جو بایدن نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را از طرف حزب دموکرات پذیرفت

بایدن سی سال پیش هم برای دستیابی به نامزدی انتخابات کاخ سفید تلاش کرد اما شکست خورد

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات‌متحده در کنار همسرش - Olivier DOULIERY / AFP

جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهورآمریکا، در نطق پذیرش رسمی نامزدیش در انتخابات ریاست جمهوری وعده داد که کشور را فرای «فصل سیاهی» دونالد ترامپ خواهد برد. او سی سال پیش هم برای دستیابی به نامزدی انتخابات کاخ سفید تلاش کرد اما شکست خورد.   

جو بایدن در آخرین شب کنوانسیون ملی دموکرات‌ها گفت: «رئیس جمهور کنونی، آمریکا را بس طولانی در تاریکی فرو برده است؛ خشم بیش از حد، وحشت بیش از حد، شکاف بیش از حد.»  

او گفت: «من به  شما قول می‌دهم اگر ریاست جمهوری را به من بسپارید، بهترین چیزها را زنده خواهم کرد نه بدترین‌ها را. با اتحاد می‌توانیم به این فصل تاریک در آمریکا چیره شویم و خواهیم شد.» 

سپس مهم‌ترین لحظه در پنج دهه کار دولتی جو بایدن فرا رسید. او گفت: «بنابراین با افتخار و خضوع هرچه تمام‌تر نامزدی ریاست جمهوری ایالات متحده را می‌پذیرم.» 

هرچند آقای بایدن از اشاره مستقیم به نام دونالد ترامپ خودداری کرد، اما گفت که چهل و پنجمین رئیس جمهور «هیچ مسؤولیتی را نمی‌پذیرد، با دیکتاتور‌ها حشر و نشر می‌کند و به آتش شکاف‌ها دامن می‌زند.» 

آقای بایدن در این سخنرانی با اشاره به پنج مورد بحران در آمریکا از جمله همه‌گیری کرونا، کشور را در «اوج التهاب» تصویر کرد و وعده داد در صورت انتخاب ویروس کرونا را شکست خواهد داد.  

او افزود: «پس از گذشت این همه وقت، رئیس جمهور هنوز برنامه‌ای (برای مبارزه با کرونا) ندارد.» آقای بایدن ضمن وعده آن که پوشیدن ماسک را اجباری خواهد کرد گفت: «من (این برنامه را) دارم. ما (کشور را) از قبل هم بهتر خواهیم ساخت.» 

همان طور که انتظار می‌رفت او از دست دادن همسر و کودکش را در جوانی برجسته کرده و گفت: «من درک می‌کنم حس ناامیدی چقدر سخت است. همیشه صدای آن‌ها را می‌شنوید.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن در اشاره به سیاست‌های آتی‌اش گفت حق بیمه بهداشت، و با تلاش‌های همگانی وام‌های دانشجویی را کاهش خواهد داد. او گفت نظام مهاجرتی آمریکا «معرف ارزش‌های ما» خواهد بود، و گفت در دستمزد زنان و مردها  «تساوی» برقرار خواهد کرد. افزایش مالیات بر شرکت‌ها خصوصی همانند حفاظت از «تعهد» به خدمات اجتماعی  یکی دیگر از وعده‌های آقای بایدن بود. او گفت: «رئیس جمهور کنونی تهدید به شکستن این تعهد می‌کند.» 

آقای بایدن در مورد بحران آب و هوا گفت: «ما می‌توانیم به آن بپردازیم و خواهیم پرداخت.» اما نگفت چه سیاستی در این زمینه دارد. او به همین گونه نگفت چگونه می‌خواهد همه این مسائل را حل کند به ویژه اگر جمهوری‌خواهان اکثریتشان را در سنا حفظ کنند که به میچ مک دانل امکان خواهد داد مانع هرآن چه بشود که مجلس نمایندگان به دستگاه رهبری بایدن الویت دهد. 

آقای بایدن در اشاره به تساوی نژادی گفت می‌تواند برخی از زخم‌های جامعه را درمان کند. او افزود نامزد معاونتش، کامالا هریس، سناتور کالیفرنیا که جامائیکایی و هندی الأصل است در تلاش‌های او شریک خواهد بود. 

