برنده مناظره معاونان ریاست جمهوری کیست؟

«برنده کسی است که جو را آرام‌تر و چشم‌انداز روشن‌تری برای مردم ترسیم می‌کند»

مناظره چهارشنبه احتمالا کمی از معیارهای مناظره معاونان ریاست جمهوری فراتر خواهد رفت-SAUL LOEB, Brendan Smialowski / AFP

گرچه هدف از مناظره، آگاهی دادن به مخاطب درباره کاندیداها است، متأسفانه واقعیت این است که مناظره‌های سیاسی در آمریکا، نهایتا، بیشتر رقابتی است تا آموزشی.

«برنده» ظاهری مناظره ریاست جمهوری یا معاونان آنها می‌تواند موجب تهییج رأی‌دهندگان و جذب بانیان مالی جدید یا شل کردن سر کیسه آنها برای کمک بیشتر به کارزار انتخاباتی کاندیدای برنده شود.

در مناظره ریاست جمهوری، معیار تعیین «برنده» ممکن است به این سادگی باشد: کدام یک بیشتر شبیه به یک رئیس جمهور است؟

با نزدیک شدن به زمان مناظره معاونان ریاست جمهوری بین مایک پنس، معاون اول ترامپ، و رقیب دموکراتش، سناتور کامالا هریس، در روز چهارشنبه، تعیین کاندیدای برنده ممکن است دشوارتر باشد.

برنده یعنی چه و آیا شبیه «معاون» بودن معنی دارد؟ و اگر دارد، اصلا خودشان می‌خواهند شبیه به معاون باشند؟

هر دو کاندید در انتخابات ۲۰۲۰ بالای ۷۰ سال سن دارند و یکی از آنها به تازگی از مبارزه با کووید-۱۹ بیرون آمده است.

به همین دلیل، بررسی معاون رئیس جمهوردر انتخابات ۲۰۲۰، که «فقط یک دم با ریاست جمهوری فاصله دارد»، بیش از گذشته برای ملت اهمیت دارد.

در جریان مناظرات ریاست جمهوری، کاندیداها دوست دارند مطمئن، محکم، جنگنده و مسلط به نظر برسند و تلاش می‌کنند عموم مردم را از توانایی‌های خود خاطر جمع کنند.

ولی پس از مناظره پر هرج و مرج هفته گذشته بین دونالد ترامپ و رقیب دموکراتش جو بایدن، که ترامپ در جریان آن بارها به جو بایدن حمله کرد و با قطع حرف‌های او و کریس والاس، مجری مناظره هیچ احترامی برای آنها قائل نشد، دشوار می‌توان ثابت کرد که کسی خارج از دایره چاپلوسان رئیس جمهور به آرامش و اطمینان خاطر رسیده باشد.

در نتیجه، دانشجویان سخنوری و مناظره توقع دارند مناظره بین آقای پنس و خانم هریس به رقابتی تبدیل شود که در آن هر یک از دیگری متمدن‌تر، آرام‌تر و تا پایان برنامه مسلط‌تر باشد.

به گفته دکتر تامی ویجیل، استادیار علوم ارتباطات در دانشگاه بوستون و مؤلف متون سخنوری سیاسی، «انتظار دارم نامزدهای معاونت ریاست جمهوری آرام‌تر باشند. شاید دو طرف بر سر مواردی که اختلاف نظر دارند به دیگری فشار آورده و آزادانه صحبت کنند، ولی هیچ یک آن طور که در مناظره اول شاهد بودیم رفتار توجیه‌ناپذیر در پیش نخواهد گرفت. پس در این مناظره یک سری اظهارنظر خواهیم داشت و یک سری سؤال و بحث.»

دکتر ویجیل گفت: مناظره چهارشنبه احتمالا کمی از معیارهای مناظره معاونان ریاست جمهوری فراتر خواهد رفت.

نظر او این است که مناظره معاونان ریاست جمهوری قرار نیست جدی و کثیف شود، چرا که رأی‌دهندگان عملا برای آنها پای صندوق نمی‌روند. آنها قدرت کمتری در تأثیرگذاری روی رأی‌دهندگان دارند و بنابراین با آزادی بیشتری به دفاع از خود می‌پردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «به لحاظ تاریخی، مناظرات معاون‌ها به مناظره حمله تبدیل می‌شوند. نقش آنها روان‌تر است و مجبور نیستند خیلی رئیس به نظر برسند. به همین دلیل نقشی بیشتر تهاجمی می‌گیرند. در این مناظرات شاهد حملات مستقیم‌تر، تندزبانی بیشتر، سخنرانی‌های پیشوایانه‌تر و این جور مسائل خواهیم بود.»

او گفت با توجه به نابسامانی‌ها و دعواهای مناظره اول، مردم انتظار دارند مناظره معاونان کمی عادی‌تر باشد.

به اعتقاد وی، «این بار مردم می‌خواهند شاهد رهبریت و سیاست و فلسفه رهبری سیاسی باشند. به نظر من انتظارات در این مناظره برعکس مناظره‌های دیگر است و مردم می‌خواهند دو معاون تعقل و درک بیشتری از خود نشان دهند.»

حتی اگر مناظره اول هم بدان صورت به انحراف نمی‌کشید، باز هم احتمالا انتظار می‌رفت مناظره معاونان موقرتر و متمدنانه‌تر از مناظره‌های معاونان در گذشته باشد.

با توجه به سن بالای ۷۰ هر دو کاندیدا، که یکی از آنها تازه از بیمارستان بیرون آمده، عجیب نیست که مردم فکر کنند معاون رئیس جمهور ممکن است پیش از ۲۰۲۴ به رئیس جمهور آنها تبدیل شود.

خانم ویجیل گفت: «در این برحه زمانی، فکر مردم این است که شاید هر یک از این معاونان روزی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزنند. آنها می‌خواهند بدانند کدام یک از این کاندیداها برای ریاست جمهوری مناسب‌تر است. موضوع معاون رئیس جمهور همیشه مسأله زمان است ولی این بار موضوع جدی‌تر شده، به ویژه با توجه به وضعیت سلامت ترامپ.»

حالا سؤال این است که در یک مناظره غیرمتعارف سیاسی، چگونه می‌توان برنده شد؟

دکتر ویجیل می‌گوید: «به نظر من در این مناظره برنده این مناظره معاون ریاست جمهوری کسی است که جو را آرام‌تر و چشم‌انداز روشن‌تری از آینده آمریکا برای مردم ترسیم می‌کند.»

© The Independent