رئیس جمهور جنجالی، محبوب‌تر از همیشه به رغم «سوءمدیریت بحران کرونا»

تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر در برزیل قربانی شیوع ویروس کرونا شده اند

بولسونارو گفته است باید با کرونا «مثل مرد برخورد کرد، نه مثل پسربچه‌ها» - Sergio LIMA / AFP

علی‌رغم انتقادها نسبت به مدیریت «انکارگرایانه» و «جنگ‌طلبانه» رئیس‌جمهور برزیل در مقابل بحران ویروس کرونا، آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از دستیابی دولت جاییر بولسونارو به رکورد تازه‌ای در رضایت از عملکردش است. 

براساس یک نظرسنجی که به دست موسسه افکار عمومی و آمار برزیل انجام شده است، ۴۰ درصد از پرسش‌شوندگان برزیلی در ۱۲۷ شهر این کشور عملکرد رهبر راستگرای  برزیل را «خوب یا عالی» توصیف کرده‌اند. 

این در حالی است که در دسامبر ۲۰۱۹ وقتی برزیل حتی یک مورد ویروس کرونا نداشت، رضایت از عملکرد ژاویر بولسونارو تنها ۲۹ درصد بود. 

هفته گذشته شمار موارد تأیید شده کرونا در این کشور آمریکای جنوبی پنج میلیون مورد را پشت سر گذاشت. همچنین، تا یک‌شنبه گذشته، بیش از۱۵۰ هزار مورد مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در برزیل گزارش شده است. 

رئیس جمهور برزیل پیش از این کرونا را با «آنفولانزای خفیف» مقایسه کرده و گفته بود که باید «مانند یک مرد، نه یک پسربچه» با آن روبه‌رو شد. در ۷ ژوئیه آزمایش کرونای آقای بولسونارو مثبت شد. 

کارشناسان محبوبیت جدید این رهبر بحث‌برانگیز را ناشی از اجرای برنامه‌ای می‌دانند که در ماه آوریل گذشته آغاز کرد و مطابق آن حدود ۶۷ میلیون برزیلی مشمول دریافت یارانه نقدی اضطراری ۸۳ پوندی و ۱۶۶ پوندی برای زنان سرپرست خانوار شدند. 

وقتی آقای بولسونارو این برنامه را اوایل سال جاری اعلام کرد، آن را بزرگ‌ترین پروژه پرداخت انتقالی در تاریخ برزیل خواند. تا اواخر ماه اوت، پنج ماه پس از اجرای طرح، وزارت خزانه‌داری این کشور بیش از ۳۵ میلیارد پوند برای جبران اثرات اقتصادی ویروس کرونا هزینه کرده است. 

به هر روی، دستیابی به این سطح از محبوبیت در نظرسنجی‌ها چشمگیر است، اگر در نظر آوریم که آقای بولسونارو به طور مداوم به دلیل ادعاهای نادرست در مورد مقاومت طبیعی برزیلی‌ها در برابر ویروس کرونا و حتی تلاش برای لاپوشانی میزان واقعی شیوع کرونا در کشورش مورد انتقادات شدید بوده است. 

در ماه مارس، آقای بولسونارو اظهار داشت که برزیلی‌ها به طور طبیعی در مقابل برخی بیماری‌ها ایمنی دارند و از این رو، ویروس کرونا باعث نگرانی نیست. 

در حال حاضر برزیل، پس از هند و ایالات متحده، سومین کشور از نظر میزان شیوع  کرونا در جهان است. در دو هفته گذشته، بیش از هشت هزار مورد مرگ‌ومیر و تقریبا ۳۵۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در برزیل ثبت شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطعاً نظرات درباره رهبری آقای بولسونارو یک‌دست نیست. دارن جردن خبرنگار شبکه الجزیره اخیراً در مورد آقای بولسونارو اظهار داشت: «جنگ خصمانه وی باعث ایجاد طغیان ویروس کرونا شده است.» 

یارانه نقدی اضطراری که موقعیت آقای بولسونارو را در نظرسنجی‌ها تضمین کرده است، بخشی از تزریق نقدی ۴۴.۴ میلیارد پوندی به اقتصاد برزیل است که به منظور جلوگیری از ورشکستگی مالی مردم عادی به واسطه ویروس کرونا انجام می‌شود. 

اما جایگاه جدید آقای بولسونارو در نظرسنجی‌ها و سرنوشت این برنامه یارانه نقدی پایدار نیست. 

در حال حاضر، از ماه گذشته، یارانه‌های نقدی کرونا به نصف کاهش یافته است و مطابق تدابیر کنونی در ماه دسامبر به طور کامل به پایان می‌رسد. 

در حالی که آقای بولوناسارا قول داده است در سال ۲۰۲۱ از طرحی جدید به نام «درآمد شهروندی» رونمایی کند که به گفته وی شامل عناصر یارانه اضطراری کرونا خواهد بود، هنوز جزئیات اندکی از این طرح تحقق یافته یا حتی اعلام شده است.

© The Independent