بدرقه استاد شجریان از تهران

مراسم تشییع و خاکسپاری در طوس برگزار می‌شود

مراسم  نماز میت بر پیکر استاد محمدرضا شجریان، در سالن تطهیر بهشت زهرای تهران، با امامت محمود دعایی برگزار شد - عکس از خبرگزاری صداو سیما

 پیکر استاد محمدرضا شجریان پس از اقامه نماز در بهشت‌زهرای تهران، صبح امروز با هواپیما به مشهد انتقال یافت.
مطابق با برنامه اعلام شده توسط همایون، فرزند محمدرضا شجریان در شب گذشته، پیکر استاد شجریان امروز صبح در بهشت زهرای تهران غسل داده و نماز میت نیز برای او برگزار شد.
 مهر دراین‌رابطه می‌نویسد که صبح امروز از حوالی ساعت ۶:۳۰، پیکر استاد شجریان به سالن تطهیر منتقل شد. برخی از مقامات سیاسی و چهره‌های فرهنگی نیز از صبح در این بخش حضور داشتند. عباس صالحی وزیر ارشاد اسلامی، مجتبی حسینی معاون هنری، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، علی مرادخانی مدیرعامل موزه موسیقی، فردین خلعتبری، تهمورث پورناظری، محمدحسین توتونچیان، کتایون خوانساری، شهرام صارمی، علی سرابی، زیدالله طلوعی، حمیدرضا نوربخش، وحید تاج، داود گنجه‌ای، حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، حمید قبادی و… از مدیران و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

همایون شجریان خطاب به مردمی که برای تشییع پیکر پدرش در بهشت زهرا گرد آمده بودند، گفت: «من مانند بسیاری از شما رفتن پدر را باور ندارم و ایستادن در کنار تابوت وی مانند ایستادن در بارگاه مولاناست.»

به گزارش ایرنا، فرزند استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران، صبح روز جمعه در بهشت زهرای تهران با تسلیت به ملت ایران و تمام ایرانیان در سراسر جهان به دلیل درگذشت پدرش اظهار داشت: «انسان های بزرگ مانند ایشان در طول تاریخ به کره خاکی آمدند و با خود پیام هایی آورده و دوباره می روند».

داریوش پیرنیاکان از استاد موسیقی ایران نیز در این مراسم گفت: «همیشه آرزویم این بوده که وقتی می میرم شجریان بر من نماز بخواند اما اینگونه نشد.»

وی شجریان را بخشی از تاریخ ایران دانست و اظهار داشت: آنها که می خواستند شجریان را حذف کنند به راه باطل رفتند. پیرنیاکان گفت: «او دماوند ایران است او تخت جمشید ایران است که من تا صبح گریه کردم و نخوابیدم. من به شما تسلیت می‌گویم و بدانید صدای ملت ایران فراموش نمی‌شود.»

در این مراسم که ساعاتی پ‍یش برگزار شد، حسین علیزاده در سخنانی درباره اسطوره آواز ایران گفت که استاد شجریان نشان داد برای همیشه زنده خواهد ماند و فراموش نمی‌شود.

همچنین، داود گنجه‌ای عضو هیات مدیره خانه موسیقی در رابطه با درگذشت اسطوری آواز ایران گفت که  امیدوار است با رفتن شجریان عدالت در همه جا نهادینه شود. او افزود: «ما از او درس عشق می‌گیریم.»
در این مراسم، محمود دعایی، سرپرست روزنامه اطلاعات نماز میت را بر پیکر محمد رضا شجریان اقامه کرد.
همایون شجریان دررابطه‌با نحوه خاک‌سپاری پدرش گفت که مطابق با خواسته خانواده و نزدیکانش، قرار است پیکر استاد شجریان مستقیم به مشهد، محل تولد وی منتقل شود و در طوس و جوار مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی به خاک سپرده شود. به جز محمدرضا شجریان، آرامگاه مهدی اخوان ثالث، دیگر شاعر شهیر معاصر ایرانی نیز، در آن مکان قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

روز گذشته و در پی انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان، جمعی از هواداران و دوستدارانش در برابر بیمارستان جم تهران تجمع کردند و با خواندن برخی از تصنیف‌های معروف او، نسبت به غم ازدست‌دادن خسرو آواز ابراز احساسات کردند.

ازآنجاکه مواضع سیاسی استاد شجریان، خصوصاً از سال ۸۸ به بعد باعث شده بود تا مورد غضب حکومت قرار بگیرد، مردم نیز از فرصت استفاده کردند تا این موضوع را به حکومت یادآوری کنند. محمدرضا شجریان در سال ۸۸ و پس از اعتراضات مردم نسبت به نتایج انتخابات، از آنها حمایت کرد. او در پاسخ به جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت که مردم را خس و خاشاک خوانده بود، خود را صدای خس و خاشاک نامید.

آقای شجریان همیشه مواضع سیاسی خود را صراحتاً اعلام می‌کرد. در همین رابطه شب گذشته دکتر عباس میلانی، تاریخ‌نگار اعلام کرد که شجریان متنی به‌عنوان «قانون اساسی برای گذار به ایران دموکراتیک» تهیه کرده بوده و از آقای میلانی خواسته پس از مرگش آن را منتشر کند.

همچنین، مواضع او در مورد مسائل مذهبی نیز، خوشایند حکومت مذهبی و روحانیون نبود. شجریان که دل در گرو خیام داشت، روحانیون را دشمن و مخالف موسیقی می‌دانست و سخنان آنها را خرافه می‌شمرد. از این رو برخی از حامیان حکومت به او اتهام بی‌دینی می‌زدند.

شجریان پس از این مسائل اعلام کرد که صداوسیما به دلیل دروغ‌پراکنی، حق استفاده از هیچ‌کدام از اثرش را ندارد و به همین دلیل از صداوسیما شکایت کرد. این موضوع نهایتاً با بایکوت خبری شجریان توسط صداوسیما همراه شد. این در حالی است که از شب گذشته و پس از واکنش شدید افکارعمومی به درگذشت استاد مسلم آواز ایران، صداوسیما به پخش زندگی‌نامه و آهنگ‌های استاد کرده است.

 همین موضوع باعث شد تا شب گذشته و در برابر ساختمان بیمارستان، شعارهای مردم مجدداً رنگ و بوی سیاسی بگیرد. این موضوع با حضور پلیس ضدشورش همراه شد و بسیاری از دوستداران شجریان با ضرب و شتم شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند. همچنین بر اساس برخی اخبار منتشر شده، چندین نفر از حاضران تجمع دیشب نیز دستگیر شده‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر