هشدار رییس سازمان ملل نسبت به تاثیر منفی بحران کرونا بر دست‌آوردهای تاریخی زنان

آنتونیو گوترش: همه‌گیری کرونا موانع زنان را برای رسیدن به حقوقشان تشدید می‌کند  

زنان بلاروسی با پوشیدن لباس‌های سفید، هم‌بستگی خود را با اعتراضات اخیر این مردم به نتیجه انتخابات و خشونت پلیس نشان دادند - Sergei GAPON / AFP

رییس سازمان ملل هشدار داد که کرونا «اندک پیشرفت‌های» انجام گرفته در حوزه زنان را به باد داده است و رهایی از آسیب‌های آن ممکن است نسل‌ها طول بکشد. 

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل می‌گوید تداوم نابرابری‌ها و تبعیض‌ها به معنای آن است که زنان همچنان محروم از احترامی هستند که شایسته آنند؛ در حالی که هم با ایفای نقشی کلیدی در خط مقدم مقابله با همه‌گیری کرونا قرار دارند و هم انجام امور خانه بر دوش آن‌ها است. 

آقای گوترش گوشزد کرد ۷۰ تا ۹۰ درصد خدمه درمان زنانند اما فقط ۳۰ درصد سمت‌های بلندپایه تصمیم‌گیری را در اختیار دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گوترش روز دوشنبه در نشستی مجازی خطاب به هزاران زن عضو نهادهای جامعه مدنی گفت: « اگر به این دغدغه رسیدگی نکنیم، خطر آن وجود دارد که دستاوردهای یک نسل یا بیشتر از دست برود.» 

او افزود: «خلاصه کلام آن که همه‌گیری کرونا دارد موانع چشم‌گیر مقابل زنان را برای رسیدن به حقوق‌ و بهره‌گیری از توانایی‌هایشان برملا و تشدید می‌کند.» 

آقای گوترش گفت که با برقرار شدن قرنطینه‌های سراسری به منظور جلوگیری از شیوع کرونا «خبرهای ناراحت‌کننده‌ای راجع به افزایش سرسام‌آور خشونت‌های جنسیتی در سراسر جهان منتشر شد. زنان بسیاری عملاً اسیر آزارگران شدند و منابع و خدمات پشتیبانی هم به حوزه‌های دیگری اختصاص یافته است». 

رییس سازمان ملل افزود: «هم‌اکنون میلیون‌ها دختر نوجوان در سراسر جهان از تحصیل در مدرسه بازمانده‌اند و گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از افزایش بارداری نوجوانان در برخی کشورها منتشر شده است. طبق تجربه‌ای که از شیوع ابولا در غرب آفریقا داشته‌ایم، می‌دانیم وقتی دختران نوجوان از تحصیل در مدرسه بازبمانند ممکن است دیگر هرگز به مدرسه برنگردند.» 

او خاطرنشان کرد درپی وضعیت اضطراری پیش‌آمده در حوزه بهداشت عمومی، بسیاری از زنان که در قالب قراردادهای متزلزل موسوم به صفرساعت کار می‌کردند، اکنون امنیت اقتصادی ندارند. 

آقای گوترش از رهبران زن و خدمه درمان بابت نقش‌شان در مقابله با ویروس کرونا تشکر کرد و خواستار آن شد که مناصب بلندپایه بیشتری به زنان سپرده شود. 

پیش از این طبق گزارش جدیدی، شیوع کرونا به نابرابری جنسیتی دامن زده است و طی این بحران جهانی زنان تقریباً دو برابر مردان از کار بیکار شده‌اند. 

طبق یافته‌های محققان مدرسه بازرگانی دانشگاه اکستر در دوران قرنطینه سراسری هفت درصد زنان کارشان را از دست داده‌اند در حالی که این شاخص برای مردان چهار درصد بوده است. 

طبق یافته‌های این گزارش که براساس نظرسنجی از ۱۵۰۰ نفر بوده است و در ماه ژوییه منتشر شد احتمال کاهش ساعات کار زنان طی بحران کرونا بیشتر است در حالی که باید هم‌زمان بیشتر مردان کارهای خانه، مراقبت از بچه‌ها و رسیدگی به درس بچه‌ها را انجام می‌داده‌اند.

© The Independent