اولین زن راهی کره ماه می‌شود

ناسا قصد دارد اولین زن و دومین مرد را در سال ۲۰۲۴ به ماه بفرستد

طرح تخیلی ناسا از یک سفینه ماه نشین در سال 2024 HANDOUT / NASA / AFP

ناسا برای اولین بار در تاریخ قصد دارد زنی را به ماه بفرستد. 

سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) در هفته جاری از جدیدترین طرح خود برای اجرای برنامه آرتمیس پرده برداشت. هدف از اجرای این طرح فرستادن اولین زن و دومین مرد به ماه در سال ۲۰۲۴ است. این اولین بار از سال ۱۹۷۲ خواهد بود که بشر بر سطح ماه فرود می‌آید. 

ناسا گفت با اجرای برنامه آرتمیس «موفق خواهد شد با پذیرش حدی از خطرات فنی تا سال ۲۰۲۴ پای بشر را به ماه برساند، و هم‌زمان از میانه تا اواخر دهه بیستم قرن به اکتشاف مداوم در ماه خواهد پرداخت». 

پخش زنده، هم‌اکنون: «عازم ماه هستیم، بیایید ببینید چگونه.» 

گفت‌وگوی جیم برایدنشتاین مدیر اجرایی مرحله اول طرح آرتمیس با سایر مقامات ارشد سازمان راجع به فرستادن دوباره بشر به سطح ماه تا سال ۲۰۲۴. 

توییتر ناسا، ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مرحله اول این طرح، موسوم به آرتمیس ۱، ناسا طبق برنامه، در پاییز ۲۰۲۱  سفری بی‌سرنشین و آزمایشی به اطراف ماه به مدت یک ماه ترتیب خواهد داد. سپس در سال ۲۰۲۳ همان سفر آزمایشی در قالب طرح آرتمیس ۲ این بار با سرنشین انجام خواهد شد. سال بعد هم مأموریت به ماه در قالب آرتمیس ۳ اجرا خواهد شد. 

طبق برنامه ناسا، فضانوردان در مأموریت آرتمیس ۳ حدود یک هفته بر سطح ماه خواهند بود تا نمونه‌برداری کنند، آزمایش‌هایی انجام دهند و به دنبال منابع حیات بگردند. در ادامه این طرح ناسا باید ایستگاهی موسوم به ایستگاه آرتمیس برای انسان در ماه بسازد تا بتواند سفرهای اکتشافی طولانی‌تری به ماه و مریخ داشته باشد. 

ناسا هنگام اعلام این خبر گفت: «با انجام مأموریت آرتمیس ۳ و فرود اولین زن و دومین مرد بر سطح ماه در سال ۲۰۲۴، آمریکا در حکمرانی بر فضا به جایگاه جدیدی دست خواهد یافت. وقتی دوباره امکان اکتشاف در ماه فراهم شود ناسا و اهالی زمین آماده حضور مداوم بر سطح ماه و سپس اکتشاف در مریخ خواهند بود.» 

اما پایبندی ناسا به این برنامه زمانی، منوط است به این که بودجه سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری برای ساختن سامانه فرود سفینه‌ها توسط کنگره تصویب شود. در مجموع اجرای این طرح تا سال ۲۰۲۵ به بودجه ۲۸ میلیارد دلاری نیاز دارد. 

به گفته ناسا، از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون ۶۵ زن به فضا رفته‌اند. پارسال دو فضانورد زن ناسا در فضا پیاده‌روی کردند تا اولین پیاده‌روی گروهی کاملاً زنانه را در فضا رقم بزنند.

© The Independent

بیشتر از جهان