بشار اسد: نیروهای ایرانی در سوریه «مستشار» هستند

جمهوری اسلامی تابه‌حال به حملات اسرائیل به مواضع خود در سوریه، پاسخی نداده است

بشار اسد می‌گوید که حاضر به صلح و عادی سازی روابط با اسرائیل نیست - SANA / AFP

رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید که جمهوری اسلامی از سوریه حمایت می‌کند، مستشاران نظامی می‌فرستد و در کنار ارتش سوریه حضور دارد.

بشار اسد روز گذشته در گفتگویی با اسپوتنیک روسیه گفت که ایران از سوریه حمایت می‌کند؛ مستشار نظامی می‌فرستد و با نیروهای سوری همکاری دارد و در کنار ارتش سوریه ایستاده است. اما او استقرار و حضور دائم نیروهای ایرانی در سوریه را کذب خواند.

اسد در ادامه افزود که حضور ایران در سوریه، به‌منظور مقابله با تروریست‌هاست. درعین‌حال او معتقد است که طرح مسئله حضور ایران در سوریه، بهانه‌ای برای حضور نیروهای حامی تروریست‌ها، در سوریه است. به نظر می‌رسد منظور بشار اسد از حامیان تروریست‌ها، اسرائیل و ترکیه هستند.

این نخستین‌بار نیست که اسد مدعی می‌شود که ایران تنها برای کمک مستشاری در سوریه حضور دارد. حدود دو سال پیش، پس از حمله هوایی اسرائیل به برخی از مراکز نظامی در خاک سوریه، اسد مدعی شد که این حملات تنها از میان سوری‌ها تلفات داشته است. بااین‌حال بسیاری از ناظران تحولات سوریه معتقدند که اسرائیل به شکل مداوم مواضع ایران در سوریه را هدف قرار داده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی علی‌رغم شعارها و ادعاهای فراوان تابه‌حال به حملات اسرائیل علیه خود پاسخی نداده است.

مقامات جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که حضور آنها در سوریه بنابه‌درخواست دولت قانونی این کشور و شخص بشار اسد صورت‌گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسد همچنیندر بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل، امکان برقراری صلح بین سوریه و اسرائیل را کاملاً منتفی دانست و گفت، هیچ سیاستمداری در اسرائیل وجود ندارد که بتواند برای پس دادن اراضی جولان مذاکره کند.

بلندی‌های جولان بخشی از خاک سوریه است که پس از جنگ شش‌روزه اعراب با اسرائیل در سال ۱۹۶۷، به تصرف اسرائیل درآمده است. پس از آن در سال ۱۹۷۳، سوریه سعی کرد در جنگ یوم کیپور، این بخش از خاک خود را پس بگیرد، اما موفق نشد. از آن زمان نیروهای سازمان ملل در این بخش مستقر هستند. اسرائیل در سال ۱۹۸۲ بلندی‌های جولان را بخشی از خاک خود اعلام کرد. موضوعی که هیچ‌گاه توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته نشد. اما اخیراً دونالد ترامپ، مالکیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان را به رسمیت شناخته است.

اسرائیل می‌گوید که به دلیل وجود تهدیدات امنیتی، حاضر نیست این منطقه استراتژیک را واگذار کند.
بشار اسد در ادامه مصاحبه خود وعده داد که به‌زودی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.
از سال ۲۰۱۵ و با حضور روسیه در سوریه، ورق به نفع آقای اسد برگشت و بخش بزرگی از خاک سوریه مجدداً به تصرف نیروهای حامی اسد در آمده است. ازاین‌رو روسیه نقش بسیار برجسته ای در این زمینه بازی می‌کند.