مشکل بزرگ جو بایدن در ایالت فلوریدا

بایدن در میان شهروندان لاتین با نتیجه ۵۳ درصد در برابر ۳۷ درصد پیشتاز ترامپ است

جو بایدن در کنار همسرش جیل

WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

ستاد انتخاباتی جو بایدن برای ریاست جمهوری در فلوریدا با مشکلی مواجه شده است. 

چند نظرسنجی اخیر در این ایالت نمایانگر مشکلات موجود برای معاون اول سابق رئیس جمهور در میان ساکنان لاتین این ایالت حتی در شهرستان میامی-دِید است که شلوغ‌ترین و متراکم‌ترین شهرستان این ایالت است و دموکرات‌ها معمولا روی پیروزی در آن حساب باز می‌کنند. 

براساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت تحقیقاتی اکوئیس که از دموکرات‌های لاتین گرفته شده است و هفته پیش منتشر شد، بایدن در میان شهروندان لاتین با نتیجه ۵۳ درصد در برابر ۳۷ درصد پیشتاز ترامپ است. این آمار ۱۱ درصد کمتر از میزانی است که هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌های پایانی ۲۰۱۶ کسب کرد و حتی او این ایالت را به دونالد ترامپ باخت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر امر نگران‌کننده برای تیم بایدن این است که او عملکردی خوب در بین رای‌دهندگان لاتین فلوریدا نداشته است در حالی که بنابه نظرسنجی اکوئیس و نظرسنجی دیگری که توسط ابرگروه طرفدار بایدن با نام «کشور را متحد کنید» انجام شد، ترامپ به تدریج آمار خود را از سال ۲۰۱۶ بهبود بخشیده است.  

علاوه بر این، نظرسنجی شهرستان میامی-دید که توسط شرکت بندیکسن و امندی انجام شد دریافت بایدن ۱۷ درصد پیشتاز است، اما پایین‌تر از سطح هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ قرار دارد و همچنین از بیل نلسون، سناتور سابق و اندرو گیلوم، کاندیدای فرمانداری در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ نیز عقب‌تر است. 

این آمار در شهرستان میامی-دید و در میان جامعه لاتین‌تبارها در فلوریدا قطعا بر آمار کل ایالت تاثیر گذاشته است. نظرسنجی مشترک شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی و شرکت ماریست از تمام این ایالت دریافت که بایدن و ترامپ هر دو با کسب ۴۸ درصد آرا در مقامی مساوی قرار دارند. 

همان طور که مارک مورای، مجری ان‌بی‌سی گفت: «داستان بزرگ درباره تساوی بایدن و ترامپ در این ایالت این است که ترامپ از عملکرد خوبی در میان شهروندان لاتین (در مقایسه با هیلاری کلینتون در چهار سال پیش) برخوردار نیست.» 

پیش‌فرض‌هایی که معمولا درباره رای‌دهندگان لاتین اظهار می‌شود، مانند این که آن‌ها همیشه به دموکرات‌ها رای می‌دهند، درباره حوزه انتخاباتی شهروندان لاتین فلوریدا صادق نیست و این بدان خاطر است که جامعه لاتین این ایالت به هیچ وجه مانند جوامع لاتین سایر کشور نیست. 

از آن جا که بیشتر جماعت لاتین‌های آمریکایی در اصل مکزیکی‌تبارند، مردم معمولا سایر کشورهای لاتین مانند کلمبیا، کوبا، نیکاراگوئه، پورتوریکو و ونزوئلا را نادیده می‌گیرند، کشورهایی که اکثر جماعت لاتین‌تبارهای فلوریدا را تشکیل می‌دهند. 

رای‌دهندگان لاتین‌تبار معمولا تمایلاتی متفاوت از شهرودان مکزیکی-آمریکایی دارند و اولویت اکثر آن‌ها این است که اجازه ندهند ایالات متحده هم در مسیر کشورهای مادری آن‌ها پا بگذارد. به همین خاطر اکثریت لاتین‌های رسما ثبت‌نام شده به عنوان رای‌دهنده جمهوری‌خواهان در جنوب فلوریدا ساکن هستند، محلی که پس از فرار از شر سوسیالیسم کشورهای خود، به خانه و پناهگاه شهروندان کوبایی، ونزوئلایی و نیکاراگوئه‌ای تبدیل شد. 

