کمیسر عالی حقوق بشر خواستار تحقیقات مستقل در مورد مسموم‌سازی ناوالنی شد

«تکذیب مسموم‌سازی ناوالنی دردی را دوا نمی‌کند»

الکسی ناوالنی منتقد سرسخت و سرشناس ولادیمیر پوتین- Vasily MAXIMOV / AFP

دفتر رییس امور حقوق بشر سازمان ملل از دولت روسیه خواست تحقیق مستقلی در مورد ادعای مسموم‌سازی آلکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه انجام دهد یا در این زمینه همکاری کند.

روپرت کلوایل سخنگوی میچله باچله، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، ابراز خوشحالی کرد که آقای ناوالنی در بیمارستانی در برلین از حالت اغما خارج شده است.

او در ژنو به خبرنگاران گفت: «جرمی بسیار جدی در خاک روسیه رخ داده است. ظاهراً تردیدی نیست که از ماده بسیار کشنده و قوی نوویچوک استفاده کرده‌اند و روشن است که باید تحقیقات مناسبی صورت گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «چه کسانی و چگونه این کار را انجام دادند؟ البته انجام تحقیق مستقل، بی‌طرفانه، جامع و ترجیحاً سریع مهم‌تر از شناسایی مرتکبان است. دست‌ کم روی کاغذ این مقامات روسیه هستند که باید در مورد جرمی به این شدت که در قلمروی خودشان رخ داده تحقیق کنند.»

الکسی ناوالنی منتقد سرسخت و سرشناس ولادیمیر پوتین ماه پیش و در پی آن که در ۲۰ اوت طی مسافرت هوایی داخلی در روسیه بیمار شد با هواپیما به آلمان منتقل شد. کارشناسان جنگ‌افزارهای شیمیایی آلمان می‌گویند آزمایش‌ها نشانگر آن است که این سیاستمدار با عامل شیمیایی ضداعصاب متعلق به دوران شوروی مسموم شده است و از همین رو دولت آلمان هفته قبل از روسیه خواست در این باره تحقیق کند.

خانم باچله در بیانیه‌ای از شمار «بسیار نگران‌کننده» پرونده‌های مسموم‌سازی یا قتل‌های هدفمند طی دو دهه گذشته در روسیه انتقاد و یادآوری کرد آقای ناوالنی را در گذشته نیز مکرراً آزار داده‌اند، دستگیر کرده و مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

خانم باچله گفت: «روشن است که دولت باید از ناوالنی حفاظت می‌کرد… حتی اگر او به لحاظ سیاسی خاری در چشم دولت بوده باشد. تکذیب خشک و خالی مسموم‌سازی او و رد کردن ضرورت تحقیق جامع، مستقل، بی‌طرفانه و شفاف در مورد این اقدام به قتل دردی را دوا نمی‌کند.»

اسوشیتد پرس

بیشتر از جهان