کلین کانوِی پیش از انتخابات، کاخ سفید و ترامپ را ترک می کند

مشاور وفادار رییس جمهور اعلام کرد در پایان ماه جاری از سمت دولتی‌اش «کنار خواهد رفت»

کلین کانوی به همراه دونالد ترامپ- رویترز

کیلیام کانوی مشاور کاخ سفید اعلام کرده در پایان ماه اوت کابینه ترامپ را ترک خواهد کرد تا به امور خانوادگی‌اش رسیدگی کند.

خانم کانوی در انتخابات ۲۰۱۶ مدیر کارزار انتخاباتی آقای ترامپ بود و از آن زمان نیز جزو وفادارترین مدافعان رییس جمهور بوده است. او روز شنبه این تصمیم خود را اعلام کرد و در بیانیه‌ای گفت: «در پایان ماه جاری از کاخ سفید بیرون می روم.»

خانم کانوی ابتدا به نفع رقیب ترامپ، تد کروز، کار می‌کرد اما در ژوئیه ۲۰۱۶ وارد اردوگاه ترامپ شد و اولین زنی است که در انتخابات ریاست جمهوری مدیر کارزاری بود که به کاخ سفید راه پیدا کرد.

رییس جمهور پیش از مراسم تحلیف او را به سمت مشاور عالی‌رتبه‌تری برگزید و خانم کانوی در تمام این مدت در همان سمت ماند که این در دولت ترامپ اتفاق کم‌سابقه‌ای است.   

خانم کانوی در نشست‌های خبری و برنامه‌های تلویزیونی اغلب از آقای ترامپ و اعوان و انصارش دفاع می‌کرد. شاید مشهورترین این موارد در همان زمان آغاز به کارش رخ داد وقتی در دفاع از ادعاهای دروغ رییس جمهور راجع به تعداد افرادی که برای تحلیفش جمع شده بودند اولین بار از عبارت «حقایق موازی» استفاده کرد.

خانم کانوی اخیراً در تلاش بود آقای ترامپ را متقاعد کند تعداد نشست‌های خبری کاخ سفید در رابطه با ویروس کرونا را بیشتر و البته مدت برگزاری هریک را کوتاهتر کند. مقامات این اقدامات وی را در جلوگیری از ریزش چشمگیر آرای ترامپ در نظرسنجی‌ها مؤثر خواندند، ریزشی که علت آن ضعف عملکردش در مقابله با همه‌گیری بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم کانوی درست دو ماه پیش از موعد انتخاباتی که ترامپ قصد پیروزی دوباره در آن را دارد از سمتش استعفا می‌دهد و در این برهه حساس او را از وجود سخنگویی فعال محروم می‌کند.

جورج، شوهر خانم کانوی، در بیانیه دیگری در توییتر اعلام کرد از سمتش در طرح لینکلن استعفا می‌دهد. او از بنیانگذاران این طرح بود و هدف آن را «مبارزه با ترامپ و ترامپیسم در انتخابات» اعلام کرده بود.

پارسال آقای ترامپ در جریان یک مناظره عمومی آقای کانوی را «مرتیکه خودمحور» و «شوهر جهنمی» خوانده بود و او نیز در جواب اعلام کرده بود رییس جمهور صلاحیت روانی برای این سمت را ندارد.

خانواده کانوی این تصمیم را یک روز پس از آن گرفته‌اند که دختر ۱۵ ساله‌شان کلودیا در توییترش نوشته دلش می‌خواهد «آزاد و رها» باشد. کلودیا پیش‌تر نیز در رسانه‌های اجتماعی علیه مواضع پدر و مادرش سخن گفته بود.

روز یکشنبه خانم کانوی تجربه‌ کاری‌اش در دولت ترامپ و نیز کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ را «سرمست‌کننده» و «تحقیرکننده» خوانده بود.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری رویترز

© The Independent