پومپئو خواستار «تغییرات بنیادین» در حکومت ایران شد

«برای مردم ایران دعا می‌کنیم، به حکومتی دست یابند که لایق آن هستند»

«سلاحی که به ایران فروخته شود در نهایت به دست حزب‌الله می‌رسد و زندگی را برای مردم لبنان دشوارتر خواهد کرد»-Jure Makovec / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از «انفعال» اروپا در برابر ایران و مخالفت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی انتقاد کرد و گفت اروپاییان در محافل خصوصی موضع دیگری دارند. او همچنین ابراز امیدواری کرد، «مردم ایران حکومتی داشته باشند که سزاوار آن هستند.»

دولت دونالد ترامپ ضمن اعلام فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها، تاکید کرده که از لغو تحریم‌های تسلیحاتی در ۲۷مهرماه سال جاری جلوگیری می‌کند.

باوجود اینکه واشینگتن می‌گوید مکانیسم ماشه فعال شده، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که این ادعای آمریکا تاثیر قانونی ندارد.

با این حال این سه کشور اروپایی که همچنان عضو برجام هستند، تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ثانویه، بخش عمده‌ای از روابط تجاری خود با ایران را به حال تعلیق درآورده‌اند. اغلب شرکت‌های اروپایی که منافع گسترده‌ای در بازار آمریکا دارند در سال‌های اخیر از ورود به بازار ایران خودداری کرده‌‌اند، چرا که نمی‌خواهند ریسک مجازات آمریکا و قطع دسترسی به بازار این کشور را متحمل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر اروپا اعلام کرده، چه تحریم‌های تسلیحاتی لغو شوند و چه لغو نشوند، تا سه سال دیگر با ایران وارد تجارت سلاح نمی‌شوند.

پومپئو شب گذشته به فاکس نیوز گفت: «تا چند هفته دیگر فروش سلاح، تانک و سیستم دفاع هوایی به جمهوری سالامی آزاد می‌شوند و اروپاییان در مقابله با این روند به ما ملحق نشدند.»

او در ادامه گفت: «اروپاییان در محافل خصوصی به ما می‌گویند که نمی‌خواهیم تجارت سلاح با جمهوری اسلامی از سرگرفته شود، اما هیچ کاری در این زمینه نکردند.»

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که «سلاحی که به ایران فروخته شود در نهایت به دست حزب‌الله می‌رسد و زندگی را برای مردم لبنان دشوارتر خواهد کرد».

پومپئو روز یکشنبه خواستار «تغییرات بنیادین در حکومت ایران» شد و گفت: «برای مردم ایران دعا می‌کنیم که به حکومتی دست یابند که لایق آن هستند.»

بیشتر از