ایران، برجام، سلیمانی در مناظره مایک پنس و کامالا هریس

نامزدهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا در همه زمینه ها یکدیگر را به باد حمله گرفتند

مناظره پنس و هریس از پشت حفاظ های پلاستیکی و با مخاطبانی محدود برگزار شد POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

مناظره میان مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، و کامالا هریس نامزد جو بایدن برای سمت معاون اولی، چهارشنبه شب به وقت محلی (بامداد پنجشنبه به وقت ایران) برگزار شد.

بحران کرونا، وضع اقتصاد آمریکا، مسائل نژادی، بیمه درمانی همگانی، و اصلاحات در نظام قضایی و پلیس از مهم‌ترین محورهای بحث دو نامزد رقیب بود.

بر خلاف مناظره هفته پیش میان آقای ترامپ و آقای بایدن، این بار موضوع ایران و برخورد ایالات متحده با آن نیز مطرح شد.

مایک پنس خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی (برجام) و کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران را از افتخارات سیاست خارجی دولت ترامپ برشمرد. او قاسم سلیمانی را «فرمانده بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی در دنیا» خواند که «مسئول کشته شدن صدها نفر از نظامیان آمریکا» بود.

کامالا هریس در مقابل از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام انتقاد کرد و گفت در پی این تصمیم، امنیت ملی آمریکا تضعیف شده‌است، زیرا ایران اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم و برپا کردن یک زرادخانه هسته‌ای است. در باره کشتن قاسم سلیمانی، خانم هریس گفت که ایران به تلافی، به یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق حمله موشکی کرد که به سربازان آمریکایی صدمه مغز ی وارد کرد، اما «ترامپ گفت که این عارضه فقط سردرد است.»

آقای پنس بار دیگر به کشتن قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت که ترامپ در مورد این تصمیم کوچک‌ترین درنگی نکرد، در حالی که جو بایدن و کامالا هریس «از حذف سلیمانی انتقاد کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر وقت مناظره، به بحث در باره بحران کرونا در آمریکا، وضعیت اقتصاد و بیکاری، تغییرات اقلیمی و آتش سوزی‌ها و توفان‌های اخیر، و مسائل نژادی اختصاص یافت.

خانم هریس دولت ترامپ را متهم کرد که از مدت‌ها پیش واقعیت‌های مربوط به ویروس کرونا و مهلک بودن آن را از مردم آمریکا پنهان کرده که به مرگ شمار زیادی از مردم انجامیده است.

در مقابل، آقای پنس از عملکرد دولت ترامپ در تعطیل اجباری نیمی از اقتصاد، ممنوعیت سفر اتباع چین به آمریکا، و اختصاص منابع مالی به تکمیل واکسن کرونا و درمان‌های دیگر ستایش کرد.

مالیات بردرآمد، یکی از نقاط داغ این مناظره بود. خانم هریس گفت که دولت ترامپ مالیات ثروتمندان را کاهش داد که به تهیدست شدن میلیون‌ها آمریکایی انجامید. در پاسخ، آقای پنس گفت که سیاست مالیاتی آقای ترامپ هزاران دلار برای هر خانواده متوسط آمریکایی صرفه‌جویی به همراه آورده‌است.

در زمینه محیط زیست، در حالی که مایک پنس ادامه استفاده از سوخت‌های فسیلی را سبب ایجاد هزاران فرصت شغلی عنوان کرد، تاکید کامالا هریس بر توسعه انرژی‌های و و پاک بود.

مناظره نامزدهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا در گذشته تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته است، اما این مناظره در شرایطی استثنایی برگزار شد: دونالد ترامپ مبتلا به ویروس کرونا شده، و جو بایدن گفته است که اگر او هنوز ناقل بیماری باشد، در دو مناظره باقی مانده میان دو رقیب حزبی شرکت نخواهد کرد. در این صورت شاید مناظره آقای پنس و خانم هریس، آخرین رویارویی مستقیم دو نامزد انتخاباتی از دو حزب رقیب باشد.

نکته دیگر آن که آقای ترامپ مبتلا به کرونا و ۷۴ ساله است و آقای بایدن ۷۷ سال دارد. در صورت درگذشت هر یک از این دو نامزد، معاونشان بر اساس قانون اساسی به ریاست جمهوری خواهد رسید.