انتخابات آمریکا، کاهش اعتماد رای دهندگان به نظام سیاسی

اعتماد به روند انتخاباتی ایالات متحده ممکن است به خاطر آثار جانبی ویروس کرونا و تردیدهای موجود درباره رای دادن از راه پست، آسیب دیده باشد

مرکز اخذ رای انتخابات مقدماتی در دیترویت، میشیگان-JEFF KOWALSKY / AFP

رئیس سابق سازمان بین‌المللی نظارت بر انتخابات‌ها هشدار داد که اعتماد به روند انتخاباتی ایالات متحده ممکن است به خاطر آثار جانبی ویروس کرونا و تردیدهای موجود درباره رای دادن از راه پست، آسیب خورده باشد.

دیم آدری گلاور، وکیل کارکشته حقوق بشر بریتانیایی که ریاست بازوی ماموریت برای دموکراسی در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده داشت، گفت که اعتماد رای‌دهندگان برای وقوع انتخاباتی آزاد و منصفانه «قطعا اساسی» است.

او به ایندیپندنت گفت: «به نظرم در تاریخ معاصر انتخاباتی، نظیر این مورد در ایالات متحده رخ نداده است و هیچ کس نمی‌تواند چیزی را که ممکن است در روز انتخابات رخ دهد، نادیده بگیرد.»

او در پاسخ به سوالات درباره میزان صحت و درستی روند رای‌گیری با ارسال پستی برگه‌های رای، اظهار داشت: «اتهامات متعددی اکنون علیه این شیوه در جریان است که در گذشته مطرح نبود و به نظرم این باعث نگرانی و کاهش اعتماد افراد به کل نظام می‌شود.»

او افزود، رای دادن در دوران شیوع بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا نیز باعث افزایش عدم قطعیت می‌شود و احتمالا جلو رای دادن افراد را خواهد گرفت.

او گفت: «این انتخابات بسیار متفاوت است، چرا که اکنون ویروسی در حال شیوع در کشور است که از همان آغاز احتمالا تاثیر منفی بیشتری بر رای‌دهندگان و اعتماد آنها به صحت و درستی روند انتخابات خواهد گذاشت.»

دیم آدری که بیش از ۱۵ سال تجربه نظارت بر انتخابات‌های سراسر دنیا دارد، یکی از آخرین کارشناسانی است که درباره انتخابات مهم پیش رو در ماه نوامبر که در آن دونالد ترامپ به مصاف جو بایدن، معاون اول سابق رئیس جمهوری خواهد رفت، اظهار نگرانی کرده است.

در ماه‌های اخیر، رئیس جمهوری به صحت و درستی رای‌گیری با پست حمله کرده است و بدون آن که هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه کند، ادعا می‌کند این روش راه را برای تقلب باز می‌کند. به عنوان بخشی از این حملات، آقای ترامپ بودجه سرویس پست ایالات متحده را که وظیفه تحویل برگه‌های رای را بر عهده دارد، مسدود کرده است و در این صورت، آن نهاد با دشواری بیشتری برای انجام این کار روبه‌رو خواهد بود.

رئیس جمهوری همچنین از اظهار این که در صورت شکست کاخ سفید را ترک خواهد کرد، سر باز می‌زند و باز هم بدون این که هیچ مدرکی ارائه کند، پیشاپیش ادعا می‌کند که انتخابات ممکن است علیه او دستکاری شود.

این پرسش‌ها درباره صحت و درستی انتخابات جاری، به اضافه عدم قطعیت ناشی از بیماری عالم‌گیر ناشی از شیوع ویروس کرونا، باعث افزایش نگرانی‌ها در میان ناظران بر صحت و سلامت این انتخابات شده است.

ماه گذشته ایندیپندنت گزارش کرد که مرکز کارتر، که سازمانی برای توسعه و ترویج دموکراسی است و به دست جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق تاسیس شده است، قرار است اولین طرح نظارتی خود بر انتخابات در ایالات متحده را امسال به راه اندازد و دلیل آن را «فرسایش» دموکراسی در کشور ذکر کرد.

اداره نهادهای دموکراتیک برای حقوق بشر، بازوی نظارت بر انتخابات سازمان امنیت و همکاری اروپا، اخیرا اعلام کرد که ۵۰۰ ناظر انتخاباتی را برای رای‌گیری ماه نوامبر به ایالات متحده اعزام می‌کند.

اداره نهادهای دموکراتیک برای حقوق بشر گفت که این انتخابات «چالشی‌ترین انتخابات دهه‌های اخیر خواهد بود» که در وهله اول به خاطر ویروس کرونا است. ارزیابی پیش از انتخابات این سازمان، هشدار داد که ترکیب عناصر موجود «ممکن است باعث کاهش اعتماد به روند انتخابات شود و احتمالا بر صحت و سلامت رای‌گیری در روز انتخابات تاثیر گذارد و در نتیجه، باعث اعتماد کمتر به نتیجه انتخابات و عدم پذیرش آن شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیماری عالم‌گیر جاری باعث شده است که احتمالا امریکاییان بسیار بیشتری در انتخابات ریاست جمهوری امسال با ارسال برگه خود از طریق پست رای دهند. نظرسنجی جدید آشکار ساخت که حدود نیمی از رای‌دهندگان بنا دارند امسال با پست رای دهند. همین آمار در انتخابات گذشته ۳۶ درصد بود. به یافته این نظرسنجی، دموکرات‌ها در مقایسه با جمهوری‌خواهان ۳۰ درصد احتمال بیشتری دارد که با پست رای دهند.

بعضی از ناظران نگرانی‌هایی ابراز کرده‌اند مبنی بر این که اگر ترامپ با شمارش رای‌های اخذ شده در روز انتخابات پیشتاز باشد، دولت او ممکن است جلو شمارش کامل رای‌های پست شده را بگیرد.

ستاد انتخاباتی ترامپ در حال حاضر مشغول تعقیب حقوقی برخی ایالات چرخشی است تا توسعه رای‌گیری با پست را در آن ایالات محدود کند، در حالی که این ایالات را‌ی‌گیری با پست را برای ایجاد روندی ایمن در دوران شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته‌اند.

دیم آدری که در فاصله سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ دبیری اداره نهادهای دموکراتیک برای حقوق بشر را بر عهده داشت و در انتخابات‌های کشورهای گرجستان، آلبانی و اوکراین و دیگر کشورها رئیس هیات ناظر بود، به طور مشخص به دولت ترامپ اشاره نکرد، ولی گفت عدم قطعیت درباره امنیت و صحت رای‌گیری با پست باعث ضربه خوردن اعتماد مردم به روند دموکراتیک کشور می‌شود.

او گفت: «به خاطر این ویروس بعضی مردم ممکن است بخواهند از طریق پست رای دهند، ولی در طرف دیگر با شنیدن چیزهایی که در جریان است مبنی بر این که ممکن است رای آنان شمرده نشود، آیا اصلا زحمت رای دادن را به خود خواهند داد؟»

او افزود: «انتخابات‌ها برای رای‌دهندگان است تا تعیین کنند چه کسی حکومت بر آنها را به دست بگیرد. اگر آنها اعتماد خود به نظام انتخابات را از دست بدهند، باعث آسیب به دموکراسی در کشوری می‌شود که به پیشینه دموکراتیک خود مفتخر است.»

سازمان امنیت و همکاری اروپا از اظهارنظر درباره نگرانی‌های موجود از روند انتخابات ایالات متحده پیش از رای‌گیری خودداری کرد.

© The Independent