ستاد انتخاباتی ترامپ به خوبی از خصومت این جامعه با هر چیزی که اندکی به سوسیالیسم ربط داشته باشد، آگاه است و ادبیات خود را این بار کاملا برای هدف قرار دادن این گروه طراحی کرده است. گرچه حملات ۲۰۱۶ ترامپ علیه هیلاری کلینتون درباره شخصیت و کاندیداتوری او بود، ادبیات او در سال ۲۰۲۰ بیشتر حول محور شکست سوسیالیسم و مقابله با دیکتاتورهای آمریکای لاتین بوده که بیشتر به مذاق لاتین‌تبارهای ساکن فلوریدا خوش می‌آید. 

طبق گزارش پولیتیکو، ستاد ترامپ بسیار بیشتر از بایدن برای تبلیغات اسپانیایی‌زبان خرج کرده است تا در انطباق با تمایلات و عادات لاتین‌تبارهای فلوریدا برای آن‌ها تبلیغ کرده باشد و حتی از واتس‌اپ استفاده می‌کند تا با فراگیر کردن ویدیوهایی که دموکرات‌ها را به عنوان سوسیالیست نشان می‌دهند، تاکید بیشتر را بر حمله علیه چهره‌هایی نظیر الکساندریا اوکازیو کورتز، برنی سندرز و ایلهان عمر کند. 

بدون تردید جمعیت رو به افزایش ونزوئلایی‌ها در فلوریدا، که از سال ۲۰۰۰ سه برابر شده است، بر سیاست این ایالت تاثیر می‌گذارد، نه فقط به دلیل رای آن‌ها بلکه همچنین به سبب کنشگری پرشور آنان علیه کمونیسم که فقط با شور و حرارت کنشگری کوبایی‌ها قابل مقایسه است که دهه‌ها پیش از آنان مقیم جنوب فلوریدا شدند. 

حزب جمهوری‌خواه آرای یک نسل کامل شهروندان کوبایی-آمریکایی را از آن خود کرد که بزرگ‌ترین جامعه رای‌دهندگان لاتین در کشورند، چرا که جان اف کندی از اعزام ارتش برای حمایت از نیروهای ضدانقلاب کوبا در خلیج خوک‌ها سر باز زد که باعث شد حزب دموکرات برای دهه‌های متوالی در چشم شهروندان تبعیدی از کوبا به دشمن تبدیل شود. 

بیش از ۵۰ سال پس از آن واقعه، وابستگی شهروندان کوبایی-آمریکایی به حزب جمهوری‌خواه هنوز برقرار است. گرچه رای آنان در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به دموکرات‌ها نزدیک‌تر شد اما بسیاری از آنان در دوران ترامپ به جمهوری‌خواهان نزدیک‌تر شده‌اند، چرا که رئیس جمهور بر مقابله علیه کوبا متمرکز بود. در شهرستان میامی-دید حدود ۷۵ درصد جمهوری‌خواهان ثبت‌نام کرده لاتین و اکثر آنان کوبایی‌تبارند. 

بسیاری از ونزوئلایی‌ها هم چنین احساسی نسبت به حزب دموکرات دارند چرا که در نظر آنان دولت اوباما خیلی با نرمش با دولت کمونیست کاسترو برخورد کرده و اجازه داده ایدئولوژی خود را در منطقه پخش کند. تصمیم اوباما برای از سرگیری روابط با کوبا و عکس او در بازی بسکتبال کنار رائول کاسترو نیز به بهبود این دیدگاه کمکی نکرد. 

