بازخوانی جعبه سیاه: مسافران هواپیمای اوکراینی پس از شلیک اول سالم بودند

شلیک دوم هر دو جعبه سیاه را تخریب کرده است

عکس از تابناک

مطابق با اطلاعات منتشر شده از جعبه سیاه داخل کابین هواپیمای اوکراینی، صدای ضبط شده سه خلبان داخل هواپیما نشان می‌دهد که خلبانان و خدمه داخل کابین پس از انفجار موشک اول، همچنان زنده بوده‌‌اند. اما موشک دوم که با فاصله ۲۵ ثانیه از موشک اول شلیک شده، هر دو جعبه سیاه را تخریب کرده و اطلاعاتی از کابین مسافران و شرایط پس از واقعه در دسترس نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران روز یک‌شنبه در این باره گفت: «جعبه سیاه ضبط‌کننده صدای درون کابین تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک (اول) مکالمات را ضبط کرده است. در کابین پرواز سه نفر گروه پرواز حضور داشتند که یکی از آنها معلم بوده که هر سه متوجه شرایط غیرعادی بودند و متناسب با صدای غیرعادی کابین تا آخرین لحظه مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودند. معلم خلبان درون کابین برخی راهنمایی‌های لازم را می‌دهد. از این مکالمه می‌توان نتیجه گرفت که هواپیما دچار مشکل الکتریکی شده که باعث می‌شود گروه پروازی واحد برق کمکی را روشن بکند و معلم خلبان تشخیص خود مبنی بر فعال بودن هر دو موتور هواپیما را در ثانیه‌های پس از انفجار به خلبانان اعلام می‌کند.»

او در ادامه افزود: «هیچ صدا و یا نشانه‌ای از وضعیت کابین مسافران در صداها و اطلاعات ضبط شده وجود ندارد و نحوه صحبت و واکنش گروه پروازی نشان از سلامت جسمانی آنها در این لحظات بوده است. با توجه به این که ضبط صدای کابین در ۱۹ ثانیه بعد از انفجار متوقف شده است و حداقل ۲۵ ثانیه بعد از انفجار اول موشک دوم به مجاورت هواپیما رسیده است تحلیلی درباره عملکرد و آثار موشک شلیک شده دوم از اطلاعات جعبه سیاه به دست نیامد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر گزارشی توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد که بخشی از آن به این شرح است: «در ساعت ۶:۱۳:۵۶ کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه نسبت به شمال خود شناسایی کرد که درحال طی کردن مسیر ۵۶ درجه بود. در همین زمان پرواز اوکراینی پس از برخاست از فرودگاه از سمت ۱۴۳ درجه نسبت به سامانه در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافند بود، هواپیما در حال طی کردن مسیر ۳۰۹ درجه بود، کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را در ساعت ۶:۱۴:۲۱ بر روی بستر ارتباطی به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام کرد. این هدف همان هواپیمای اوکراینی بوده که از سمت فرودگاه امام در حال نزدیک شدن به سامانه بوده است، ولی توسط سامانه به عنوان هدفی که از ناحیه جنوب غرب در حال نزدیک شدن به تهران بود، شناسایی می‌شود.»

این در حالی است که چندین ماه پس از ساقط کردن هواپیمای مسافری توسط سپاه تا زمان دسترسی مسئولان دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه، جعبه سیاه در اختیار ایران بود.

تاخیر ایران در تحویل جعبه سیاه و پنهان‌سازی‌های متعاقب آن باعث شده تا برخی عدم امکان بازخوانی‌های جعبه سیاه را مرتبط با تخریب آن توسط ایران بدانند. همچنین ایران تا به حال هیچ کس را به دلیل قصور در مسئولیت بابت این فاجعه محاکمه نکرده است.

روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته، هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۴۰ نفر مسافر ایرانی و ۳۶ نفر مسافر خارجی توسط موشک سپاه پاسداران ساقط شد.

پس از این ماجرا حکومت ایران و سپاه پاسداران تا سه روز موضوع را از افکار عمومی پنهان کردند و پس از فشار طرف‌های ذینفع خارجی، ناچار به افشای آن شدند. سردار حاجی‌زاده فرمانده هوا-فضای سپاه مسئولیت این فاجعه را پذیرفت، اگرچه افکار عمومی همچنان منتظر محاکمه مقصران این ماجرا هستند.

بیشتر از