جمهوری اسلامی، توافق تاریخی امارات و اسرائیل را «به شدت» محکوم کرد

توافق «ابراهیم» همکاری امارات و اسرائیل برای تولید واکسن کرونا را تقویت می‌کند

پس از اعلام توافق تاریخی امارات و اسرائیل ساختمانی در تل‌آویو به رنگ‌های پرچم امارات متحده عربی نورپردازی شد، ۱۳آگوست۲۰۲۰-AFP

برای بیش از چهار سال منتقدان دولت ترامپ، کارشناسان سیاست خارجی و حامیان سرسخت دمکرات‌ها هشدار می‌دادند که دونالد ترامپ هرگونه چشم‌انداز صلح در خاورمیانه را به خطر انداخته است. بسیاری بارها تکرار کردند که آمریکا با خروج از برجام با متحدان خود اختلاف پیدا کرده و با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم به خشم و نارضایتی میلیون‌ها عرب مسلمان دامن می‌زند. گفته می‌شد که دولت ترامپ با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، کشورهای عربی را از خود دور می‌کند و با حفظ روابط نزدیک با دولت اسرائیل، زندگی فلسطینی‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

اما در همین فضای تاریکی که این دسته از کارشناسان و تحلیلگران سیاست خارجی ترسیم می‌کردند، دولت ترامپ زمینه‌ساز یک توافق تاریخی بین اسرائیل و امارات متحده عربی شده است. توافقی که روابط بین یک کشور یهودی و یک کشور عرب مسلمان را عادی‌سازی می‌کند.

همانگونه که انتظار می‌رفت، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این توافق آن را «اشتباه راهبری و اقدامی خطرناک» توصیف کرده و هشدار داده که در صورت دخالت اسرائیل در معادلات منطقه، امارات متحده عربی و دولت‌های همراه آن باید مسئولیت این اقدام را بپذیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه‌ ضمن «محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و اسرائیل»، مدعی شد، این اقدام «یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل آویو» است که بدون تردید «حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود».

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درحالی این بیانیه را صادر کرده و اقدام امارات متحده عربی را «ننگین» توصیف کرده که ادعا می‌کند به دنبال روابط صمیمانه و پیشرفت همکاری‌ها با کشورهای عربی منطقه از جمله امارات متحده عربی است.

مقامات در تهران در حالی تمرکز بر پیشرفت روابط دوجانبه بین اسرائیل و امارات متحده عربی را «پشت کردن آشکار به آرمان فلسطین و قدس» توصیف کرده‌اند که یکی از بخش‌های این توافق تقویت همکاری‌ها برای تولید واکسن کووید-۱۹ است. بیماری همه‌گیری که کل منطقه و جهان را به مخاطره انداخته و مهار و مقابله با آن از جمله اولویت‌های کشورهای خاورمیانه، خلیج فارس و جامعه بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

پیش از این نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فرود هواپیما‌های خط هواپیمایی اتحاد در فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده بود. این هواپیما‌ها که متعلق به امارات متحده عربی هستند برای نخستین بار محموله کمک‌های بشردوستانه را به اسرائیل انتقال دادند تا از این طریق به دست فلسطینی‌ها برسد.

آیت‌الله خامنه‌ای مدعی شد که این اقدام قربانی کردن فلسطینی‌ها است.

در حالی که رژیم جمهوری اسلامی تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای دشمنی با اسرائیل و رقابت با کشورهای عربی منطقه را اولویت قرار داده و هزینه‌های این خصومت‌ورزی را به مردم ایران تحمیل می‌کند، کشورهایی مانند امارات متحده عربی با در اولویت قرار دادن منافع مردم خود در تلاش برای بهبود روابط با کشورهای منطقه هستند.

توافق «ابراهیم» نه تنها در روابط دوجانبه اسرائیل و امارات متحده عربی پیشرفت ایجاد می‌کند، بلکه با فراهم آوردن زمینه همکاری‌ها در موضوعات بهداشتی و پزشکی می‌تواند به تولید هرچه سریع‌تر واکسن کرونا و بهره‌مندی کشورهای منطقه و جهان از آن کمک کند.

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی و اسرائیل هر دو در روند تولید واکسن مشارکت دارند و موسسه تحقیقات بیولوژیک «نس‌زیونا» که تحت نظر دولت اسرائیل قرار دارد، آزمایش بالینی واکسن کرونا را از ماه اکتبر آغاز خواهد کرد.

از سوی دیگر ماه گذشته مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن کرونا تولید شرکت «سنوفارم» چین در ابوظبی آغاز شد. ۱۵هزار دواطلب در امارات متحده عربی در این مرحله از آزمایش بالینی شرکت کرده‌اند.