جوامع کوبایی و ونزوئلایی در میامی از چندین سیاست بایدن و حزب دموکرات دلخور هستند. برای مثال، این واقعیت که بایدن، کمالا هریس را به معاون اولی خود برگزید برای آن‌ها مایه نگرانی است چرا که خانم هریس از کاسترو ستایش کرده است. جامعه کوبایی آن‌قدر تاثیرگذار است که اقداماتی برای کنترل این آسیب اتخاذ شد اما دیگر دیر شده بود. 

بسیاری از آمریکایی‌های لاتین‌تبار همچنین معتقدند حزب دموکرات هیچ کاری برای مقابله با دیکتاتوری‌های کوبا و ونزوئلا نخواهد کرد چرا که با قدرت گرفتن طیف ترقی‌خواه این حزب، کل پیام حزب دموکرات بر این تاکید دارد که دیگر سیاست‌هایی را برای «تغییر رژیم» پی نخواهد گرفت. 

استبان هرناندز، از دست‌اندرکاران سازمان «ونزوئلایی‌های تحت آزار در تبعید» واقع در شهرستان میامی-دید گفت: «جو بایدن همان چیزی را پیشنهاد می‌دهد که دولت اوباما انجام داد، به ویژه از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا. او کسی است که قانون مهاجرتی "پای خیس، پای خشک" را لغو کرد.» [قانون مذکور به قانونی در اواسط قرن بیستم گفته می‌شود که به واسطه آن مهاجران از کوبا در صورت ورود به ایالات متحده بعد از یک سال می‌توانستند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند.]

آقای هرناندز افزود: «این فقط باعث طرد او در جامعه کوبایی نمی‌شود بلکه باعث کنار گرفتن ونزوئلایی‌ها نیز می‌شود چرا که همه ما می‌دانیم کشورهای ما توسط دشمنی یکسان تحت حمله قرار گرفته‌اند.» 

ترامپ فرصتی را شاهد بود و با کنار گذاشتن سیاست معمول خود در انزواگیری، بر ونزوئلا متمرکز شد. گرچه او نتوانست به هدف خود در سرنگونی نیکولاس مادورو دست یابد اما ونزوئلایی‌ها هنوز قدردان او هستند که به این موضوع اهمیت داد و این کار او شاید باعث جذب رای جماعت رو به رشد شهروندان ونزوئلایی-آمریکایی برای یک نسل به حزب جمهوری‌خواه شود. 

نظرسنجی انجام شده توسط آزمایشگاه نظرسنجی عمومی دانشگاه شمال فلوریدا که روز سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهد از هر ۱۰ شهروند ونزوئلایی-آمریکایی هفت نفر بنا دارد دوباره به ترامپ رای دهد. گرچه تنها حدود صد هزار ونزوئلایی در فلوریدا زندگی می‌کنند اما ترامپ هم در سال ۲۰۱۶ با کمی بیش از صد هزار رای در این ایالت بر کلینتون پیروز شد. 

از طرف دیگر، پورتوریکویی‌ها دومین جامعه بزرگ رای‌دهندگان لاتین در فلوریدا هستند اما گرچه دموکرات‌ها امیدوارند رای آن دسته از پورتوریکویی‌هایی را که بعد از طوفان ماریا به فلوریدا مهاجرت کردند و ممکن است از دست ترامپ به خاطر نحوه مدیریت این بحران ناراحت باشند کسب کنند، ولی میزان مشارکت آنان در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ چندان بالا نبود. 

سایر رای‌دهندگان لاتین فلوریدا عمدتا متشکل از شهروندان کلمبیایی، نیکاراگوئه‌ای و آرژانتینی است، تمام کشورهایی که با تجربه موج صورتی «سوسیالیسم قرن بیست و یکمی» در امریکای لاتین مواجه بوده‌اند. گرچه کلمبیا از این موج جاری هنگامی که سوسیالیست‌ها حکومت اکثر آمریکای لاتین را به دست می‌گرفتند پیروی نکرد، اما این کشور نیز میزبان میلیون‌ها پناهنده ونزوئلایی بود که باعث بروز بحرانی کاملا هماهنگ با کشور همسایه شده است. 

