احتمالِ ضعیفِ آماده شدن واکسن کرونا قبل از انتخابات آمریکا

دو تن از مشاوران ارشد دولت ترامپ گفته‌اند که بعید است واکسن ویروس کرونا تا ماه نوامبر آماده شود

همزمان صدها پروژه در سراسر جهان برای دستیابی به واکسن در جریان است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

دو تن از مشاوران ارشد دولت ترامپ گفته‌اند که بعید است واکسن ویروس کرونا تا ماه نوامبر آماده شود. دونالد ترامپ امیدوار بود بتواند واکسن این ویروس را قبل از انتخابات به مردم برساند.

انتخابات آمریکا روز سوم نوامبر یعنی کمتر از دو ماه دیگر انجام می‌شود.

دکتر منصف سلاوی، سرگروه برنامه تولید واکسن در «عملیات فوق سریع»، روز پنج‌شنبه هفته گذشته به مری لوئیز کلی، مجری ان‌پی‌آر، گفت با این که روند تهیه واکسن با توجه به استانداردهای موجود «بسیار سریع» است، ولی تقریبا قطعی است که به فصل پاییز نمی‌رسد.

وی گفت: «موضوع برنامه‌ریزی است. عملیات آغاز شده و باید بگویم که تا اینجا بسیار بسیار خوب پیش رفته، حتی بهتر از آن چه فکر می‌کردم.»

او ادامه داد: «احتمال بسیار بسیار کمی وجود دارد که واکسن‌هایی که در حال حاضر در دست آزمایش هستند قبل از پایان اکتبر به نتیجه برسند. بنابراین امکانش هست - مشروط بر آن که سایر شرایط استفاده اورژانسی و مجوزهای لازم فراهم باشند.»

دکتر سلاوی افزود: «به نظرم بسیار بعید است اما غیر ممکن نیست. بنابراین کار درست این است که آمادگی داشته باشیم تا اگر شرایط فراهم بود دست به کار شویم.»

وی توضیح داد تا وقتی که اثربخشی و مصونیت لازم در مرحله سوم آزمایش‌ها به اثبات نرسد، مجوز استفاده اورژانسی از واکسن صادر نخواهد شد.

وی انتظار دارد واکسن تا پایان سال جاری برای تزریق به بیماران بسیار وخیم در دسترس قرار گیرد، ولی در عین حال گفت واکسیناسیون تمام جمعیت آمریکا تا پیش از اواسط سال ۲۰۲۱ انجام نخواهد شد.

دکتر جرومی آدامز، جراح عمومی، صبح جمعه با تأیید اظهارات دکتر سلاوی به برنامه «صبح به خیر آمریکا» گفت که «بعید است» واکسن تا ماه نوامبر آماده شود.

او گفت: «موضوع فقط این نیست که اثربخشی و مصونیت واکسن تضمین شود، بلکه بحث توزیع آن نیز مطرح است.»

او افزود: «با فرض این که بتوان واکسن را زودتر آماده کرد و حتی دکتر فاوچی و دکتر سلاوی هر دو بگویند چنین چیزی ممکن است، گرچه بعید می‌دانم، ولی با این حال باید مطمئن شویم که ایالت‌ها آمادگی توزیع آن را دارند تا اگر اول نوامبر از مرکز کنترل بیماری‌ها دستورالعمل واکسیناسیون صادر شد، اگر صادر شد، بتوانیم به سرعت آن را به دست مردم برسانیم.»

دکتر آدامز گفت مسئولان آمریکایی به خاطر رساندن واکسن به روز انتخابات، در فرآیند تصویب عجولانه عمل نخواهند کرد. وی توضیح داد: «مردم باید بدانند که ما یک هیئت نظارتی داریم که فقط به داده‌ها توجه می‌کند و تا وقتی این هیئت مستقل قانع نشود که واکسن مؤثر و بی‌خطر است، هیچ اقدامی نمی‌توان کرد.»

نه تنها منتقدان همیشگی آقای ترامپ، بلکه بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت عمومی هم در مورد تشکیل و اجرای  پروژه «عملیات فوق سریع» اظهار نگرانی کرده‌اند. بسیاری از آنها می‌گویند هر واکسنی که در نتیجه این پروژه تولید شود عجولانه و فاقد آزمایش‌های ایمنی مناسب خواهد بود.

دلیل اصلی همه این نگرانی‌ها این است که می‌ترسند روند تهیه واکسن تنها با این هدف به سرعت افتاده باشد که ترامپ بتواند در انتخابات پیش رو رأی بیشتری بیاورد.

این هفته، مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها به مسئولان حوزه سلامت عمومی در سراسر کشور اطلاع داد که برای توزیع واکسن در اوایل ماه نوامبر آماده باشند. در این اطلاعیه هیچ نشانه‌ای از این که واکسیناسیون تا روز انتخابات انجام خواهد شد دیده نمی‌شود.

ترامپ پنج‌شنبه شب، در یک همایش انتخاباتی در پنسیلوانیا بر این ادعاها تأکید کرد و گفت واکسن «شاید واقعا قبل از پایان اکتبر آماده شود... دوست دارید این طوری شود؟»

مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها و اداره غذا و دارو هر دو اخیرا با انتقاداتی روبه‌رو شده‌اند مبنی بر این که برخی اقدامات و اطلاعیه‌های آنها جنبه سیاسی داشته است. مرکز پیش‌گیری اخیرا گفت لازم نیست این همه آزمایش شود، که بعدا معلوم شد کاخ سفید فشار آورده و دکتر فاوچی بر خلاف آن چه اول ادعا کردند، با این طرح موافقت نکرده بود.

استیون هان، رئیس کمیته اداره غذا و دارو، هفته گذشته مجبور شد به خاطر بزرگنمایی شیوه درمانی پلاسما برای بیماران کووید ۱۹ از مردم عذرخواهی کند. مجوز استفاده از این شیوه درمانی درست در شب همایش ملی جمهوری‌خواهان اعلام شد، که دوباره این تردید را به وجود آورد که خواسته‌اند وجهه دولت را در چنین لحظه حساسی بالا ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، وقتی از دکتر سلاوی پرسیدند که آیا قبول دارد ذکر ماه نوامبر در اطلاعیه مرکز پیش‌گیری بوی سیاسی‌کاری می‌دهد، او قبول کرد ولی گفت دستور آماده شدن ایالت‌ها ترفند سیاسی نیست بلکه یک اقدام راهبردی است.

وی گفت: «می‌فهمم چه می‌گویید. حق با شماست. برداشت من هم از این نامه، که من هم مثل شما از اخبار شنیدم،‌ این است که انگار باید در اول نوامبر آماده باشیم. و انگار می‌خواهد بگوید احتمال دارد آزمایش‌های بالینی قبل از پایان اکتبر به نتیجه برسد، که همان طور که گفتم بسیار بعید است.»

«ولی اگر واکسن آماده شود و ایالت‌های آماده نباشند، بی‌مسئولیتی بزرگی است.»

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، در آمریکا بیش از شش میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا هست و آمار تلفات از ۱۸۷ هزار نفر نیز گذشته است.

© The Independent

بیشتر از جهان