بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی قربانی جدید کرونا

وزیر راه ایران می‌گوید بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به دلیل کرونا متوقف شده

وزیر راه جمهوری اسلامی توضیح دقیقی درباره چگونگی متوقف شدن بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نداده است - STR / National Security and Defense Council of Ukraine / AFP

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که در یک برنامه رادیویی حاضر شده بود با اشاره به همه‌گیر شدن بحران کرونا در ایران و جهان گفت که «بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به دلیل کرونا متوقف شد و پس از عادی شدن شرایط دوباره این مسئله دنبال می‌شود».

هواپیمایی اوکراینی که از مبدا فرودگاه امام خمینی به پرواز درآمده بود، توسط موشک‌پرانی نیروهای سپاه جمهوری اسلامی ایران در آسمان منهدم شد و تمامی سرنشینان آن در دم جان باختند. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد اسلامی درباره آخرین وضعیت بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و اینکه چرا برخی کشورها اصرار دارند که جعبه سیاه به خارج از ایران برای بازخوانی و بازسازی برود، مدعی شد که «این مسئله چندان پیچیده‌ای نیست. عمدتا آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که از هر حادثه ای یک اتفاق تروریستی درست کرده و دشمنی کنند». 

وزیر راه و ترابری هم‌چنین گفت که جمهوری اسلامی ایران در «کمیته بررسی سانحه در حال بررسی ماجراست» و «اوکراین و شرکت سازنده هواپیما جزو لاینفک آن هستند».

به گفته وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران «به محض اینکه شرایط آماده شود، بازخوانی جعبه سیاه آغاز شده اما کرونا کار را متوقف کرده و در حال حاضر بررسی میدانی، انجام آزمایش‌های قطعات تمام شده و پس از این وضعیت بازخوانی جعبه سیاه را دنبال می‌کنیم».

وزیر راه جمهوری اسلامی البته توضیح دقیقی درباره چگونگی متوقف شدن بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نداده است. 

وزیر راه نظام اما به نکته‌ای اشاره کرد که باعث نگرانی از احتمال پاک شدن بخشی از حافظه جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی داشت؛محمد اسلامی با اشاره به اینکه «جعبه سیاه هواپیما دو حافظه دارد که یک برای گفت‌وگوهای ابتدایی خلبان با برج مراقبت است و حافظه دوم دستوراتی است که به خلبان داده می‌شود» گفت: «یکی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد، آسیب دیدن و شکستگی بخشی از جعبه سیاه در سانحه است و اگر کارخانه بوئینگ در این زمینه مشارکت نکند، ممکن است دیتا از بین برود، بنابراین قبل از پذیرفتن ریسک خواندن این دیتا بازیابی فیزیکی جعبه سیاه ضروری بود.»

به گفته وزیر راه و شهرسازی «برای بازخوانی و بازسازی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با بوئینگ، فرانسه و اوکراین مکاتبه کردیم که در این زمینه فرانسه و اوکراین اعلام آمادگی کردند و در حال مذاکره با اوکراینی‌ها هستیم و به محض اینکه شرایط آماده شود مشکلی برای این موضوع نداریم».

پس از سرنگونی هواپیمایی مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های سپاه کشمکش‌ها درباره ارسال جعبه سیاه از سوی جمهوری اسلامی به کشورهای درگیر ماجرا برای روشن شدن ابعاد این فاجعه تلخ انسانی بالاگرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات جمهوری اسلامی ایران در ابتدا نمی‌خواستند که جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را تحویل دهند و اصرار داشتند که این جعبه سیاه باید در ایران بازخوانی شود. اما سرانجام فشارهای بین‌المللی باعث شد که جمهوری اسلامی ایران برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با دیگر کشورها تعامل کند. 

بیشتر از