کلین کانوی، مشاور ترامپ، کیست و چرا نزدیک انتخابات استعفا می‌دهد؟ 

خانم کانوی همواره صدایی قابل اعتماد در کاخ سفید بود

کلین کانوی ۵۳ ساله اعلام کرد تا پایان ماه جاری میلادی از سمت خود کناره خواهد گرفت. AFP

کلین کانوی، مشاور کاخ سفید برای رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد تا پایان ماه جاری میلادی از سمت خود کناره خواهد گرفت. 

این خانم ۵۳ ساله شامگاه یک‌شنبه اظهار داشت به دلیل امور شخصی، دیگر نمی‌تواند به عنوان مشاور دونالد ترامپ مشغول باشد. او این سمت را از سال ۲۰۱۶ برعهده داشت. 

در این اقدام غیرمنتظره که روز دوشنبه و کمتر از یک روز پیش از نشست ملی حزب جمهوری‌خواه اظهار شد، خانم کانوی گفت این تصمیم «کاملا انتخاب خودم بوده است» و در «زمان مقتضی» از برنامه‌هایش برای آینده پرده خواهد برداشت. 

همسرش، جورج کانوی نیز به طور موقت، محل کار خود را در پروژه لینکلن ترک خواهد کرد، کارزاری سیاسی از طرف جمهوری‌خواهانی که حملات شدیدی را علیه رئیس جمهور ایالات متحده طی ماه‌های اخیر به راه انداخته است. 

خانم کانوی در نامه‌ای که در فضای مجازی منتشر شد، نوشت: «ما در امور متعددی با هم اختلاف نظر داریم اما سر اموری که از همه بیشتر مهم است با هم موافقیم، مانند مسائل کودکان. فعلا و برای رفاه حال کودکان عزیزم از جنجال و شلوغی دوری کرده و بیشتر مادری خواهم کرد.» 

علی‌رغم این اعلامیه در روز یک‌شنبه، او هنوز قرار است در نشست این هفته سخنرانی کند. این نشست شاهد پذیرش کاندیداتوری حزب برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از جانب آقای ترامپ خواهد بود. 

رابطه خانم کانوی با رئیس جمهور فعلی وقتی شروع شد که در سال ۲۰۱۶ او به عنوان مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ تعیین شد و اولین زنی بود که یک ستاد موفق انتخاباتی برای رئیس جمهور ایالات متحده را هدایت کرد. 

پس از پیروزی نیز به عنوان پاداش به او منصبی به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید پیشنهاد شد که او را تبدیل به عالی‌رتبه‌ترین خانم در کابینه آقای ترامپ کرد و او همواره یکی از نزدیک‌ترین و دیرینه‌ترین مقامات به رئیس جمهور در طول چهار سال گذشته بوده است. 

این جمهوری‌خواه دیرینه و نظرسنج کارکشته در آغاز، در دور مقدماتی انتخابات سال ۲۰۱۶ به ستاد انتخاباتی سناتور تد کروز پیوست، پیش از آن که در ستاد آقای ترامپ جایگزین استیون بنن به عنوان دبیر این ستاد شود. آقای بنن دو روز پیش رسما به کلاهبرداری متهم شد. 

در مقایسه با آقای بنن، خانم کانوی همواره صدایی قابل اعتماد در کاخ سفید بود و هدایت بسیاری از طرح‌های دولت را برعهده داشت، از جمله طرح مبارزه با اعتیاد به تریاک. 

او احتمالا بیشتر به خاطر مصاحبه‌های رسانه‌ای خود مشهور است که در آن‌ها از رئیس جمهور دفاع کرده و به جنگ منتقدان او می‌رفت. 

این شهرت او شامل ایجاد اصطلاح «واقعیات جایگزین» است که او در سال ۲۰۱۷ به کار برد تا توضیح دهد در توصیف اغراق‌آمیز جماعت حاضر در مراسم تحلیف آقای ترامپ چه اتفاقی افتاد. 

در موقعیتی دیگر، خانم کانوی به نقض راهنمای اخلاقیات متهم شد چرا که از حضور در شبکه خبری فاکس برای تشویق آمریکاییان به خریداری محصولات ساخته ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور رئیس جمهور بهره جست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ماه‌های اخیر هم مورد حمله و انتقاد قرار گرفته است چرا که سعی داشت از واکنش دولت ایالات متحده به شیوع عالم‌گیر ویروس کرونا دفاع کند. او در روز یک‌شنبه نوشت: «رهبری رئیس جمهور ترامپ تاثیری مثبت و قابل اندازه‌گیری بر آرامش و کامیابی کشور داشته است.» حتی وقتی این کشور بیشترین آمار مبتلایان و مرگ‌های حاصل از کووید-۱۹ را در سراسر دنیا دارد. 

او همچنین هنگام سخنرانی در ماه آوریل ظاهرا نام معمول ویروس کرونای جدید را اشتباه درک کرده و از معنای کووید-۱۹ خبر نداشت چرا که اظهار داشت: «مردم، این کووید-۱۹ است نه کووید-۱.» 

در همان ماه، خانم کانوی همچنین از اظهارات آقای ترامپ علیه رعایت فاصله در اجتماع و تعطیلی سراسری کشور در طول شیوع این بیماری عالم‌گیر دفاع کرده و اظهار داشت: «در میشیگان، شما رسما می‌توانید علف بکشید ولی نمی‌توانید علف‌های حیاط خود را کوتاه کنید. بسیاری از مردم معنای این کار را نمی‌فهمند.» 

این مشاور افزوده بود: «بعضی از فرمانداران اساسا به کل از واقعیت و عقل سلیم فاصله گرفته‌اند.» 

© The Independent