حملات سایبری به مایکروسافت از روسیه، ایران و چین انجام می‌شود

ایران مسئول یک‌چهارم حمله‌هایی است که مایکروسافت در بازه زمانی یکساله دریافت کرد

هکرهای روسی انتخابات و نهادهای سیاسی چندین کشور را هدف گرفته‌اند - Photo: Bloomberg

بر اساس داده های جدید شرکت مایکروسافت، هکرهای مستقر در روسیه مسئول اکثریت حملات به مشتریان این شرکت در سطح کشوری هستند.

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، شرکت مایکروسافت در دو سال اخیر ۱۳ هزار هشدار در مورد تلاش‌های هک ملت-دولت برای مشتریان خود صادر کرده است که ۵۲ درصد این حوادث در بازه زمانی ژوئیه ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰ مربوط به هکرهای روسی بوده‌است. این حملات اهداف متعددی از انتخابات تا المپیک داشته‌اند.

این در حالی است که ایران مسئول یک‌چهارم هشدارها و چین مسئول ۱۲ درصد بوده‌است. بر اساس آنچه مایکروسافت مشاهده کرده، و در بلومبرگ منتشر شده، باقیمانده فعالیت‌های هکرها علیه ملت-دولت از کره شمالی و دیگر کشورها بوده است.

به گزارش مایکروسافت، هکرهای روسی انتخابات و سازمان‌های سیاسی و همچنین گروه‌های غیرانتفاعی، خدمات حرفه‌ای و آموزش عالی را در کشورهای متعدد هدف قرار داده‌اند. هکرهای مرتبط با کرملین نیز در میان تحقیقات دوپینگ در مورد ورزشکاران روسیه سعی کردند به ۱۶ سازمان ورزشی و ضد دوپینگ در سه قاره وارد شوند.

تام برت، معاون رئیس مایکروسافت می گوید: «هکرهای فعال در عرصه ملت-دولت به طور دائم در حال ظهور و استفاده از تکنیک‌های جدید هستند. هکرهای خارجی در هفته‌های اخیر به هدف قراردادن سازمان‌های مربوط به سیاست آمریکا کارشان را ادامه داده اند.»

به گفته برت، هکرهای ایرانی هم پرکار بوده‌اند و حجم حملات خود را در شش ماه اخیر افزایش داده‌اند. در گزارش مایکروسافت آمده است که تنها در اوت ۲۰۱۹ هکرهای ایرانی به ۲۴۱ حساب مایکروسافت مرتبط با یک ستاد ریاست جمهوری آمریکا، مقامات فعلی و سابق آمریکایی، روزنامه نگاران سیاسی و ایرانیان سرشناس ساکن خارج از کشور حمله کردند، در حالی که تنها چهار مورد از این حملات موفق بودند.

مایکروسافت با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، افزایش فعالیت را پیش بینی می کند.

به گزارش مایکروسافت، هکرهای مستقر در چین «اقدام به کسب اطلاعات در مورد سازمان‌های مرتبط با انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا کرده‌اند.» این هکرها همچنین در حملات سایبری مربوط به تحقیقات پزشکی فعال بوده‌اند. از جمله تلاش‌های متعدد برای هک موسسات تحقیقاتی پزشکی در آمریکا و آسیا، می‌توان به حمله هکرهای مستقر در چین به یک دانشگاه آمریکایی که نامش فاش نشده و در ماه مارس در حال تحقیق در مورد واکسن کروناویروس بود، اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشور چین، هم حمله‌کننده و هم قربانی حملات بوده است. در گزارش مایکروسافت آمده است: «چین، آمریکا و روسیه سخت‌ترین ضربه را  خورده‌اند، اما هر کشوری در جهان دست کم یک حمله مربوط به کووید-۱۹ را دریافت کرده‌است. در کشورهای که شیوع بالای کووید-19 دارند، به دلیل افزایش ترس و تمایل به دریافت اطلاعات، حجم حملات موفق افزایش یافته‌است.»

بیمارستان‌ها و نهادهای دیگر نیز با باج‌افزار مورد حمله قرار گرفته اند. در اثر این حملات باج‌افزاری، فایل‌های کاربران قفل شده و تا زمانی که پرداخت انجام نشود باز نمی‌شود. به گفته برت، باج افزار «مشکل‌سازترین» و «سریع‌ترین تهدید رو به رشد» در جرایم سایبری است.