ایران، روسیه و چین به تلاش برای سرقت اطلاعات واکسن کرونا متهم شدند

تهران و مسکو می‌گویند، در حال رایزنی برای «ساخت واکسن کرونا» هستند

به گزارش نیویورک‌تایمز،ایران فعالیت خود برای سرقت تحقیقات مربوط به واکسن را به‌طور چشمگیری افزایش داده ‌است-NOEL CELIS / AFP

درحالی که ایران و روسیه ادعا می‌کنند برای تولید مشترک واکسن کرونا در حال مذاکره هستند و روسیه مدعی است که زودتر از کشورهای غربی به واکسن دست پیدا کرده، گزارش‌های مبنی بر جاسوسی ایران، روسیه و چین از اطلاعات شرکت‌های فناوری زیستی و دانشگاه‌های غربی جدی‌تر می‌شود.

رقابت بر سر ساخت ویروس کرونا جنگ اطلاعاتی به راه انداخته که گفته می‌شود در آن چین، روسیه و ایران در مقابل آمریکا قرار گرفته و سعی دارند از شرکت‌های فناوری زیستی و دانشگاه‌ها اطلاعات بدزدند.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی ادعا می‌کنند تلاش‌هایی را ردیابی کرده‌اند که نشان می‌دهد چندین کشور سعی دارند از تحقیقات کووید-۱۹ جاسوسی کنند. ویروس کووید-۱۹ تا کنون بیش از ۲۶ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده‌است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، هکرهای اطلاعاتی چین تلاش کردند اطلاعات دانشگاه کارولینای شمالی و دیگر دانشکده‌هایی را که بر تحقیقات کووید-۱۹ متمرکز شده‌اند سرقت کنند، چون تدابیر حفاظت داده‌های آن‌ها کمتر از شرکت‌های داروسازی است.

یک آژانس نظارت الکترونیک بریتانیایی به نام G.C.H.Q. دریافته که هکرهای روس هم تلاش کردند اطلاعات واکسن را از دانشگا‌ه‌های و آژانس‌های آمریکایی در کانادا و بریتانیا سرقت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش نیویورک‌تایمز جزییاتی درباره تلاش‌های ایران برای هک کردن اطلاعات منتشر نکرده و تنها به ذکر این موضوع بسنده کرده که ایران هم فعالیتش برای سرقت اطلاعات مربوط به تحقیقات در زمینه واکسن را به‌طور چشمگیری افزایش داده ‌است. این افزایش فعالیت موجب شده تلاش‌های آمریکا برای ردیابی جاسوسی افزایش یابد.

تنها دو تیم هکری که از روسیه و چین هستند، به صورت علنی شناسایی شده‌اند. مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند که هکرهای چینی و روسی هر روز نقطه ضعف‌ها را می‌سنجند.

با این وجود، به نوشته دیلی میل، مقامات می‌گویند که تا کنون هیچ شرکت یا دانشگاهی هیچ گونه سرقت اطلاعات و شناسایی هکرها را اعلام نکرده است.

اما به گفته یكی از مقامات دولت آمریكا، برخی از تلاش‌های هكری برای نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای موفق بوده‌است.

از سه شرکت دارویی آمریکایی «گیلید ساینس»، «نوواواکس» و «مدرنا» به طور خاص، به عنوان شرکت‌هایی که هدف قرار گرفته‌اند یاد شده ‌است.

 اواخر تیرماه امسال هم گزارش‌هایی مبنی بر هک کردن اطلاعات مربوط به واکسن کرونای مراکز تحقیقاتی بریتانیا، کانادا و آمریکا توسط هکرهای روسی منتشر شد.

آندری کلین، سفیر روسیه در انگلیس ۲۹ تیرماه اتهامات وارده درباره هک اطلاعات ساخت واکسن ویروس کرونا توسط سرویس‌های اطلاعاتی روسیه را رد کرد و گفت: «دلیلی بر صحت ادعای مطرح شده اخیر از سوی انگلیس، کانادا و آمریکا درباره سرقت اطلاعات مربوط به ساخت واکسن کرونا از سوی سرویس‌های اطلاعاتی روسیه وجود ندارد.»

بسته شدن کنسولگری چین در هوستون که ۲۲ ژوئیه اتفاق افتاد هم با همین موضوع سرقت اطلاعات پزشکی مرتبط بود. دولت ترامپ ادعا کرد که ماموران چینی از این کنسولگری به‌عنوان پایگاهی برای ردیابی متخصصان پزشکی استفاده می‌کردند.

روسیه به عنوان نخستین کشور جهان، از واکسن کرونا رونمایی کرد. روز ۱۴ شهریور واکسیناسیون سراسری در روسیه آغاز شد و بر اساس گزارش ایرنا، در همان روز،کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، برای تولید مشترک واکسن کرونا گفت و گو کرد.

بیشتر از جهان