«داعش شبکه‌های تروریستی‌اش را در خاورمیانه و آفریقا تقویت می‌کند»

داعش از هوادارنش در غرب خواست در اروپا با مواد سمی و روش‌های دیگر دست به حمله بزنند

کریستوفر میلر در جلسه استماعیه کنگره آمریکا CHIP SOMODEVILLA / POOL / AFP

یک مقام آمریکایی می‌گوید که به رغم ضربه‌های سنگینی که گروه داعش در سال‌های اخیر خورده، و با وجود کشته شدن رهبرش ابوبکر البغدادی، این گروه هنوز توانایی بازسازی خود و انجام عملیات تروریستی در جهان را دارد.

کریستوفر میلر، مدیر مرکز ملی ضدتروریسم ایالات متحده روز پنج‌شنبه در جلسه استماعیه‌ای در کنگره آمریکا گفت که داعش هنوز از کادری سرسپرده از فرماندهان میانی باتجربه و شبکه‌های سری گسترده برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبررسانی سازمان اطلاعات ملی آمریکا (ان اس ای)، او گفت: «این گروه رهبر جدیدی به نام محمد سعید عبدالرحمان المولا برگزیده که به نام حاجی عبدالله هم شهرت دارد. در ماه می امسال، داعش مسئولیت چند حمله در سوریه و عراق را به عهده گرفت و وعده عملیات بیشتری در سراسر جهان را داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای میلر، داعش در بیشتر بخش‌های روستایی شمال و مرکز عراق و شرق سوریه، سربازان عراقی را ترور کرده و حملاتی با مواد منفجره دست‌ساز و خمپاره انجام داده‌است.

این مقام ضدتروریسم آمریکا افزود که اولویت داعش، گسترش شبکه جهانی آن است که اکنون بیست شاخه دارد. «در چند نقطه آفریقا، گروه‌های وابسته به داعش مکررا به نیروهای امنیتی حمله کرده‌اند و پناهگاه‌های امنی یافته‌اند.

«اما عملیات نیروهای ائتلاف و حملات گروه‌های رقیب محلی، رشد داعش را در افغانستان، لیبی، سومالی و یمن متوقف کرده‌است.»

آقای میلر گفت که داعش در نخستین ویدیویی خود به زبان انگلیسی که پس از ۱۸ ماه در ژوئیه امسال منتشر شد، از هوادارنش در غرب خواست به حمله با مواد سمی و شیوه‌های دیگر در اروپا دست بزنند.