تلاش روسیه و ترکیه و ایران برای بقای قدرت بشار اسد

نشست فوق‌العاده پوتین، اردوغان و روحانی درباره بحران سوریه برگزار شد

نشست فوق‌العاده «روند آستانه» - عکس از خبرگزاری تسنیم

امروز، سه شنبه یازدهم تیرماه، نشست فوق‌العاده «روند آستانه» با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و رجب‌طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رهبر روسیه به صورت مجازی برگزار شد. 

در این نشست فوق‌العاده روسای سه کشور درباره مساله سوریه بحث کردند و در نهایت با صدور بیانیه‌ای مشترک با جدایی طلبی در سوریه که بانی تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه می‌شود و تهدیدی برای امنیت کشورهای همسایه است، مخالفت کردند و بر مقابله با آن تاکید کردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در این نشست خواهان خروج نیروهای آمریکایی از منطقه به ویژه سوریه شد.

بنا به ادعای حسن روحانی آمریکا پایگاه‌های نظامی غیرقانونی خود را در مجاورت مناطق نفت‌خیز سوریه ساخته است و به این شکل  در حال «غارت» منابع سوریه است.

روحانی همچنین به افزایش حملات اسرائیل به سوریه هم اشاره کرده است و گفته «اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل باید شدیدا محکوم شود».

هفته گذشته بود که پس از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به سوریه و بازدید از پایگاه‌های سپاه و شبه‌نظامیان وابسته به ایران در منطقه ابوکمال، اسرائیل به این منطقه حمله کرد.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا خبر حمله به ابوکمال را منتشر کرد. این بنیاد نوشته بود که در این حمله شش نفر شامل چهار سوری جان خود را از دست داده‌اند. برخی تحلیل‌گران می‌گویند که دو نفر دیگری که در این حمله کشته شده‌اند نیروهای نظامی سپاه ایران بوده‌اند.

اسرائیل در سال‌های اخیر صدها حمله هوایی در سوریه انجام داده که به گفته مقام‌های این کشور نیروهای ایرانی و شبه‌ نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به ویژه حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و روسیه از متحدان اصلی بشار اسد هستند و حمایت این دو کشور از دلایل باقی ماندن بشار اسد در قدرت بوده است. سوریه با کمک این دو کشور توانسته کنترل تقریبا کل کشور را دوباره در اختیار بگیرد.

در مقابل ترکیه از نیروهای مخالف بشار اسد حمایت کرده و نیروهای این کشور و هوادارانش هم اکنون مناطقی از خاک سوریه را در دست دارند.

رئیس‌جمهور ایران در این نشست هم‌چنین تحریم‌های آمریکا علیه سوریه را نیز محکوم کرد. 

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم در سخنان خود با موضع جمهوری اسلامی همراهی کرد و گفت که ایالات متحده به رغم درخواست دبیرکل سازمان ملل برای کاستن از فشار تحریم‌ها در شرایط همه‌گیری کرونا، تصمیم گرفت تا به تحریم‌ها علیه سوریه ادامه دهد.

ولادیمیر پوتین هم‌چنین گفت که روسیه از بیانیه مشترک سه کشور (روسیه، ترکیه و ایران) حمایت می‌کند و اعلام کرد که پس از مهیا شدن شرایط برای اجرای این بیانیه به تهران سفر خواهد کرد. 

به گفته رئیس جمهوری روسیه می‌گوید توسعه اقتصادی، بازگشت آوارگان و بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه نیازمند همکاری مشترک است.

به گفته او با توجه به فشار تحریم‌ها به سوریه، باید تلاش خود را انجام دهیم به ویژه اینکه اکنون صحبت از وضع تحریم‌های جدید است. باید از طریق کانال‌های موجود کمک‌های انسان‌دوستانه را ادامه بدهیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز با حمایت از نقطه نظرهای سران ایران و روسیه گفت که «یافتن یک راه حل پایدار برای پایان دادن به بحران، برقراری آرامش در میدان و دفاع از وحدت سیاسی و تمامیت ارضی است».

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه اوایل ماه نوامبر برای تامین امنیت و ثبات روند تلاش برای سوریه را آغاز کرده‌ایم، گفت: « برای میلیون‌ها پناهجوی سوری آغوش خود را باز کردیم. ما بالفعل مداخله کردیم تا سوریه چند پاره نشود».

در هفته‌های گذشته، حملات هم‌زمان نیروهای ارتش ترکیه و نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به کردها واکنش‌های زیادی به دنبال داشت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز، در توئیتی نوشت که  «جلسه مجازی بسیار سازنده روند آستانه به میزبانی حسن روحانی به پایان رسید. طرفین بر سر تداوم همکاری میان سه کشور امضاکننده، تمرکز بر روی کاهش تنش‌ها، روند سیاسی و کمک‌های بشردوستانه توافق کردند. به صلح در سوریه دست خواهیم یافت».

سه سال پیش در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، نشست‌هایی با هدف آتش بس و پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه برگزار شد. در آن نشست‌ها سه کشور ایران، ترکیه و روسیه خود را ضامن آتش‌بس در سوریه معرفی شدند. 

در سال‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران و روسیه همواره خواهان باقی ماندن بشار اسد در قدرت بودند و در مقاطع گوناگون به حمایت نظامی از این کشور پرداختند. 

بیشتر از