افشاگری فتاح درباره املاکی که حداد عادل پس نمی‌دهد

مدرسه‌ای که خانواده حداد عادل برای پسرشان ساخته ‌بودند، در ملکی متعلق به بنیاد مستضفعان، با اجاره اندک اداره می‌شود

پرویز فتاح، چپ، در کنار غلامعلی حداد عادل، وسط-- عکس از تسنیم

رئیس بنیاد مستضعفان ایران در یک برنامه تلویزیونی، جزئیاتی را درباره ملکی که غلامعلی حداد عادل برای اداره مدرسه فرهنگ در منطقه فرشته تهران به قیمت پایین از بنیاد اجاره‌کرده افشا کرد و از این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست که ملک را به این سازمان بازپس دهد.

این مقام جمهوری اسلامی همچنین درباره املاکی که در اختیار محمود احمدی‌نژاد، ‌رئیس جمهور سابق، و همین طور سپاه ولی امر است نکاتی را افشا کرد.  

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در برنامه نگاه یک، درباره ملک خیابان چناران محله الهیه، که اکنون در اختیار مدرسه فرهنگ، متعلق به خانواده حداد عادل است، گفت: «آن‌جا اجاره بوده، اجاره چند بار تمدید شده، بنیاد نامه‌نگاری کرده چون باید تخلیه می‌شد. فرصت خواستند. اجاره‌اش هم اجاره به‌روز نبوده، با ملاحظه بوده، الان دیگر تمام شده.»

غلامعلی حداد عادل علاوه بر عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم هست. او در حال حاضر مقام مشاور عالی علی خامنه‌ای را نیز دارد.

سال گذشته، حرف‌های همسر حداد عادل درباره تاسیس مدرسه غیرانتفاعی خبرساز شد. طیبه ماهروزاده، که مدرس دانشگاه الزهراست در یک برنامه تلویزیونی گفته‌ بود: «مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم، چون وقتی پسرم به سن دبیرستان رسید و می‌خواست به رشته علوم انسانی برود، مدرسه مناسبی برایش وجود نداشت.»

حالا رئیس بنیاد مستضعفان افشا کرده مدرسه‌ای که خانواده حداد عادل به‌خاطر پسرشان تاسیس کردند، با چشم‌پوشی بنیاد مستضعفان از اجاره‌بها اداره می‌شود.

فتاح در مصاحبه اخیرش با تلویزیون دولتی ایران گفت: «آقای دکتر حداد عادل باید تصمیم بگیرند یا اجاره روز را بدهند، که به ‌نظر می‌آید با این گرانی اجاره‌ها در آن منطقه به صرفه نخواهد بود و ایشان نمی‌تواند از بچه‌های مدرسه فرهنگ این اجاره را دریافت کنند، یا ملک را برگردانند.»

او افزود: «پیشنهاد ما این است که این ملک باید برگردد. اما تا این لحظه که من صحبت می‌کنم علی‌رغم همه کش‌وقوس‌ها برنگشته. ارزش این مدرسه الان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است. اگر ما آن‌جا را تحویل بگیریم، حتما می‌فروشیم، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم و آن را صرف مدارس مناطق محروم می‌کنیم.»

رئیس بنیاد مستضعفان از رانت دیگری که در اختیار حداد عادل قرار گرفته پرده برداشت: «علاوه بر این، آقای دکتر حداد عادل یک زمین گرفته بودند بروند مدرسه بسازند و آن مدرسه فرهنگ فرشته را تخلیه کنند. این سالیان سال دست ایشان بوده، هشت ‌هزار متر در منطقه هروی است. اما نتوانستند از شهرداری مجوز بگیرند، چون گفتند روی گسل است.»

فتاح ادامه داد: «بالاخره ایشان [حدادعادل] بزرگواری کردند با پی‌گیری‌هایی که ما داشتیم ظرف چند ماه گذشته آمدند تحویل دادند. فکر می‌کنم که آن زمین بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. ما آن‌جا مستقریم و من این قول را می‌دهم که سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم که زمان ببرد. حتما آن را می‌فروشیم و صرف محرومین و محرومیت‌زدایی می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته فتاح، احمدی‌نژاد در ملکی ۲۰۰ میلیاردی در ولنجک تهران «مستقر است»، و ملکی ۲۰۰ میلیاردی هم در اختیار سپاه ولی امر است که بنیاد مستضعفان هنوز نتوانسته است پس بگیرد.

این افشاگری در حالی از سوی پرویز فتاح انجام می‌شود که زمزمه‌هایی درباره آماده شدن او برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ وجود دارد. سفرهای استانی که او از زمان ریاست بر بنیاد مستضفعان آغاز کرده، یکی از دلایل ایجاد این حدس‌و گمان‌هاست.

گرچه در دی‌ماه سال گذشته، فتاح خود این موضوع را رد کرد و به خبرنگاران گفت: «بنده هیچ قصدی برای انتخابات ریاست جمهوری ندارم و قصدم خدمت در بنیاد است و اگر سفرهای استانی را انجام می‌دهم بر اساس نیاز بنیاد بوده و هیچ برنامه‌ای در این خصوص ندارم.»

اغلب اموال و املاکی که بنیاد مستضعفان در اختیار دارد اموال مصادره‌ای است.

بیشتر از