولین بار از زمان آغاز شیوع این ویروس در هلند، شاهد ثبت بیش از ۸۰۰۰ مورد جدید بودیم.

در این مقاله از گزارش‌های آژانس‌های خبری استفاده شده است

© The Independent

بیشتر از جهان