پاریوشانا:‌ فستیوال جین چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

جین‌گرایی یک مذهب باستانی هندی متعهد به عدم خشونت است

زنان با پوشش سنتی آماده برگزاری مراسم مذهبی می‌شوند-MANJUNATH KIRAN / AFP


جشنواره جین پاریوشانا در حال حاضر در حال برگزاری است. 

جین‌گرایی یک مذهب باستانی هندی است که یکی از ارکان آن تعهد به عدم خشونت است. 

فستیوال سالانه، مقدس‌ترین رویداد سال آیین جین است و پیروان آن، سال گذشته را به یاد آورده و از هرگونه خطا و اشتباهی که ممکن است مرتکب شده باشند، توبه می‌کنند. 

 این‌همه آن چیزی است که دراین‌باره لازم است بدانید:‌

پاریوشانای امسال چه زمانی است؟

امسال پاریوشانا از شنبه ۱۵ اوت تا ۲۲ اوت برگزار می‌شود. 

فستیوال در ماه بادراپادا در تقویم هندو که به ماه اوت و سپتامبر در تقویم میلادی هر سال می‌افتد، در سرتاسر هند برگزار می‌شود.

آگامشاسترا در توییتی نوشت:‌

فردا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشنواره آیین جین «پارایوشانا» آغاز می‌شود، هشت تا ده روز روزه، مراقبه، سوادیایا، پراتیکرامانا و بخشش. 

این‌یک مراسم موقر است که به‌عنوان زمان توبه و خلوص انگاشته می‌شود.    

جای جینندرا  

 

این مراسم چند روز طول می‌کشد؟

دو فرقه عمده در جین‌گرایی هست: دیگامبارا (به معنی ملبس به آسمان در زبان سانسکریت) و سوتامبارا (به معنی ملبس به سفید). راهبان دیگامبارا لباس نمی‌پوشند و راهبان فرقه سوتامبارا به پیروی از نام خود، لباس سفید می‌پوشند. 

جین‌گرایان در فرقه سوتامبارا، برای هشت روز پاریشانا را انجام می‌دهند، درحالی‌که پیروان فرقه دیگامبارا فستیوال مقدس را ده روز برگزار می‌کنند. 

آن‌گونه که کمیته آموزشی جین می‌گوید، جین‌گرایان فرقه دیگامبارا، به این مراسم سالانه داس‌لاکشانا می‌گویند و پیروان سوتامبارا به آن پاریوشانا می‌گویند. 

این کمیته می‌گوید:‌ «طی این هشت الی ده روز، تمامی جامعه جین یکسره غرق در فعالیت‌های روحانی و مذهبی می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وجه مشخص فستیوال چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

پاریوشانا، به معنی «دوام» یا «گردهم آمدن»، فستیوال بخشش است و کسانی که آن را انجام می‌دهند از این زمان برای یادآوری و توبه استفاده می‌کنند. 

کسانی که این آیین را به‌جا می‌آورند، به شکل سنتی به معابد می‌روند و آیین محدودکننده‌ای را رعایت می‌کنند، مثلاً روزه می‌گیرند.

فدراسیون انجمن‌های مشترک آمریکا شمالی می‌گوید که این فستیوال «با آیین سخت‌گیرانه فضائل اصلی همراه است». 

این فضائل به گفته سازمان فوق، عبارت‌اند از:‌ بخشش، صدقه، سادگی، قناعت، راست‌گویی، خویشتن‌داری، روزه، عدم تعلق، فروتنی و پرهیزکاری.

دفتر وزیر ماهاراشترا در توییتی نوشت:‌

اوداو بالاصاحب تکرری، وزیر ماهاراشترا در یک نشست مجازی با سانگاتان‌های جین در بمبئی، از آنان خواست تا آیین پاریوشانا را از خانه به جا آورند تا با جمع نشدن در یک مکان، خود و عزیزانشان را از ابتلا به کووید۱۹ در امان نگه‌دارند. 

 

سازمان جین‌گرایان جوان آمریکا نوشت:‌ «یک پیرو جین باید زمان را صرف تمرکز بر روح خود کند، درباره به عادات و اعمال خود فکر کند و به تعهد خود بر اصول جین اذعان کند.» 

آخرین روز فستیوال که به سامواتساری معروف است، از جمله شامل اعتراف مؤمنان به گناهانی که در سال گذشته مرتکب شده‌اند می‌شود. این اعتراف سامواتساری پراتاکرامانا خوانده می‌شود. 

این سازمان در مقاله‌ای که در فدراسیون آیین جین منتشر کرد نوشت:‌ «در دوران پراتاکرامانا، ما توبه می‌کنیم یا خواستار بخشش برای اعمالی می‌شویم که ممکن است به اشتباه مرتکب شده باشیم. این دوران همچنین به یاد ما می‌آورد که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است تا بتوانیم از انجام دوباره آن‌ها در آینده جلوگیری کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی