داروی ادعایی ترامپ برای «درمان» کرونا چیست؟

به گفته ترامپ این دارو که هنوز برای ایمنی‌سنجی در مرحله آزمایش‌های بالینی است «از واکسن مهم‌تر است»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه شنبه پس از سه شب بستری در بیمارستان «والتر رید» به کاخ سفید بازگشت-REUTERS/Erin Scott/File Photo

دونالد ترامپ پس از بازگشت از مرکز درمانی والتر رید به کاخ سفید که برای درمان کرونا در آن جا بستری شده بود از یکی از معالجات دریافتی خود در آن جا به عنوان «درمان» کووید-۱۹ یاد کرد یعنی همان روش پادتن‌درمانی شرکت داروسازی ریجنران که در این بیمارستان روی او انجام دادند.

آقای ترامپ روز چهارشنبه در یک سخنرانی ویدیویی گفت: «خودشان می‌گویند شبه‌درمان. اما به نظر من شبه‌درمان نیست چون حال مرا بهتر کرد. به نظر من خود درمان است.» رییس جمهور افزود که امیدوار است این دارو هر چه سریع‌تر برای موارد اضطراری به کار رود و به رایگان در اختیار مردم آمریکا قرار گیرد.  اما این دارو چیست؟

آمیزه پادتن چیست؟

ریجنران و شرکت‌های داروسازی الی‌لیلی، ابسلرا و گلاکسواسمیت‌کلاین هم‌اکنون در حال آزمایش روش پادتن‌درمانی برای کمک به درمان بیماری کرونا هستند. پادتن‌ها پروتئین‌هایی هستند که بدن برای کمک به حفاظت در برابر بیماری‌ها می‌سازد و طبق نتایج اولیه باعث می‌شوند میزان حضور ویروس کرونا در بدن و مدت بستری در بیمارستان کاهش یابد. در روش درمانی ریجنران آمیزه‌ای از دو پادتن مختلف را به کار می‌برند که مشخص شده برای این کار مفید هستند.

برخلاف آن چه آقای ترامپ در سخنرانی ویدیویی خود وانمود کرده است این دارو همانند واکسن نمی‌تواند ایمنی دائمی یا آنی در برابر ابتلا به کرونا ایجاد کند.

ترامپ در مطلبی که منتشر کرده می‌گوید: «باید برای این دارو تاییدیه بگیریم و آن را در بیمارستان‌ها در اختیار افراد بدحال بگذاریم. به نظر من از واکسن خیلی مهم‌تر است.»

چقدر مانده تا این داروها در اختیار عموم قرار بگیرد و در دسترس چه کسانی خواهد بود؟

ریجنران اجرای مرحله سوم آزمایش دارو را آغاز کرده است. در این مرحله در ماه ژوئیه دارو را روی تعداد زیادی انسان آزمایش کردند. الی‌لیلی و ابسلرا آزمایش روی انسان را در ماه ژوئن آغاز کرده بودند.

داروی ساخت ریجنران هنوز برای استفاده در موارد اضطراری تأیید نشده است. با این حال این شرکت داروسازی می‌تواند داروی آمیزه‌ای خود را به اسم «استفاده دلسوزانه» برای تعداد کمی از بیماران تجویز کند. طبق این قاعده، شرکت‌ها غیر از آزمایش‌های بالینی روش‌های درمانی خود را در اختیار عده‌ دیگری هم قرار می‌دهند.

حرف رییس جمهور در این مورد تا چه حد اعتبار دارد؟

درماه ژوئیه دولت ترامپ و شرکت ریجنران قراردادی ۴۵۰ دلاری امضا کردند تا اگر ریجنران توانست آزمایش‌های بالینی را پشت سر بگذارد و تأییدیه کامل یا اضطراری سازمان غذا و دارو را بگیرد، این دارو را برای استفاده عموم مردم تولید کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ می‌گوید: «به نظرم این لطف خدا بود که مبتلا شدم. وقتی مبتلا شدم چیزهایی درباره این دارو شنیده بودم. گفتم بگذار مصرفش کنم. پیشنهاد خودم بود، و چقدر هم خوب و کارساز بود.»

آقای ترامپ در تبلیغ درمان‌هایی که خودش خیال می‌کند کارسازند، پیش از آن که علم سودمندی آن‌ها را اعلام کند ید طولایی دارد. رییس جمهور اوایل امسال گفت هیدروکسی کلروکلین مصرف می‌کند، یکی از داروهای مالاریا که اثرگذاری‌اش در درمان ویروس کرونا ثابت نشده است. یک بار هم پیشنهاد داد پژوهشگران ببینند آیا تزریق محلول ضدعفونی‌کننده خانگی به بدن برای مبارزه با کووید مفید است یا نه. البته وقتی مورد تمسخر قرار گرفت اعلام کرد «شوخی» کرده است.

گروه پزشکان رییس جمهور قطعاً حس کرده‌اند این دارو آن قدر ایمن هست که رییس دولت بتواند از آن استفاده کند، اما همه در این مورد به اطمینان نرسیده‌اند. دکتر وینای پراساد دانشیار طب دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو هفته پیش توییت کرد دادن دارویی که هنوز تأیید استفاده عمومی را نگرفته به افرادی که در رأس قدرت‌اند «نه علمی است، نه مورد تأیید طب و نه اخلاقی».

دکتر وینای پراساد: دادن دارویی که هنوز تأیید نشده و آن را به مردم عادی نمی‌دهی، به افرادی که در رأس قدرت‌اند نه علمی است، نه مورد تأیید طب و نه اخلاقی.

در نبود اطلاعات کافی، دارویی که برای از ما بهتران است لزوماً داروی بهتری نیست.

اگر می‌خواهید این‌چنین برابری را اجرا کنید، بهتر است انجام آزمایش‌های تصادفی تحت نظارت‌ را متوقف کنید و مجوز مصرف اضطراری به همه داروها بدهید.»

© The Independent

بیشتر از جهان