«امضاء شاهد» برای رای پستی مشارکت در انتخابات را کاهش می‌دهد

رأی‌دهنده باید روی پاکتی که برگه رأی را با آن می‌فرستند، امضاء شاهد را داشته باشد

 حکم التزام به امضاء شاهد برای رای غیابی، در یک دادگاه فدرال مورد چالش قرار گرفت - Logan Cyrus / AFP

در پی پیش‌بینی مسئولین انتخابات مبنی بر افزایش رأی‌های غیابی پیش از رقابت‌های نوامبر، در بسیاری از ایالت‌ها رأی‌دهندگان باید برگه‌های انتخاباتی خود را با امضاء یک شاهد روی پاکت نامه گواهی کنند وگرنه مسئولین انتخاباتی پاکت را باز نخواهند کرد.

این مقررات جدید باعث شد تا مسئولین انتخابات در کارولینا شمالی صدها برگه رأی را کنار بگذارند چرا که این ایالت اولین جایی است که رأی‌گیری پستی را آغاز کرده است.

تحلیل داده‌های انتخاباتی توسط آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ هزار برگه رأی در طول چند هفته اخیر پردازش و بازگردانده شده‌اند.

دست کم ۱۷۰۰ رأی به علت نداشتن نام، امضاء یا آدرس شاهد کنار کنار گذاشته شده‌اند و آن طور که این خبرگزاری دریافته، سهم سیاه‌پوستان در این میان بیشتر بوده است.

کارولینای شمالی یکی از چند ایالتی است که ملزم به چنین کاری شده، و مدافعان حقوق انتخاباتی بیم آن دارند که در آستانه رسیدن به روز انتخابات، مشکلات فراوانی از قبیل سردرگمی، تآخیر یا جا ماندن از انتخابات ایجاد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دادگاه تجدید نظر در کارولینای جنوبی نیز این هفته حکم داد که رأی‌دهنده موظف است روی پاکت نامه‌ای که برگه رأی خود را درون آن می‌فرستند امضاء شاهد را داشته باشد.

مجلس شورای ایالتی اخیرا تصویب کرده بود که تمام رأی‌دهندگان برای انتخابات ۲۰۲۰ به صورت رأی غیابی واجد شرایط هستند، اما حکم التزام به امضاء شاهد در یک دادگاه فدرال مورد چالش قرار گرفت.

با این که قاضی فدرال موافق این حکم بود، جمهوری‌خواهان و مسئولین انتخابات ایالتی با اشاره به نگرانی‌های امنیتی و تقلب در انتخابات، موفق به رد این حکم شدند.

اتحادیه آزادی‌خواهان مدنی آمریکا در کارولینای شمالی با این استدلال که حکم التزام به امضاء شاهد در زمان بحران کرونا ایجاد خطر می‌کند و با حق انتخاب شهروندان مغایرت دارد، در ماه جولای روی این تصمیم ایالت شکایتی گذاشت.

دیل هو، مدیر پروژه حقوق انتخاباتی این اتحادیه در بیانیه‌ای گفته «حذف التزام به امضاء شهاد در بحبوحه این بیماری کشنده کاملا منطقی است. این یک راهکار واضح و عاقلانه است که هم سلامت مردم را حفظ می‌کند و هم حق رأی آنها را».

یک شکایت قضایی دیگر که توسط مقامات حزب دموکرات ایالتی در ماه جاری ثبت شد مدعی است که «این سخت‌گیری ممکن است شهروندان این ایالت را که رأی غیابی خود را داده‌اند اما یک خط امضاء را جا انداخته‌اند از انتخاباتی با این درجه از اهمیت محروم سازد».

این شکایت‌نامه مدعی است مقررات جدید «ناقص و مغایر قانون اساسی» است چرا که با تمام رأی‌دهندگان یکسان برخورد نمی‌کند.

با توجه به داده‌های انتخاباتی ایالتی جمع‌آوری شده توسط آسوشیتدپرس، ۴۳ درصد رأی‌های پستی کارولینای شمالی که امضاء شاهد را ندارند توسط سیاه‌پوستان ارسال شدند، در حالی که فقط ۱۶ درصد مجموع رأی‌های پستی را آنها فرستاده‌اند.

و در ویسکانسین، یک قاضی فدرال در هفته جاری التزام به امضاء شاهد را در شرایطی حفظ کرد که نزدیک به ۸۰ درصد رأی‌ها در انتخابات مقدماتی ماه آگوست به صورت پستی بودند.

با این که قاضی ویلیان کانلی حکم داد که رأی‌های پستی تا شش روز پس از انتخابات ۳ نوامبر هم پذیرفته می‌شوند، به شرطی که تاریخ پست آنها پیش از آن روز باشد، افزود که دادگاه «به شدت مخالف انجام آزمایش‌های عمومی بیشتر روی قوانین انتخاباتی است، مگر این که واقعا مبنای حقوقی مشخص و مستدلی داشته باشد».

گروه‌های حقوق انتخاباتی می‌گویند که قوانین ناهماهنگ انتخاباتی در سراسر کشور روند انتخابات را بی خودی پیچیده کرده‌اند.

پیچیدگی‌های انتخاباتی پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ و متحدان جمهوری‌خواهش بدون هیچ مبنایی مدعی شدند که رأی پستی احتمال تقلب را بالا می‌برد. تهدید او مبنی بر مشکوک بودن شمارش رأی پستی مدافعان حقوق انتخاباتی را بر آن داشت تا کارزارهای اطلاع‌رسانی خود را جدی‌تر کنند.

© The Independent