اما فابیو آندراد، وکیلی کلمبیایی و ساکن فلوریدا به ایندیپندنت گفت حمایت شهروندان لاتین از ترامپ فقط به خاطر ادبیات ضدسوسیالیستی او نیست بلکه همچنین به خاطر دستاوردهای ترامپ به عنوان رئیس جمهور به ویژه در عرصه اقتصاد است. 

او گفت: «بایدن خود را کنار افراطی‌ترین افراد در حزب خود قرار داده و این باعث هراس جامعه لاتین می‌شود که سابقا تجربه این افراطی‌گری سوسیالیستی را داشته‌اند. اما فقط به این محدود نمی‌شود. چیزی که من از شهروندان لاتین، از جمله دموکرات‌ها، می‌شنوم این است که وضعیت اقتصاد کشور و درآمد آن‌ها واقعا قبل از شیوع این بیماری عالم‌گیر خوب شده بود و مردم این را حاصل اقدامات ترامپ می‌دانند.» 

اما برای یکی از رای‌دهندگان ونزوئلایی‌تبار ساکن میامی ترامپ که خواست گمنام باقی بماند همه چیز درباره خود سوسیالیسم است. 

او درباره حزب دموکرات گفت: «وقتی می‌شنوم کسی می‌گوید باید بودجه پلیس را گرفت زنگ خطرها برایم به صدا درمی‌آید. قبلا این را از چاوز شنیده بودم.» او افزود معتقد نیست بایدن به هیچ وجه از طیف افراطی این حزب متفاوت باشد. 

او گفت: «همه آن‌ها یکی هستند. بایدن هم با اوباما بود وقتی توافق با ایران اتفاق افتاد و روابط با کوبا از سر گرفته شد. دموکرات‌ها می‌خواهند به این شخصیت‌ها در سراسر دنیا نزدیک‌تر شوند.» 

بسیاری از شهروندان لاتین مقیم فلوریدا نیز این نگرانی را دارند که دولتی دموکرات دوباره تحریم‌ها علیه رژیم‌های خودکامه را در کشورهای آنان لغو خواهد کرد. 

آنیس کاتالینا، کنشگری نیکاراگوئه‌ای-آمریکایی گفت: «هنوز از جانب جامعه نیکاراگوئه‌ای هم تردیدهایی درباره ریاست جمهوری جو بایدن وجود دارد. برای بسیاری از نیکاراگوئه‌ای‌ها حزب دموکرات همدل دولت‌های خودکامه نظیر نیکاراگوئه و ونزوئلا است چرا که شخصیت‌های کلیدی این حزب مانند ایلهان عمر تمایل خیلی اندکی به اشاره به جنایات دولت‌هایی نظیر رژیم دانیل اورتگا دارند.» 

ظاهرا ستاد انتخاباتی آقای بایدن نیز به نظرسنجی‌های منتشر شده از فلوریدا گوش سپرده چرا که آن‌ها نیز اخیرا تبلیغات خود برای هدف قرار دادن شهروندان این ایالت را افزایش داده‌اند و بر مسائلی کلیدی که برای آنان مهم است تمرکز کرده و کارگروه‌هایی را برای ارتباط بایدن با کلمبیایی‌ها و بایدن با کوبایی‌ها و… به راه انداخته‌اند. 

در روزهای اخیر آقای بایدن به هر دو کشور کوبا و ونزوئلا اشاره کرد و از سیاست‌های «شکست خورده» ترامپ در این کشورها انتقاد کرد. 

آقای بایدن در مصاحبه روز یک‌شنبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی واحد میامی گفت: «ترامپ برای توسعه دموکراسی و حقوق بشر هیچ کاری نکرده است بلکه کاملا به عکس، تحت ریاست جمهوری ترامپ سرکوب کوبایی‌ها توسط رژیم این کشور بدتر و نه بهتر، شده است.» 

به گونه‌ای قابل توجه و برخلاف مصاحبه خود در ماه آوریل با شبکه سی‌بی‌اس واحد میامی، آقای بایدن این بار دیگر نگفت به سیاست دوران اوباما برای ارتباط بیشتر با کوبا برخواهد گشت و به جای آن اظهار داشت سیاستی را پی خواهد گرفت که به منافع «و تقویت مردم کوبا نظر داشته تا بتوانند دولت و آینده خود را آزادانه رقم زنند». 

