فضانوردان ناسا برای انجام مأموریتی تاریخی با سفینه اسپیس ایکس به فضا سفر کردند

موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس که حامل سفینه کرو دراگون بود

عکس منتشر شده ناسا از فضانوردان این سفینه، داگلاس هورلی ( سمت چپ) و رابرت بهنکن ( سمت راست) - Bill INGALLS / NASA / AFP

موشک فالکون ۹ این فضانوردان را سوار بر کپسول دراگون کروی اسپیس ایکس به مدار برد. این موشک چند دقیقه پس از پرتاب جدا شد و به سلامت بر سفینه بدون سرنشینی فرود آمد، اما کپسول به راه خود ادامه داد و فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد.

با انجام این پرتاب موفق، پس از برنامه اسپیس شاتل که در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید، این اولین باری است که انسان از خاک ایالات متحده به فضا سفر می‌کند. هم‌چنین، این اولین باری است که یک شرکت خصوصی انسان به فضا می‌فرستد؛ دستاوردی که تا کنون در انحصار سازمان‌های فضایی ایالات متحده، روسیه و چین بوده‌ است.

اسپیس ایکس و ناسا سروصدای زیادی پیرامون این دستاورد به راه انداخته‌اند و اعلام کرده‌اند که این، شروع برنامه‌ای است که می‌خواهد سفر به فضا را ارزان‌تر کند و ممکن است به فرستادن انسان‌ها به ماه و مریخ منجر شود.

این فضانوردان، یعنی رابرت بنکن و داگلاس هرلی، در این مأموریت با هدف آزمایش کپسول کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شدند. شرکت ایلان ماسک امیدوار است که این کپسول نمونه‌ای از سفینه‌های فضایی آینده آمریکا باشد.

این سفر ۱۹ ساعت طول می‌کشد و سپس آن‌ها به ایستگاه می‌رسند و سایر فضانوردان ناسا را ملاقات می‌کنند.

پرتاب این موشک یک بار به تعویق افتاد، چون هوا مساعد نبود و ناسا ترسید پرتاب موشک موجب «بروز صاعقه» شود.

برنامه دومین پرتاب هم با شرایط آب و هوایی بد مصادف شد، اما در لحظه انجام مأموریت شرایط بهتر شد و ناظران پرتاب مطمئن شدند که موشک می‌تواند به سلامت پرتاب شود.

چند لحظه قبل از بلند شدن از زمین، هرلی به تقلید از جمله معروفی که آلن شپرد بر سکوی پرتاب موشک گفته بود، گفت:«اسپیس ایکس ما داریم آماده پرتاب می‌شویم. شمع را روشن کن.» شپرد این جمله را در سال ۱۹۶۱ هنگام پرتاب اولین موشک آمریکایی به فضا گفته بود.

کرو دراگون در ساعت ۳:۳۵ از شتاب‌دهنده مرحله دوم خود جدا شد و دقایقی بعد وارد مدار شد.

این سفینه از همان سکویی پرتاب شد که در سال ۲۰۱۱ ناسا آخرین موشک فضایی‌اش را پرتاب کرده بود و هرلی خلبان آن بود. از آن سال تا کنون، فضانوردان ناسا مجبور بوده‌اند به رایگان سوار سفینه سویوز روسیه  شوند و به مدار زمین سفر کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، که هنگام پرتاب موشک در مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال فلوریدا حضور داشت، گفت: «این قدرت، این فناوری، بسیار باشکوه است. منظره زیبایی را تماشا کردیم.»

اولین برنامه این مأموریت، روز چهارشنبه ۱۷ دقیقه مانده به شمارش معکوس لغو شد. بدی آب‌وهوا اجرای پرتاب روز شنبه را هم تهدید می‌کرد، اما هوا به موقع برای شروع مأموریت مساعد شد.

جیم برایدنشتاین، رئیس ناسا، گفته بود که ایجاد امکان دوباره فرستادن فضانوردان آمریکا سوار بر موشک ساخت آمریکا و از خاک همین کشور، اولویت اول این سازمان فضایی است.

برایدنشتاین گفت: «نفس راحتی کشیدم، اما این را هم بگویم که تا وقتی باب و داگ به سلامت به خانه بازنگشته‌اند، شادمانی نخواهم کرد.»

این پرتاب برای ماسک نمادی بود از پشت سر گذاشتن مرحله‌ای دیگر از کار ساخت موشک‌های چندبارمصرفی که شرکت او در ساختن آن‌ها پیشتاز است. او می‌خواهد کاری کند که سفر فضایی کم‌هزینه و فراوان‌ شود. هم‌چنین، این اولین بار است که ساختن وسایل نقلیه فضایی تجاری شده است و به جای ناسا، یک شرکت خصوصی مالک و بهره‌بردار آن‌ است و آمریکایی‌ها را به مدار زمین برده‌ است.

آخرین باری که ناسا فضانوردان را سوار بر سفینه‌ای تازه‌ساز به فضا فرستاد، ۴۰ سال پیش، در آغاز برنامه فضایی شاتل بود.

ماسک، کارآفرین عرصه فناوری و زاده آفریقای جنوبی است که در «سیلکون ولی» به موفقیت مالی رسید. او مدیرعامل شرکت تسلا، تولیدکننده خودروهای برقی و باتری نیز هست. ماسک شرکت اسپیس ایکس را که مقر اصلی آن در هاوتورن کالیفرنیا است و رسماً با نام «فناوری‌های تحقیقات فضایی» شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۲ پایه‌گذاری کرد.  

هرلی ۵۳ ساله و بنکن ۴۹ ساله، کارکنان ناسا که برای سفر به فضا با اسپیس ایکس قرارداد دارند، قرار است هفته‌ها در ایستگاه فضایی بمانند و به کارکنان این آزمایشگاه واقع در مدار زمین که نیرو کم دارند، کمک کنند.

شرکت بوئینگ نیز در رقابت با اسپیس ایکس در حال ساختن سامانه پرتاب موشک خود است و قرار است سفینه استارلاینر سی‌اس‌تی۱۰۰ را سال دیگر همراه با سرنشین به فضا بفرستد. ناسا حدود ۸ میلیارد دلار به اسپیس ایکس و بوئینگ کمک مالی کرده است تا موشک‌هاشان را در رقابت با یکدیگر بسازند و به فضا پرتاب کنند.

ترامپ این پرتاب را تازه شروع ماجرا خواند و گفت که سرانجام به مریخ سفر خواهیم کرد.

او همراه با مایک پنس، معاون اول خود، ویلبر راس وزیر تجارت، بتسی دیواس وزیر آموزش پرورش، مت گائتس نماینده فلوریدا در کنگره، و سناتور ریک اسکات به تماشای این پرتاب رفت.

روز شنبه، کارکنان ناسا، بنکن و هرلی، با خانواده‌هاشان خداحافظی کردند. پیش از سوار شدن به خودرو تسلایی که مخصوص رفتن به سکوی پرتاب بود، بنکن به پسر جوانش گفت: «پسر خوبی برای مادرت باش و در زندگی کمکش کن.»

بنکن و هرلی با خودرو از کنار فضانورد پیشین، گرِت ریسمن، عبور کردند که گوشه‌ای ایستاده بود و گفت: «من را هم با خود ببرید.»

© The Independent

بیشتر از جهان