سیسی و کاظمی در امان؛ نشست سه‌جانبه مصر، عراق و اردن

پادشاه اردن میزبان رئیس‌جمهور مصر و نخست‌وزیر عراق است

جلسه‌ای در نیویورک نیز در سپتامبر گذشته در کنار مجمع عمومی سازمان ملل بین سه کشور برگزار شده بود و این سومین نشست این‌چنینی است.- Yousef ALLAN / AFP / Jordanian Royal Palace

امان، پایتخت اردن، امروز (سه‌شنبه) میزبان نشستی سه‌جانبه بین ملک عبدالله، پادشاه اردن؛ عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر؛ و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق است. این عالی‌ترین دیدار از زمان آغاز همکاری سه کشور است که اولین بار از مارس ۲۰۱۹ در قاهره آغاز شد. جلسه‌ای در نیویورک نیز در سپتامبر گذشته در کنار مجمع عمومی سازمان ملل بین سه کشور برگزار شده بود و این سومین نشست این‌چنینی است.

به گزارش اسکای نیوز عربی، سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی به‌اضافه مسائل منطقه ازجمله مسئله فلسطین، مقابله با تروریسم و جنگ‌های داخلی سوریه و لیبی از موضوعات اصلی نشست امان هستند.

پیش از نشست سه‌جانبه، پادشاه اردن در دو دیدار مجزا با سیسی و کاظمی دیدار کرد. به نظر می‌رسد توافق اخیر صلح بین امارات و اسرائيل موضوع اصلی صحبت ملک عبدالله و سیسی بوده باشد. همکاری در مقابله با ویروس کرونا از دیگر موضوعات این گفتگو بوده است.

رسانه‌های اردنی از توافق قاهره و امان درزمینهٔ مقابله با تروریسم نیز سخن گفته‌اند. مصر سازمان اخوان مسلمین را که در اردن پایگاه داشته سازمانی تروریستی می‌نامد. امان در ماه‌های اخیر اقداماتی علیه نیروهای اخوان در اردن انجام داده است.

به گزارش رسانه‌های رسمی اردن، ملک عبدالله و الکاظمی در دیدار خود بر همکاری درزمینهٔ «حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی» عراق گفتگو کردند. اشغال بخش‌هایی از خاک عراق توسط دولت ترکیه که مشغول مبارزه با پایگاه‌های «حزب کارگردان کردستان» (پ ک ک) در کردستان عراق است اخیراً مورد اعتراض گسترده کشورهای عربی قرارگرفته است. عراق و اردن از قدیم رابطه‌ای نزدیک داشته‌اند.

کرونا

ابتلای وزیر ارتباطات عراق، ارکان الشیبانی، به ویروس کرونا باعث شده بود احتمال لغو نشست امان مطرح شود. الشیبانی و مقامات همراهش هنگام ورود به امان در روز جمعه مورد تست قرار گرفتند و تست‌شان مثبت از کار در آمد. این اولین وزیر عراقی مبتلا به ویروس کرونا است گرچه یک مشاور رئیس‌جمهور و یک نماینده مجلس در این کشور به خاطر این ویروس جان سپرده‌اند. درنهایت اما اقدامات لازم انجام شد تا نشست سه‌جانبه که تنها یک روز به طول خواهد انجامید صورت بگیرد. وزرای نفت و بازرگانی عراق هم همراه نخست‌وزیر به امان آمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکاظمی در روزهای اخیر سفرهای دیپلماتیک مهمی داشته است. او به واشنگتن سفر کرد تا با دونالد ترامپ درباره آینده روابط بغداد و واشنگتن گفتگو کند.

با توجه به این‌که نخست‌وزیر عراق از ماه مه کار خود را آغاز کرده است این اولین شرکت او در نشست سه‌جانبه است. در نشست قبلی در نیویورک، برهام صالح، رئیس‌جمهور عراق، از سوی این کشور شرکت کرده بود که قدرت سیاسی اصلی کشور را در دست ندارد.

بیشتر از جهان