واکنش روسیه به درخواست تحقیق درباره ماجرای آلکسی ناوالنی: سروصدای توخالی

سخنگوی کرملین گفت: قصد نداریم قضیه را جدی بگیریم

هواداران خشمگین آقای ناوالنی می‌گویند کرملین در بیماری سرشناس‌ترین منتقد خود دست داشته است- OLGA MALTSEVA / AFP

کرملین ضمن رد اتهام مسموم‌سازی آلکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه که در حالت اغما در بیمارستانی در آلمان بستری است، اعلام کرد هیچ دلیلی برای انجام تحقیقات جنایی وجود ندارد زیرا ممکن است عوامل دیگر باعث بیماری این سیاست‌مدار شده باشد. 

یک روز پس از آن که پزشکان آلمانی گفتند طبق آزمایش‌ها می‌توان گفت آقای ناوالنی را مسموم کرده‌اند، دولت روسیه به پشتوانه اظهارات پزشکان روسیه اصرار دارد که او الزاماً مسموم نشده است. هواداران خشمگین آقای ناوالنی می‌گویند کرملین در بیماری سرشناس‌ترین منتقد خود دست داشته است. 

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با رد این اتهامات گفت مطلقاً نمی‌تواند درست باشد و بیشتر «سروصدای توخالی» هستند. 

آقای پسکوف گفت: «قصد نداریم مساله را جدی بگیریم.» 

آقای پسکوف ادعا کرد هیچ دلیلی برای انجام تحقیقات جنایی در مورد بیماری آقای ناوالنی وجود ندارد زیرا ممکن است عوامل مختلفی در این امر دخیل بوده باشد. 

او گفت: «اگر مدرکی پیدا شود و اگر مسلم شود که او را مسموم کرده‌اند می‌توان تحقیقات انجام داد.» 

آقای ناوالنی سیاست‌مدار، کارشناس مسائل مربوط به فساد و از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه در پرواز برگشت از سیبری به مسکو بیمار شد. هواپیما در شهر اومسک به صورت اضطراری فرود آمد و او را به بیمارستان رساندند. 

آخر هفته گذشته او را به بیمارستان شاریته برلین منتقل کردند و پزشکان این بیمارستان روز دوشنبه گفتند در بدنش نشانه‌هایی از «مواد بازدارنده کولینستراسه» پیدا کرده‌اند. 

مواد بازدارنده کولینستراسه از تجزیه یکی از مواد شیمیایی مهم موجود در بدن به نام استیکولاین جلوگیری می‌کنند. استیکولاین عامل انتقال علامت‌ها در میان یاخته‌های عصبی است. آقای ناوالنی تحت درمان با دارویی به نام آتروپین است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همسرش یولیا ناوالنایا هر روز به شوهرش سر می‌زد و روز سه‌شنبه در پاسخ سؤالات خبرنگاران سکوت کرد. 

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شخصاً پیشنهاد داد دولت کشورش به درمان آقای ناوالنی کمک کند و از روسیه خواست در این مورد تحقیقات کاملی انجام دهد. 

وزارت خارجه فرانسه نیز روز سه‌شنبه واکنشی مشابه مرکل نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد «مقامات روسیه باید فوراً و شفاف» درمورد آن چه «جنایت علیه یکی از مهره‌های مهم در سیاست روسیه خواند تحقیق کنند». 

طبق پیام توییتری ربکا راس سخنگوی سفارت ایالات متحد در مسکو، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده استفن بیگن که روز سه‌شنبه در روسیه به سر می‌برد، در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور درباره وضعیت سلامتی آقای ناوالنی و «تأثیر خبر مسموم‌سازی او بر آن بر جامعه مدنی روسیه شدیداً ابراز نگرانی کرد». 

بیمارستان شاریته روز دوشنبه اعلام کرد گروهی از پزشکان این بیمارستان آقای ناوالنی را تحت معاینات کامل قرار داده‌اند و «یافته‌های بالینی نشان می‌دهد او را با ماده‌ای از گروه مواد بازدارنده کولینستراسه مسموم کرده‌اند».  

مواد بازدارنده کولینستراسه گروهی از مواد است که در انواع زیادی از داروها و همچنین در آفت‌کش‌ها و گازهای اعصاب وجود دارد. پزشکان گفته‌اند هنوز نوع دقیق ماده‌ای که با آن آقای ناوالنی را مسموم کرده‌اند مشخص نیست ولی آزمایش‌های جامع‌تری برای پی بردن به این موضوع آغاز شده است. 

پزشکان روسی روز دوشنبه اتهام مسموم‌سازی آقای ناوالنی را رد کردند و گفتند آزمایش مواد بازدارنده کولیناستراسه را انجام داده‌اند و اثری از این ماده نیافته‌اند. 

آقای پسکوف روز سه‌شنبه گفت پزشکان اومسک شهری در سیبری که آقای ناوالنی ابتدا در آن جا بستری شده بود در فاصله «چند ساعت» پس از بستری، متوجه «کاهش میزان کولینستراسه» در بدنش شدند. با آزمایش خون می‌توان انسداد آنزیم‌های کولینستراسه را تشخیص داد. 

اما سخنگوی کرملین اصرار داشت افت کولینستراسه در بدن می‌تواند علل گوناگونی از جمله «مصرف داروهای مختلف» داشته باشد. 

سخنگوی آقای ناوالنی کایرا یارمیش روز سه‌شنبه گفت انتظارش را داشتیم که دولت تمایلی به آغاز تحقیقات نداشته باشد. 

آقای یارمیش در توییتی نوشت: «معلوم بود که درست و حسابی به این جرم رسیدگی نخواهد شد و مجرم شناسایی نخواهد شد. اما همه به خوبی می‌دانیم او کیست.» 

آسوشیتد پرس