نماینده آمریکا در سازمان ملل: ایران حامی شماره یک تروریسم است

اعلام مخالفت دوباره چین با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و ابراز امیدواری واعظی

کلی کرفت و مایک پومپئو در سازمان ملل-STEPHANIE KEITH / GETTY IMAGES VIA AFP

در حالی که کلی گرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و به روسیه و چین در مورد وتوی قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی هشدار داده است، پکن از مخالفت با ادامه این تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.

در همین حال محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی مدعی شد، «با علائمی که از اروپا و آسیا دریافت کردیم در روزهای پایانی تحریم‌ها قرار داریم.» واعظی ادعا کرد: «در ماه‌های آینده وضع بهتر خواهد شد.»

به گزارش خبرآنلاین واعظی گفت: «امیدواریم در ماه‌های آینده شرایط تحریمی کشور تغییر کند، زیرا هدف آنهایی که ما را تحریم کردند، تسلیم شدن ایران طی ۳ الی ۴ ماه بود، اما الان ۲.۵ سال گذشته است و ما در این مدت علاوه‌بر اینکه تسلیم نشدیم، اتکایمان به خودمان نیز افزایش یافت.»

کرفت روز گذشته جمهوری اسلامی را «حامی شمار یک تروریسم در جهان» معرفی کرد و گفت آمریکا هفته آینده قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به رای می‌گذارد.

او به روسیه و چین هشدار داد در صورت مخالفت با این قطعنامه، آنها هم شریک اقدامات دولتی هستند که «حامی شماره یک تروریسم در جهان» لقب گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال فاکس نیورز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه چین گزارش داده که کشورش با تلاش‌های آمریکا به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی موافقت نخواهد کرد. ونگ وبین، بار دیگر بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، تاکید کرد.

بر اساس این قطعنامه، تحریم‌های تسلیحات سبک علیه ایران پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه سال جاری لغو می‌شوند.

اما آمریکا و متحدانش ادعا می‌کنند که لغو این تحریم‌ها و خرید و فروش آزادانه سلاح از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی برای امنیت منطقه به شمار می‌رود.

مقامات در تهران این ادعاها را رد می‌کنند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با تاکید بر اینکه هدف شورای امنیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، ایران را بزرگترین حامی تروریسیم در جهان معرفی کرد.

پومپئو در توییتر نوشت: «دسترسی رژیم ایران به سیستم‌های تسلیحاتی، پول و تجارت با حزب کمونیست چین تنها ریسک‌ها را در منطقه افزایش می‌دهد.»

قطعنامه پیشنهادی  آمریکا که در شورای امنیت به گردش درآمده برای تصویب به ۹ رای موافق از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد. پنج عضو دایم شورای امنیت که روسیه و چین را نیز شامل می‌شود، نباید از رای وتوی خود علیه این قطعنامه استفاده کنند.

واشینگتن پیش‌تر اعلام کرده بود در صورت وتوی روسیه را چین، مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد که می‌تواند در بازه زمانی ۶۵ روزه همه تحریم‌های بین‌المللی را علیه ایران فعال کند.