کارآگاه‌های آمریکایی در لبنان

اعزام «اف بی آی» به بیروت برای تحقیق در مورد انفجار مهیب

دلیل آتشی که منجر به انفجار ۲۷۵۰ تن آمونیوم نیترات در بندر بیروت شد هنوز معلوم نیست - NABIL MOUNZER / POOL / AFP

گروهی از کارآگاه‌های پلیس فدرال آمریکا امروز و فردا به لبنان می‌روند تا در تحقیقات درباره انفجار عظیم چند روز پیش در بندر بیروت تحقیق کنند.

این انفجار از بزرگ‌ترین موارد مشابه در تاریخ جهان بوده است. 

دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، خواهان تحقیقات کامل و شفاف شده است. او گفت، کارآگاه‌های آمریکایی به دعوت دولت لبنان برای کشف دلایل انفجار روز ۴ اوت به آن کشور رفته‌اند.

انفجار بیروت قریب ۱۸۰ کشته، هزاران زخمی و چندصد میلیون دلار خسارت بر جای گذاشت.

در میان کشورهای خارجی، فرانسه، که روزگاری قیمومیت لبنان را بر عهده داشت، بیش از همه در رویدادهای پس از انفجار نقش داشته است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری آن کشور، اولین رهبر خارجی بود که پس از انفجار به بیروت سفر کرد و زودتر از مقامات عالی لبنان در محل حادثه حاضر شد و با مردم حادثه‌دیده گفت‌وگو کرد. مقامات فرانسه نیز درگیر تحقیق در مورد انفجار و جزئیات آن هستند. 

دلیل بروز آتشی که منجر به چند انفجار و نهایتا منفجر شدن ۲۷۵۰ تن آمونیوم نیترات در بندر بیروت شد، هنوز معلوم نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسنادی که در روزهای گذشته منتشر شده‌ است، نشان می‌دهد که رهبران سیاسی و امنیتی بیروت از ذخیره شدن این مواد شیمیایی در بندر باخبر بوده‌اند.

در لبنان، بی‌اعتمادی شدیدی نسبت به رهبران سیاسی وجود دارد و بسیاری از شهروندان خواهان تحقیقات بین‌المللی هستند. این خواسته اما از سوی مقامات لبنان پشتیبانی نمی‌شود. میشل عون، رئیس ‌جمهوری لبنان، که متحد سیاسی حزب‌الله است، گفته است که تحقیقات مستقل «اتلاف وقت» است. 

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، نیز دیشب (جمعه) در سخنرانی خود گفت که این گروه به هیچ تحقیقات بین‌المللی اعتماد نمی‌کند. این گروه قطعا دل خوشی از حضور ماموران پلیس فدرال آمریکا نخواهد داشت. حزب‌الله مدت‌هاست که می‌کوشد روابط لبنان با کشورهای غربی کاهش یابد تا این کشور بیشتر به سوی روسیه و چین و البته جمهوری اسلامی ایران متمایل شود.

رهبر حزب‌الله همچنین گفت که باید در مورد نقش احتمالی اسرائیل هم تحقیق شود. اسرائیل قویا هرگونه نقش داشتن در آن واقعه را رد کرده است و حتی مقامات خود حزب‌الله هم در ساعات اولیه انفجار گفته بودند که اتهامی متوجه آن کشور نمی‌دانند. حالا اما حتی میشل عون هم می‌گوید که نقش داشتن اسرائیل یکی از نظریه‌هایی است که مورد تحقیق قرار خواهد گرفت. 

مردم لبنان از اکتبر سال گذشته در جنبش خیابانی عظیم علیه فساد دولت خود و نقش داشتن دولت‌های خارجی در کشورشان، از جمله جمهوری اسلامی ایران، به میدان آمده بودند. نیروهای حزب‌الله لبنان به جنبش مردمی حمله بردند و تظاهرات‌کنندگان را زخمی کردند. در خشم روزهای پس از انفجار، این جنبش دوباره گر گرفته است. همین جنبش بود که باعث استعفای دولت لبنان شد.

رهبران بین‌المللی گفته‌اند که کمک امدادی مستقیما به مردم لبنان ارسال خواهد شد و نه به دولت بحران‌زده و غیرقابل اعتماد آن، و نیز خواهان اصلاحات پایدار در این کشور شده‌اند.