او در حمله‌ای کاری علیه آقای ترامپ گفت هرگز اجازه نخواهد داد روسیه برای سر سربازان آمریکایی در أفغانستان جایزه تعیین کند. این نکته‌ای است که دونالد ترامپ به رغم تایید چند آژانس اطلاعاتی آمریکا هرگز با ولادیمیر پوتین همتای روسش در میان نگذاشته است. 

آقای ترامپ که روز پنج‌شنبه آینده از محل کاخ سفید رسما نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری خواهد پذیرفت، در حالی که جو بایدن سخنرانیش را به إتمام می‌رساند در توییتی گفت این شخصیت کهنه‌کار واشینگتن حدود ۵۰ سال فرصت داشته مسائل را حل کند و نکرده است. 

«در طول ۴۷ سال جو هیچ‌کدام از کارهایی را  که اکنون حرفش را می‌زند انجام نداده است. او هرگز تغییر نخواهد کرد، همه‌اش حرف است.» 

آقای بایدن پس از ده‌ها سال تلاش سرانجام از طرف حزبش نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است. کارزار او در سال ۱۹۸۸ با اتهام تقلب پایان یافت و دیگر سربلند نکرد تا سال ۲۰۰۸ که باراک أوباما او را به معاونتش برگزید. 

به گفته یک رئیس ستاد سابق کاخ سفید او در هشت سالی که در سمت معاونت اوباما قرار داشت همواره «آخرین فردی» بود که پیش از اتخاذ تصمیمات مهم اظهار نظر می‌کرد. 

سناتور پرسابقه ایالت «دلوور» عمده‌ترین سخنرانی دوره سیاستمداریش را به خاطر همه‌گیری کرونا در فضای مجازی ایراد کرد. برخلاف أوباما و سایر نامزدهای حزب دموکرات در دنیای مدرن، جمعیتی در سالن وجود نداشت که در واکنش به نکات مشخص سخنانش هورا بکشد و پوسترهای نامش را با الفبای درشت تکان دهد. بادکنکی به هوا فرستاده نشد و نتوانست شوی معمول درآغوش کشیدن خانواده‌اش پس از سخنرانی را اجرا کند. 

مدت‌ها بخ طول انجامید…

اما بنا به چند نظرخواهی در سطح ملی و ایالات مهم، آن چه بایدن از آن برخوردار است حمایت داخلی است.  

به گفته سازمان نظرخواهی «ریل کلیر پالیتیکس» او در سطح کشور حدود ۷.۶ درصد و در ایالات مهم ۴.۲ درصد از دونالد ترامپ جلوست. به گفته این موسسه، آقای بایدن همچنین در فلوریدا - که یک استراتژیست حزب جمهوریخواه اخیرا گفت عامل تعیین کننده در برد یا باخت آقای ترامپ است، ۵ درصد از او پیشی گرفته است. «ریل کلیر» می‌گوید جو بایدن در میشیگان (۶.۷ درصد)، در ویسکونسین (۶.۵ درصد) و در پنسیلوانیا (۵.۷ درصد) از ترامپ جلوتر است.   

دست‌اندرکاران هردو حزب می‌گویند نتیجه آراء در ایالات مهم کافی است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را تعیین کند. 

آقای بایدن در پایان سخنرانی پر احساسش در آخرین شب کنوانسیون دموکرات‌ها به پسر متوفی‌اش «بوبایدن» دادستان کل سابق ایالت دلوور ادای احترام کرد. دو فرزند دیگر او، اشلی و هانتر بایدن در ابتدای شروع صحبت‌های پدرشان سخنرانی‌هایی در معرفی او کردند. به رای‌دهندگان ویدیوی مصائب زندگی بایدن از جمله مراسم خاکسپاری همسر و دو کودکش نشان داده شد. 

انتظار می‌رود داستان مصیبت‌بار زندگی بایدن بخش مهمی از کارزار انتخاباتی او و نمایانگر آن باشد که او سختی‌هایی را تحمل کرده که در صورت انتخاب از او یک رهبر همدل با مردم خواهد ساخت. 

همدلی یا نشان دادن آن، نقطه قدرت آقای ترامپ نیست. جو بایدن ضمن تکرار مواضع سخنرانان کنوانسیون چهارروزه حزب دموکرات گفت رئیس جمهور کنونی لیاقت و توانایی مقام ریاست جمهوری را ندارد. 

اما تنها چند ساعت پس از آن که آقای بایدن تریبون را در ویلمینگتون دلوور در دست گرفت، آقای ترامپ به موضوع دیگری برای پیروزی در انتخابات متوسل شد. او در حرکتی که هدفش گیج کردن و شکست رقیب انتخاباتی‌اش است، پایگاه هوایی «ار فورس وان» در حومه شهرشمال شرقی پنسیلوانیا را انتخاب کرد.  

آقای ترامپ که دیگر قادر نیست از رونق اقتصادی و کاهش میزان بیکاری بگوید، هشدار داد که اگر یک سوسیالیست کنترل کشور را در دست گیرد، شاخص ورود مهاجر به ایالات متحده «هفتصد درصد افزایش خواهد یافت.» او افزود اگر آقای بایدن پیروز شود، اقتصاد تحت فشار قرار می‌گیرد. 

در این میان، در فاکس نیوز…

رییس‌جمهور ترامپ حدود نیم ساعت پس از آغاز نطق آقای بایدن در کنوانسیون دموکرات‌ها به برنامه شبکه فاکس نیوز تلفن کرد. او نیمی از صحبت‌هایش را به این اختصاص داد که جو بایدن مسن‌تر از آن است که بتواند علیه نیروهای داخل حزبش که به گفته آقای ترامپ او را به سوی چپ کشیده اند، «بجنگد». 

آقای ترامپ بدون ارائه گواهی بر ارزیابی‌های پزشکی آقای بایدن گفت: «چیزهایی درجریان است. فکر می‌کنم دیر یا زود…احتمالا به زودی خواهیم فهمید.» چند لحظه بعد، یک پسر جوان در کنوانسیون حزب دموکرات دز فضای مجازی داستانی تکان‌دهنده از جو بایدن نقل کرد که چگونه خود که در کودکی لکنت زبان داشته به او کمک کرده مشکل لکنت زبانش را حل کند. او نسخه سخنانش در کنوانسیون را نشان داد که چگونه به شیوه‌ای که جو بایدن یادش داده برای آسان شدن ارائه آن رویش علامت‌گذاری کرده است.   

باوجود این، به نظر می‌رسد کارزار معمول آقای ترامپ پس از ماه‌های تابستان که به نظر می‌رسید روحیه مبارزش را از دست داده، در روز پنج‌شنبه بار دیگر انرژی گرفته است. او به «هرج و مرج در لهستان» و «خیابان‌های خونین شیکاگو» اشاره کرد که اگر قدرت به دست دموکرات‌ها بیفتد «به تمام شهر‌های آمریکا سرایت خواهد کرد.» 

اما دموکرات‌ها در صورت ادامه قدرت ترامپ برای چهارسال دیگر معضلات دیگری بر سر راه آمریکا می‌بینند. آن‌ها همچنان حملاتشان را در میان شوخی‌های نامناسب جولیا لوئیز دریفوس کمدین ادامه داده‌اند که نقش سلینا مایر را در سریال «ویپ» اچ بی‌اوُ ایفاء کرد.  

در این میان مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک که برای مدتی کوتاه در سال جاری خود را نامزد ریاست جمهوری کرد گفت: «از شما می‌خواهم علیه او (ترامپ) رای بدهید زیرا کارش را درست انجام نداده است. شهروندان نیویورک متقلب را می‌شناسند. به چه دلیل (ترامپ) را برای چهارسال دیگر انتخاب کنیم؟» 

این بازرگان ثروتمند گفت: «آیا بار دیگر کسی که شرکت شما را به ورشکستگی کشانده انتخاب می‌کنید؟ برنامه ترامپ کاهش مالیات برای افرادی مثل من بود که به آن نیاز ندارند…جو امتیاز مالیاتی مرا از من خواهد گرفت.»  

آقای بایدن در چند مرحله از نطقش دستخوش احساسات شد به ویژه در اشاره به نکته حساس اغتشاشات «شارلوتزویل» ویرجینیا که گفت اظهارات آقای ترامپ را شنیده که می‌گفت «مردمانی بسیار خوب در هردوسوی» اعتراضات قرار داشته‌اند. این اغتشاشات از راهپیمایی برتری‌طلبان سفیدپوست ناشی شده بود.  

نامزد حزب دموکرات آن را «یک هشداربرای کشور و من» خواند و گفت: «در آن لحظه دانستم باید در انتخابات شرکت کنم.»

© The Independent