فرزند بایدن، زیر حملات جمهوری‌خواهان در کنگره دموکرات‌ها سخنرانی کرد

درخواست ترامپ از اوکراین به تحقیق در باره پرونده فرزند بایدن، دلیل اصلی استیضاح رئیس جمهور بود

هانتر بایدن، جو بایدن و باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق ایالات‌متحده - Mitchell Layton / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

 

هانتر بایدن که سعی کرده بود هنگام فعالیت‌های انتخاباتی پدرش برای ریاست جمهوری از توجهات دور بماند، با حضوری نادر در نشست ملی حزب دموکرات برای سال ۲۰۲۰ شرکت کرد و نامزد حزب دموکرات را برای مقابله با دونالد ترامپ معرفی کرد. 

او به همراه خواهرش اشلی، پدر خود را به عنوان «قوی‌ترین شانه‌ای که می‌توان به آن تکیه زد» و مردی «پایدار و استوار» توصیف کرد و در انتها نیز قطعه‌ای از بو بایدن، پسر دیگر آقای بایدن که در سال ۲۰۱۵ بعد از ابتلا به سرطان مغز درگذشت، درباره پدر خود نشان داد. 

این ویدیو پیام بو بایدن در نشست ملی حزب دموکرات برای سال ۲۰۱۲ بود که می‌گفت: «در لحظات خصوصی و علنی زندگی، او پدری بوده که همواره می‌شناختم، پدربزرگی که کودکانم عاشقش هستند و ستایشش می‌کنند، پدری که قهرمان من است.» 

فرزندان آقای بایدن بعد از معرفی توسط نوه‌های معاون اول سابق رئیس جمهور به روی صفحه ظاهر شدند، چرا که مراسم پنج‌شنبه به نشان دادن بعد انسانی و روابط خانوادگی آقای بایدن به عنوان یک پدر و یک پدربزرگ اختصاص یافته بود و همچنین او را در دید کسانی که با او و علیه او در کاخ سفید و مجلس ایالات متحده کار کرده‌اند، به عنوان همکاری دلسوز ترسیم کرد. 

این شب مراسم به نحوی توسعه نوع سیاست‌ورزی آقای بایدن بود که به بیان داستان‌های عزاداری و احساسی و برقراری ارتباط با رای‌دهندگانی تکیه می‌کند که آن‌ها نیز عزیزی را از دست داده و غمی را در زندگی تجربه کرده‌اند. همسر اول آقای بایدن، نیلیا و دختر نوزادش نائومی، در سال ۱۹۷۲ طی یک تصادف رانندگی جان باختند. 

هانتر بایدن، آخرین پسر زنده معاون اول سابق رئیس جمهور نیز در این مصیبت‌ها کنار او عزاداری کرده است اما زندگی خصوصی او غرق در جنجال بوده چرا که او در گذشته با اعتیاد دست و پنجه نرم کرده و یکی از شخصیت‌های اصلی در اقدامات تلافی‌آمیز جمهوری‌خواهان برای واکنش به استیضاح رئیس جمهور است. 

مجلس نمایندگان ایالات متحده در نوامبر سال گذشته رئیس جمهور را استیضاح کرد بعد از آن که طی تحقیقات مشخص شد آقای ترامپ به مقامات اوکراینی فشار آورده  بود تا درباره خانواده بایدن، از جمله هانتر، تحقیق کنند که آن زمان در هیات مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی مشغول بود. 

گزارش فردی افشاگر از تماس تلفنی رئیس جمهور با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ژوئیه ۲۰۱۹ نشان داد رئیس جمهور کمک‌های مالی مورد تایید مجلس را در ازای دریافت اطلاعات درباره روابط خانواده بایدن با شرکت انرژی بوریزما نگه داشته است که باعث شروع تحقیق استیضاح توسط نمایندگان دموکرات مجلس شد. مجلس سنا رئیس جمهور را تبرئه کرد و خود او نیز این تحقیقات و محاکمه استیضاح را «شایعه» نامید. 

مراسم پنج‌شنبه شب دو یادبود احساسی از بو بایدن را هم پخش کرد که در زمان حیات، دادستان کل ایالت دلاور بود. 

هانتر بایدن طی سال‌های گذشته در مقایسه با برادر سیاسی‌اش، چندان توجهات حاصل از نقش پدر را به خود معطوف نکرده بود اما اکنون توسط متحدان رئیس جمهور در مرکز موشکافی و انتقاد قرار دارد چرا که آن‌ها او را مرتبط با اتهامات فساد در کابینه باراک اوباما در رابطه با اوکراین و چین معرفی می‌کنند. 

ستاد انتخاباتی آقای بایدن این حملات را «حملاتی بی‌اساس که قبلا بی‌اعتبار شده‌اند» علیه نماینده حزب دموکرات معرفی کرد. 

رئیس جمهور این بار هم دوباره شعار «او را زندانی کن» به راه انداخت و در گردهمایی‌های انتخاباتی خویش فریاد زد: «او کدام گوری است؟» که در بین متحدان دست راست افراطی او تکرار شده و همچنین خانواده بایدن را «فاسدانی سنگدل» و «مایه شرم» کشور نامیده است در حالی که پسران خود او، دونالد ترامپ جونیور و اریک ترامپ همواره جنجال‌هایی را برای ستاد انتخاباتی او به ارمغان آورده‌اند. 

هانتر بایدن به شبکه ای‌بی‌سی در سال ۲۰۱۹ گفت: «من واقعا آن قدر به بچه‌های دونالد ترامپ فکر نمی‌کنم و وقتی هم به آن‌ها فکر می‌کنم به نظرم دلقک‌مآب می‌آیند. آن‌ها فقط سروصدا می‌کنند.» 

او گفت خود او نیز «شوکه» شده است وقتی فهمیده در مرکز آن تماس تلفنی کذایی قرار داشته است. 

© The Independent