ویروس کرونا: امیدواری ائتلاف جهانی دانشمندان به تولید واکسن

زمان ۱۶ هفته برای تولید واکسن در نظر گرفته شده است

زمان کوتاه ۱۶ هفته برای تولید واکسن بی‌سابقه است-AFP

دانشمندان امیدوارند که بتوانند در عرض 16 هفته واکسن ویروس کرونای چینی را تولید کنند و به مرحله آزمایش‌های بالینی برسانند که چهار ماه طول می‌کشد.

رییس ائتلاف نوآوری‌های آمادگی به هنگام همه‌گیری (سپی)، می‌گوید چنین سرعت عملی در تاریخ واکسن‌سازی سابقه نداشته است.

ائتلاف سپی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، در سال 2017 و به منظور تولید واکسن‌های جدید برای مقابله با همه‌گیری‌های آینده شکل گرفت و در حال دریافت 20 میلیون پوند از دولت بریتانیا است تا صرف تلاش‌های خود کند. این در حالی است که بریتانیا و کشورهای سراسر جهان می‌کوشند از گسترش بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنند.

هم‌اکنون بیش از 20 هزار نفر در سراسر جهان، و از جمله دو نفر در بریتانیا، به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از 400 نفر نیز جان باخته‌اند.

سپی در ابتدا برای مقابله با ویروس ابولا در غرب آفریقا شکل گرفت.

دکتر ریچارد هچت، مدیرعامل سپی، می‌گوید که این پول «در لحظه بسیار حساسی» به دست‌شان رسیده است. «زیرا کل جهانیان در تکاپوی مقابله با ویروس جدید کرونا هستند. گسترش سریع این ویروس در جهان و ویژگی‌های منحصر به فرد همه‌گیر شدن آن خیلی نگران‌کننده است.»

او افزود: «امیدواریم که بتوانیم با کمک همکاران‌مان در عرض 16 هفته، از روی ترتیب‌بندی ژنی این عامل بیماری‌زا واکسنی تحقیقاتی درست کنیم و آزمایش بالینی هم با آن انجام بدهیم. آزمایش‌های بالینی لازم برای اطمینان‌یابی از ایمنی واکسن‌های تحقیقاتی، دست‌کم حدود دو تا چهار ماه طول می‌کشد.»

هچت گفت: «این زمان‌بندی خیلی بلندپروازانه است و در واقع در حوزه تولید واکسن سابقه ندارد. نباید از یاد برد که حتی اگر موفق هم بشویم، تضمینی نیست برای در دسترس عموم قرار دادن واکسن‌ها با چالش‌های بیشتری مواجه نشویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا، نیز در دیدار از پژوهشگاه پورتون داون گفت که با کمک این پول می‌توان واکسن‌های جدیدی تولید کرد.

آقای هنکوک گفت: «واکسن‌ها بهترین محافظ ما در برابر انبوهی از بیماری‌های مرگبار و از جمله ویروس کرونا هستند.»

او افزود: « 20 میلیون پوندی که امروز خبر اعطای آن آمد، به ما کمک می‌کند تا با قابلیت‌های شناخته‌شده‌ واکسن‌سازی در جهان، به ایجاد محافظ‌های جدید در برابر بیماری‌های نوپدید مثل ویروس کرونا ادامه دهیم.»

هنکوک در ادامه گفت: «خیلی عالی است که در تحقیقات حیاتی راجع به بیماری‌های واگیردار سرمایه‌گذاری می‌کنیم و پیشتازی بریتانیا در علم و دانش امروز را حفظ می‌کنیم تا بتوانیم این دانش را در اختیار جهانیان بگذاریم.»

دولت بریتانیا همچنین در گفت‌وگوی بین موسسه ملی سلامت‌پژوهی و انجمن پژوهش و نوآوری بریتانیا نیز حضور دارد تا فراخوان تحقیقاتی سریعی برای حمایت از واکنش جهانی در برابر ویروس کرونا شکل بگیرد.

هفته پیش دولت بریتانیا اعلام کرد که اعتباری معادل 58.7 میلیون پوند برای طرح تحقیقاتی مجزایی در نظر گرفته است که هدف از آن حفاظت از سلامت مردم در برابر تهدیدهایی مثل بیماری‌های واگیردار و مقاومت میکروب‌های بیماری‌زا در برابر دارو است.

© The Independent

بیشتر از جهان