خیز نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، برای انتخابات ۲۰۲۴

به نظر می‌رسد نیکی هیلی در تلاش برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا است

نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل-  Olivier DOULIERY / AFP

نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری پس از دونالد ترامپ در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان اعلام کرد: «ایالات متحده کشور نژادپرستی نیست.»

نیکی هیلی سفیر پیشین ایالات متحد در سازمان ملل و فرماندار سابق کارولینای جنوبی که احتمال دارد نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴ باشد، در حالی چنین ادعایی را مطرح کرد که قبل از آن گفته بود وقتی دختربچه‌ای بیش نبود خانواده‌اش با تبعیض دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

او گفت: «آمریکا کشوری نژادپرست نیست. داستان و کار آمریکا تمام نشده است.»

خانم هیلی  گفت: «در حال حاضر در قسمت اعظم حزب دموکرات جاافتاده است که بگویند آمریکا نژادپرست است. این حرف دروغ است. آمریکا کشور نژادپرستی نیست. شخصاً تجربه کرده‌ام. افتخار می‌کنم که دختر یک خانواده مهاجر هندوستانی‌ام که به آمریکا آمدند و در شهری کوچک واقع در جنوب آن مستقر شدند. پدرم دستار می‌بست و مادرم ساری می‌پوشید. خودم دختری رنگین‌پوست بودم که در میان سفیدپوستان و سیاه‌پوستان زندگی می‌کردم.»

خانم هیلی گفت: «خانواده من با تبعیض دست و پنجه نرم می‌کردند و روزگار سختی داشتند. اما پدر و مادرم هرگز ناله و زاری نکردند و تن به نفرت‌ورزی ندادند. مادرم کسب‌وکار موفقی به راه انداخت و پدرم ۳۰ سال آزگار در دانشکده‌ای درس داد که از قدیم‌الایام در اختیار سیاه‌پوستان بود. مردم کالیفرنیای جنوبی هم مرا به عنوان فرماندار خود انتخاب کردند و اولین بار بود که یک زن را از میان اقلیت‌های قومی به چنین سمتی برمی‌گزیدند.»

سپس دموکرات‌ها را آماج حملات خود قرار داد و مخالفت خود را با شعار «جان سیاهان مهم است» اعلام کرد.

او گفت: «کار و داستان آمریکا تمام نشده است. الآن وقت آن است که به پیشرفت خود ادامه دهیم و کاری کنیم که آمریکا برای همگان محیطی آزادتر، منصفانه‌تر و بهتر باشد. به همین دلیل است که غم‌انگیز است دیدن این که اعضای حزب دموکرات چشمشان را به روی شورش‌ها و خشونت‌ها بسته‌اند. مردم آمریکا می‌دانند که می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم البته می‌دانیم که جان یکایک سیاه‌پوستان باارزش است.»

اما او سپس فهرست‌وار گفت پلیس‌های سیاه‌پوست، صاحبان کسب و کار و کودکان جان‌باخته در شورش‌ها نیز جانشان «باارزش است.»

به نظر می‌رسد او یکی از اندک‌شمار سخنرانانی بود که در شب گردهمایی کل سخنانش را معطوف به آقای ترامپ نکرد. بخش‌هایی از سخنانش طوری بود که بیشتر شبیه سخنرانی آزمایشی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مثلاً به اقدامش در برداشتن پرچم ائتلاف از مقابل ساختمان کاپیتول کارولینای جنوبی افتخار کرد، اقدامی که در پی تیراندازی مرگبار یک نژادپرست سفیدپوست به کلیسای سیاه‌پوستان در شهر چارلستون این ایالت صورت گرفت.

او گفت: «نباید وضع این‌گونه باشد. پنج سال پیش در کارولینای جنوبی چنین نبود. ایالت ما چشم در چشم شرارت ایستادگی کرد. هنگام قرائت انجیل در کلیسای مادر امانوئل یک نژادپرست سفیدپوست وارد کلیسا شد. دوازده آمریکایی آفریقایی‌تبار برایش صندلی گذاشتند و او یک ساعت تمام همراه آنان دعا خواند و بعد شروع به تیراندازی کرد.  

پس از آن فاجعه وحشتناک ما کینه همدیگر را به دل نگرفتیم و سفید و سیاه و دموکرات و جمهوری‌خواه همبستگی‌مان را حفظ کردیم. با همدیگر تصمیم‌گیری‌های دشواری را انجام دادیم که برای آرام کردن اوضاع لازم بود و در نهایت احترام و آرامش آن نماد مهم را برداشتیم.»

PA