«به یهودی رای ندهید!» رسوایی نامزد لیبرال دمکرات‌ها برای شهرداری لندن

«عمیقا از حرف‌های توهین‌آمیزی که در سال ۱۹۹۷ زدم پشیمانم»

سخنگوی حزب لیبرال دموکرات گفت: لیبرال دموکرات‌ها اتهاماتی این چنین را بسیار جدی می‌گیرند.-UK BROADCASTERS POOL / AFP

یکی از نامزدهای حزب لیبرال دموکرات برای شهرداری لندن در انتخابات ۲۰۲۱ که به لیست نهایی راه یافته بود توسط حزب از شرکت در انتخابات معلق شد بعد از آن که ویدئویی از او منتشر شد که نشان می‌داد این سیاستمدار امیدوار اظهاراتی یهودی ستیزانه ابراز داشته است.

در این فیلم که از کارزار انتخابات سراسری ۱۹۹۷ گرفته شده است، گیتا سیدو راب از رای‌دهندگان در بلکبرن می‌خواهد به جک استرا، رقیب او از حزب کارگر، رای ندهند و در میکروفون فریاد می‌زند: «به یک یهودی رای ندهید. جک استرا یهودی است.»

او همچنین در فیلم دیده می‌شود که به گروه مستندساز می‌گوید: «سوار ماشین خواهم شد و راه می روم و رانندگی می‌کنم و به همه می‌گویم جک استرا یهودی است. چگونه فردی مسلمان می‌تواند به کسی رای دهد که یهودی است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم راب از این رفتار «جاهلانه» خود پوزش خواست و توسط حزب لیبرال دموکرات تعلیق شد بعد از آن که این کلیپ قدیمی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد و نشریه «پولتیکس هوم» درباره آن گزارشی تهیه کرد.

سخنگوی این حزب گفت: «در انطباق با آیین دادرسی، تحقیقاتی در این باره آغاز شده است.»

وکیل سابق، که هفته گذشته از سوی حزب لیبرال دموکرات به عنوان یکی از دو نامزد نهایی حزب برای شهرداری لندن انتخاب شده بود، توییت کرد: «عمیقانه از واژگان جاهلانه و توهین‌آمیز خود پوزش می خواهم که در مراسمی در کارزار انتخابات سراسری ۱۹۹۷ به کار بستم.»

او افزود: «آن عبارات کاملا با دیدگاه‌های و ارزش‌های من در تعارض هستند و به همین خاطر هیچ توجیهی برای این عمل من وجود ندارد، ولی البته زمینه‌ای برای آن وجود دارد: من در آن زمان تحت فشار شدید و توهین‌های نژادی بودم که در بلکبرن دریافت می‌کردم و این اقدامی در واکنش به آن بود.»

خانم راب همچنین گفت «فعالانه با جامعه یهودی در تماس است تا به حرف‌های آن گوش فرا داده و چیزهایی جدید فرا گیرد.»

این کلیپ قدیمی که بخشی از مستند سال ۱۹۹۷ بی‌بی‌سی است خانم راب را نشان می‌دهد که در آن زمان به عنوان نامزد محافظه‌کاران در بلکبرن، کنشگران حزب کارگر را متهم می‌کند که به رای دهندگان می‌گویند «او ضد اسلام است و مسلمان نیست.»

بعد این کاندیدا دیده می‌شود که هنگام رانندگی در شهر با میکروفونی به زبان اردو می‌گوید: «اگر به او رای دهید به یک یهودی رای داده‌اید. یهودیان دشمنان مسلمانان هستند.»

بعدتر او در حالتی پشیمان دیده می‌شود که به فیلمبرداران می‌گوید: «نمی‌خواستم نژادپرستی و تعصب، بخشی از این فعالیت انتخاباتی باشد ... ولی این کار را کردم چون خشمگین بودم. باید اعتراف کنم که ای کاش این کار را انجام نمی‌دادم.»

سخنگوی حزب لیبرال دموکرات گفت: «لیبرال دموکرات‌ها اتهاماتی این چنین را بسیار جدی می‌گیرند. شکایتی به حزب تسلیم شده است و طبق آیین دادرسی ما به آن رسیدگی خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان