تصمیم تاریخی در فوتبال ایران؛ قرارداد با خارجی‌ها ممنوع

حراست وزارت ورزش می‌گوید تحقیقات اولیه درباره تخلفات قراداد ویلموتس آغاز شده است

شیخ دیاباته بازیکن اهل کشور مالی و تاثیرگذار تیم فوتبال استقلال تهران  - عکس از خبرگزاری تسنیم

هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال ایران ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای باشگاه ها در فصل آینده را تصویب کرد. 

روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران با صدور بیانیه‌ای گفته است که هیات رئیسه سازمان لیگ بنا به «ملاحظات متعدد» مصوب کرده است که در فصل آینده فوتبال ایران (فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹) عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی جدید در باشگاه ها ممنوع است.

در بیانیه کوتاه سازمان لیگ فوتبال ایران آمده است که « بازیکنان و مربیان خارجی فعلی شاغل در صورت اتمام مدت قرارداد فقط می توانند با همان باشگاه فعلی خود تمدید کنند و پیوستن آنها به سایر باشگاه ها نیز ممنوع است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع در حالی اعلام می‌شود که در از میان ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران، تنها تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان از حضور یک سرمربی خارجی بهره می‌گیرد اما تعداد بازیکنان خارجی در تیم‌های باشگاهی ایران زیاد است و برخی از این بازیکنان برای تیم‌هایشان بسیار تاثیرگذار هستند. مشخص نیست که تکلیف بسیاری از این بازیکنان برای ادامه حضور در فوتبال ایران چه خواهد شد.

در سال‌های گذشته تقریبا تمامی بازیکنان و مربیان خارجی که در تیم‌های فوتبال باشگاهی ایران شاغل بودند با پایان یافتن زمان همکاری‌شان با مدیران ایرانی، از باشگاه‌های کشور شکایت کردند و غرامت سنگینی از باشگاه‌ها گرفته‌اند.

در روزهای گذشته خبر محکومیت فدراسیون فوتبال ایران در پرونده قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران بسیار جنجالی شد. فدراسیون فوتبال ایران در پرونده شکایت مارک ویلموتس بازنده شد و مجبور است بیش از ۶ میلیون یورو به این مربی بلژیکی پرداخت کند.

واکنش‌ها به این خبر تا سطح اظهارنظر بسیاری از مقامات سیاسی جمهوری اسلامی در ایران نیز پیش رفت تا جایی که امروز ، چهارشنبه ۲۹ مرداد رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ایران گفته است که «رسیدگی به تخلفات پرونده آقای ویلموتس با احضار وزیر ورزش به مجلس و خارج از نوبت صورت خواهد گرفت».

از سوی دیگر مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان ایران گفته که «خطاکاران را به قوه قضائیه می‌فرستد».

سلطانی‌فر مدعی شده است که «مردم مطمئن باشند در راستای حرکت مبارزه با فساد در ورزش که با همکاری وزارت ورزش و اطلاعات و دستگاه قضا آغاز شده حتماً با خاطیان آن برخورد می‌شود».

گفته می‌شود که از همین  امروز تحقیقات اولیه درباره تخلفات در این قراداد، با احضار و بازجویی مطلعین آغاز شده است. حراست وزارت ورزش هم این خبر را تایید کرده و گفته که «در روزهای آینده برخورد و احضار متخلفین در هر سطحی انجام خواهد شد».

بیشتر از ورزش