مایکروسافت مداخله مجدد هکرهای روسی در انتخابات آمریکا را تایید کرد

این شرکت هزاران حمله را در بازه زمانی مارس تا سپتامبر ۲۰۲۰ شناسایی کرده است

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در کنار همسرش ملانیا ترامپ - SAUL LOEB / AFP

مایکروسافت گفته است که کشورهای خارجی یک بار دیگر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را به منظور مخدوش کردن نتایج آن، هدف قرار داده‌اند. 

این شرکت می‌گوید که شواهدی را مبنی بر حملاتی از منشاء روسیه، چین و ایران، دیده است. 

این گروه‌ها به کارزارهای انتخاباتی بایدن و ترامپ حمله کرده‌اند. 

بنا به مقاله‌ای که در وبلاگ مایکروسافت منتشر شده است، گروه روسی موسوم به استرونتیوم به بیش از ۲۰۰ سازمان، از جمله کارزارهای سیاسی، گروه‌های حقوقی، احزاب و مشاوران سیاسی، حمله کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استرونیوم که با نام «فنسی بر» نیز شناخته می‌شود، در گزارش رابرت مولر به دلیل مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ شناسایی شده است، و در آغاز مسئول حملات به کنگره ملی حزب دموکرات بود. 

به گفته مایکروسافت، این گروه شناسه‌های ورودی افراد را بافته است و می‌کوشد تا با برای گردآوری اطلاعات آنها، حساب‌هاشان را دستکاری کند. 

مایکروسافت می‌گوید که این شرکت، «تاکتیک‌های خود را از انتخابات ۲۰۱۶ به این سو بهبود داده است تا ابزارهای اکتشافی و فناوری‌های جدیدی برای اختلال در کارکرد آن حملات به کار گیرد.»

این غول تکنولوژی همچنین گفت که حملات را چند ماه زیر نظر داشته است، اما اکنون است که می‌تواند آن فعالیت‌ها را «با اطمینان بالا» به استرونیوم نسبت دهد. 

 زیرکونیوم هم که یک عملیات با منشا چینی است، برخی افراد ارشد، از جمله کسانی را که برای کارزار جو بایدن، کاندیدای ریاست جمهوری از حزب دموکرات، کار می‌کنند، و همچنین «رهبران شناخته‌شده در زمینه مناسبات بین‌المللی»، هدف قرار داده است. 

 این گروه با موفقیت حساب‌های خارج از کارزار افرادی را که برای آقای بایدن کار می‌کنند، و همچنین «یک فرد شناخته شده که قبلا با دولت ترامپ کار می‌کرد» هدف قرار داده است.

با این حال، به گفته مایکروسافت، این شرکت هزاران حمله را در بازه زمانی مارس تا سپتامبر ۲۰۲۰ شناسایی کرده است. 

مهاجمان حملات خود را از طربق URLهایی ترتیب می‌دهند که از طریق ایمیل یا پیامک، و با استفاده از کدهای مخفی می‌فرستند که بررسی می‌کند که آیا کاربر برای دسترسی به تارنمایی که از سوی هکرها کنترل می‌شود، تلاش کرده است یا نه. هدف از این مشاهده این است که روشن شود که آیا حساب فعال است یا غیرفعال. 

از ایران، گروهی به نام فسفروس، به حملات علیه حساب‌های افراد مرتبط با دونالد ترامپ «ادامه داده است.»

فسفروس برای دستیابی به حساب‌های کاری و شخصی افرادی که در زمینه انتخابات آمریکا فعالیت دارند، تلاش کرده است. 

بین ماه مه تا ژوئن ۲۰۲۰، این شرکت برای ورود به حساب‌های مرتبط با آقای ترامپ و کارکنان کارزارش، تلاش‌هایی ناموفق داشته است. 

در پاسخ به این گزارش، چین و روسیه هرگونه فعالیت برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را رد کرده‌اند. 

به گفته شبکه خبری بی بی سی، دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت که روسیه هرگز برای مداخله در انتخابات دیگر کشورها تلاش نکرده است. 

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت که مایکروسافت «نباید بدون اساس به چین اتهام بزند.» 

یک سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این گزارش را رد کرد و آن را «از اساس غیرقابل قبول و مبهم»‌توصیف کرد. 

به گزارش سی‌ان‌ان، سعید خطاب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «ایالات متحده آمریکا دهه‌ها در انتخابات دیگر کشورها از جمله ایران مداخله کرده است… آمریکا  پیشگام کارزارهای  نشر اخبار جعلی علیه دیگر کشورهاست. بنابراین ایالات متحده در موضعی نیست که چنین ادعایی داشته باشد.» 

© The Independent