صدراعظم آلمان، ناوالنی را در بیمارستان ملاقات کرد

«این یک دیدار شخصی با منتقد پوتین در بیمارستان بود»

الکساندر ناوالنی و همسرش-Instagram account @navalny / AFP

آنگلا مرکل در حالی به ملاقات رهبر اپوزیسیون روسی، الکسی ناوالنی، رفت که وی از یک سوء قصد مشکوک جان سالم به در برد.

صدراعظم آلمان در بیمارستان برلین که درمان ناوالنی را به دلیل مسمومیت با گاز اعصاب نوویچوک به عهده دارد با وی صحبت کرد.

استفن زایبرت، سخنگوی خانم مرکل، ضمن تأیید این دیدار، حاضر به ارائه جزئیات بیشتر در مورد مدت زمان گفتگوها یا موضوع صحبت آنها نشد و افزود: «این یک دیدار شخصی با ناوالنی در بیمارستان بود».

ناوالنی در توئیتر خود نوشته از «ملاقات خانم مرکل در بیمارستان بسیار خوش وقت» است، اما به خبرهایی در آلمان که این دیدار را «سری» خوانده بودند اعتراض کرد. وی افزود: «البته این یک دیدار و گفتگوی خصوصی همراه با خانواده بود».

این مخالف برجسته سیاسی روسیه در جریان پروازی از سیبری به مسکو در تاریخ ۲۰ آگوست سال جاری بیهوش شد و دو روز را در حالت اغماء گذراند تا این که مقامات روسیه اجازه انتقال او به برلین را دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابتدا تصور می‌شد وی با فنجان چایی که در فرودگاه تامسک نوشیده بود مسموم شده، اما همکاران او بعدا گفتند در بطری آبی که در هتلش در شهر استفاده کرده بود آثاری از گاز نویچوک کشف شده است.

آقای ناوالنی ۳۲ روز در بیمارستان چاریتیه در برلین بستری بود تا این که هفته گذشته مرخص شد.

اولاف شولز، معاول صدراعظم، در جلسه‌ اصحاب رسانه‌های خارجی «واپ» در پایتخت آلمان، اقدام به مسمومیت وی را «جنایتی بی‌رحمانه» توصیف کرد.

شولز گفت سازمان‌های بین‌المللی به طور مستقل تأیید کرده‌اند که ناوالنی از طریق گاز اعصابی از خانواده نویچوک مسموم شد. کارشناسان دریافته‌اند که این ماده شبیه، ولی نه دقیقا همان، سمی بوده که برای کشتن سرگی اسکریپال و دخترش در سال ۲۰۱۸ در شهر سالیزبری مورد استفاده قرار گرفته بود.

شولز گفت: «به همین دلیل است که از روسیه می‌خواهیم در تحقیقات همکاری کند. و البته اروپا هم باید برای یک پاسخ مناسب با همدیگر تصمیم‌گیری کند».

مقامات روسیه هر گونه دخالت در این اقدام را تکذیب کرده و حتی اظهار داشته‌اند آقای ناوالنی ممکن است خودش دست به این کار زده باشد.

وزیر خارجه روسیه روز جمعه آلمان را به اتخاذ «دیپلماسی بلندگو» و «راه‌اندازی کارزاری» متهم کرد که «بدون هیچ مبنایی مقامات روسیه را به مسموم کردن شهروندان خود متهم می‌کند».

از زمانی که این سوءقصد مشکوک رخ داده، خانم مرکل با فشارهایی مواجه شده که خواهان توقف خط لوله «جریان شمالی ۲» هستند، که قرار است گاز بیشتری را به طور مستقیم از روسیه به آلمان وارد کند.

ولی آقای شولز گفت، این پروژه، که با مشارکت شرکت عظیم گاز روسیه، گازپرام، و نزدیک به ۱۰۰ شرکت خصوصی نظیر شل و یونیپر انجام می‌شود، وابستگی آلمان به بخش انرژی را کاهش می‌دهد.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان