نانسی پلوسی رسما سلامتی دونالد ترامپ را زیر سوال برد

ترامپ در واکنش او را «دیوانه» خطاب کرد

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا- Drew Angerer/Getty Images/AFP

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده روز جمعه وضعیت سلامتی دونالد ترامپ و توانایی او در اداره امور کشور در مقام ریاست جمهوری جمهوری را رسما زیر سوال  برد.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، ارشدترین عضو دموکرات کنگره، با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی، طرحی را برای بررسی وضعیت سلامت رئیس جمهوری معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلوسی در یک نشست خبری در کنگره خاطر نشان کرد، «مساله رئیس جمهوری دونالد ترامپ نیست ... او با قضاوت رأی دهندگان مواجه خواهد شد.»

وقتی خانم پلوسی روز گذشته برای اولین بار از این تصمیم خبر داد، ترامپ در واکنش او را «دیوانه» خطاب کرد و گفت پلوسی «کسی است که باید در مورد وضعیت سلامتی‌اش تحقق کرد.»

متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا این امکان را به کنگره می‌دهد که در صورت اثبات عدم تعادل روحی یا ناتوانی جسمی رئیس جمهوری برای انجام وظایف خود، وی را از این مقام خلع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آغاز رسمی این روند، معاون رئیس جمهوری، یا اکثریت وزیران کابینه، یا دیگر نهادهای ذیربط مانند کنگره، باید گواهی ناتوانی رئیس جمهوری را به رئیس مجلس نمایندگان تحویل دهند.

این اقدام رئیس مجلس نمایندگان پس از آن انجام می‌شود که شبهاتی در مورد سلامت ترامپ پس از ابتلا به کرونا ۱۹ در شنبه گذشته و ترخیص زودهنگام او از بیمارستان مطرح شده است.

هر چند علائم بیماری ترامپ خفیف گزارش شده بود، اما برای احتیاط بیشتر به بیمارستان نظامی والتر رید در حومه پایتخت، که مخصوص مراقبت از رؤسای جمهوری است، منتقل شد.

وی پس از آن که چهار روز تحت مراقبت بود، عصر سه‌شنبه از بیمارستان مرخص شد و به کاخ سفید بازگشت؛ موضوعی که به نگرانی‌ها از ابتلای دیگر کارکنان کاخ سفید نیز افزوده است.

با این حال به نظر نمی‌رسد مایک پنس معاون دونالد ترامپ و همچنین اکثر اعضای جمهوری‌خواه کنگره، با این طرح دموکرات‌ها برای کنار گذاشتن دونالد ترامپ از قدرت همراهی کنند.

بیشتر از جهان