آقای بایدن که برخلاف ترامپ وعده داد از لایحه «وضعیت محافظت‌شده موقت برای ونزوئلایی‌ها» حمایت خواهد کرد، همچنین گفت ونزوئلا «اصلا به انتخاباتی آزاد نزدیک‌تر نشده و رویکرد نامناسب ترامپ باعث بیگانه کردن متحدان بین‌المللی ما شده است». 

برای تیم ستاد انتخاباتی بایدن، ادبیات جمهوری‌خواهان درباره سوسیالیسم صرفا تلاشی برای گسترش ترس در میان قربانیان رژیم‌های سوسیالیست تلقی می‌شود. 

لوئیزیانا پرز، قائم مقام دبیر ارتباطات ستاد بایدن در فلوریدا به ایندیپندنت گفت: «برای ستاد ترامپ آسان است که فقط برچسبی پیدا کرده و بر روی آن تاکید کنند تا تمام شکست‌های خود را مخفی نمایند به جای آن که به سراغ مواجهه با مشکلات واقعی بروند. متاسفانه طیف جمهوری‌خواه فقط به دنبال گسترش ترس در جامعه ما است تا حواس رای‌دهندگان را از موضوعات واقعی جاری در کشور پرت کند، مسائلی نظیر واکنش ضعیف دونالد ترامپ به کووید-۱۹ که در واقع به شدت بر جامعه لاتین‌تبار تاثیر گذاشت.» 

البته گرچه آقای بایدن از عملکرد خوبی در میان شهروندان لاتین برخوردار نیست، اما در میان رای‌دهندگان سفیدپوست عملکرد بسیار خوبی داشته است، شهروندانی که هنوز اکثریت حوزه انتخاباتی فلوریدا را تشکیل داده که ممکن است باعث پیروزی آقای بایدن در کل این ایالت در صورت جذب این رای‌دهندگان شود. با این حال این نظرسنجی‌ها حاکی از روندی است که می‌تواند در طولانی‌مدت برای دموکرات‌ها نگران‌کننده باشد. 

در نظر جیانکارلو سوپو، دبیر «رسانه واکنش سریع برای زبان اسپانیایی» حمایت از ترامپ در میان شهروندان لاتین فلوریدا فقط به خاطر ادبیات ضدسوسیالیستی حزب جمهوری‌خواه نیست، بلکه همچنین از گرایش حزب دموکرات به چپ سیاسی و سلطه روزافزون شخصیت‌هایی نظیر برنی سندرز و اکساندریا اوکازیو کورتز ناشی می‌شود. 

آقای سوپو به ایندیپندنت گفت: «جو بایدن با مشکلات فرهنگی جدی و سیاست‌هایی ناکافی در قبال شهروندان لاتین مواجه است که فرای فعالیت ستاد انتخاباتی او ادامه خواهد داشت. شهروندان لاتین پیشتاز سایرین در کارآفرینی کشور هستند ولی بایدن بیشتر و بیشتر به طیف چپ متمایل می‌شود. چپ‌گرایان بنابه عقیده خود به مردم به چشم قربانی نگاه می‌کنند در حالی که ما لاتین‌تباران به خود به چشم برندگانی نگاه می‌کنیم که از نعمت زندگی در آمریکا برخوردار شده‌ایم.» 

او ادامه داد: «فرهنگ لاتین غنی و زنده است در حالی که دموکرات‌ها بیش از حد درگیر نزاکت سیاسی شده‌اند. یکی از نمایان‌ترین مثال‌ها برای نشان دادن این‌عدم ارتباط فرهنگی میان بایدن با لاتین‌تباران تاکید او بر تحمیل برچسب پوچ لاتینکس بر ما است که در واقع هیچ فرد لاتینی از آن استفاده نکرده و در نظر بسیاری حتی توهین‌آمیز است.»

© The Independent