واکنش تند حداد عادل به ادعاهای رئیس بنیاد مستضعفان

حداد عادل خطاب به فتاح : آیا فرزند شما در مدرسه متعلق به ما تحصیل نکرده است؟

حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پدر عروس علی خامنه‌ای - عکس از همشهری آنلاین

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی در ایران با انتشار یک ویدئو درباره ادعاهای اخیر مطرح شده از سوی پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان کشور، واکنش نشان داد.

پرویز فتاح چندی قبل در یک برنامه تلویزیونی، جزئیاتی را درباره ملکی که غلامعلی حداد عادل برای اداره مدرسه فرهنگ در منطقه فرشته تهران به قیمت پایین از بنیاد اجاره‌کرده افشا کرد و از این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست که ملک را به این سازمان باز پس دهد.

حالا غلامعلی حداد عادل با انتشار این ویدیو در صدد آن برآمده است تا به ادعاهای پرویز فتاح پاسخ دهد. در متنی که حداد عادل می‌خواند به نکات مختلفی اشاره شده است و در ابتدای آن با لحنی طعنه‌آمیز آمده است که «در سال‌های گذشته هرج و مرج کاملی بر بنیاد حاکم بوده و حالا فتاح فرشته نجات شده است».

حداد عادل خطاب به پرویز فتاح می‌گوید: «آقای فتاح بنده از شما می‌پرسم آیا نمی‌دانستید که مدرسه فرهنگ بعد از اطلاع مقام معظم رهبری از وضع نابهنجار رشته علوم انسانی در آموزش و پرورش با توصیه مؤکد ایشان برای احیای این رشته ایجاد شده و ایشان با تصدیق ضرورت امر به مسئولان امر وقت بنیاد دستور داده‌اند برای تأسیس و اداره این مدرسه کمک کنند و کمک بنیاد در سال ۱۳۷۲این بود که خانه‌ای در اختیار مدرسه قرار دادند که همان خانه‌ای است که شما در برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرده‌اید».

حداد عادل پای خانواده فتاح را هم به این مشاجره باز کرده و گفته «آقای فتاح شما از وضع مدارس این رشته قبل از تأسیس مدرسه فرهنگ و تحول مثبتی که بعد از تأسیس آن در سراسر کشور ایجاد شده، باخبرید آیا فرزند شما با آگاهی شما از هدف و برنامه مدرسه فرهنگ در همین مدرسه و در همین ساختمان تحصیل نکرده است؟»

حداد عادل ادعا کرده است که «از آنجا که خانه‌ای که مدرسه شد برای مدرسه مناسب نبود، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۴ با همه احتیاطی که در باب استفاده از بیت‌المال دارند با توجه به اساسنامه مؤسسه فرهنگ که در آن قید شده بود اموال مدرسه متعلق به شخص نیست بلکه به بیت‌المال تعلق دارند موافقت کردند زمینی از بنیاد در اختیار مؤسسه قرار گیرد تا پس از ساخت مدرسه در آن، خانه قبلی به بنیاد برگردد».

حداد عادل مدعی شده است که «به جهت مشکلات اداری و مالی کار ساخت مدرسه به تعویق افتاد و در سال‌های اخیر معلوم شد به علت قرار گرفتن زمین روی گسل زلزله امکان ساخت مدرسه در آن وجود ندارد».

به گفته حداد عادل مؤسسه فرهنگ در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که این زمین را به بنیاد برمی‌گرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در برنامه نگاه یک، درباره ملک خیابان چناران محله الهیه، که اکنون در اختیار مدرسه فرهنگ، متعلق به خانواده حداد عادل است، گفت: «آن‌جا اجاره بوده، اجاره چند بار تمدید شده، بنیاد نامه‌نگاری کرده چون باید تخلیه می‌شد. فرصت خواستند. اجاره‌اش هم اجاره به‌روز نبوده، با ملاحظه بوده، الان دیگر تمام شده.»

 

فتاح در مصاحبه اخیرش با تلویزیون دولتی ایران گفته بود: «آقای دکتر حداد عادل باید تصمیم بگیرند یا اجاره روز را بدهند، که به ‌نظر می‌آید با این گرانی اجاره‌ها در آن منطقه به صرفه نخواهد بود و ایشان نمی‌تواند از بچه‌های مدرسه فرهنگ این اجاره را دریافت کنند، یا ملک را برگردانند.»

او گفته بود که «پیشنهاد ما این است که این ملک باید برگردد. اما تا این لحظه که من صحبت می‌کنم علی‌رغم همه کش‌وقوس‌ها برنگشته. ارزش این مدرسه الان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است. اگر ما آن‌جا را تحویل بگیریم، حتما می‌فروشیم، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم و آن را صرف مدارس مناطق محروم می‌کنیم.»

رئیس بنیاد مستضعفان از رانت دیگری که در اختیار حداد عادل قرار گرفته هم پرده برداشت: «علاوه بر این، آقای دکتر حداد عادل یک زمین گرفته بودند بروند مدرسه بسازند و آن مدرسه فرهنگ فرشته را تخلیه کنند. این سالیان سال دست ایشان بوده، هشت ‌هزار متر در منطقه هروی است. اما نتوانستند از شهرداری مجوز بگیرند، چون گفتند روی گسل است.»

فتاح ادامه داد: «بالاخره ایشان [حدادعادل] بزرگواری کردند با پی‌گیری‌هایی که ما داشتیم ظرف چند ماه گذشته آمدند تحویل دادند. فکر می‌کنم که آن زمین بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. ما آن‌جا مستقریم و من این قول را می‌دهم که سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم که زمان ببرد. حتما آن را می‌فروشیم و صرف محرومین و محرومیت‌زدایی می‌کنیم.»

حداد عادل در ویدیویی که از خود منتشر کرده با بیان ادعاهای فراوان درباره ساخت و ساز مدرسه در مناطق محروم کشور گفته است که «آقای فتاح، ای کاش در یک سالی که رئیس بنیاد شده‌آید چند دقیقه صرف وقت می‌کردید و در یک دیدار حضوری نظر خود را با حدادعادل در میان می‌گذاشتید و قبل از اینکه در تلویزیون به او تهمت بزنید، توضیحات او را می‌شنیدید».

بیشتر از