افزایش حضور نظامی فرانسه در دریای مدیترانه

این اقدام فرانسه پس از بالا گرفتن تنش میان ترکیه و یونان صورت گرفت

کشتی‌های تجسسی و رزمی ترکیه در آبهای دریای مدیترانه- TURKISH DEFENCE MINISTRY / AFP

با افزایش تنش میان ترکیه و یونان، بر سر فعالیت‌های ترکیه برای کشف نفت و گاز در آبهای مورد مناقشه، فرانسه حضور نظامی خود را در دریای مدیترانه افزایش می‌دهد. 

وزیر دفاع فرانسه گفت که دو جت جنگنده رافائل و ناو محافظ لافایت، صبح سه‌شنبه وارد جزیره کرت شدند. تنش‌ها میان ترکیه و فرانسه، دو متحد ناتو، بر سر ادعاها و اظهارات ضدونقیض درباره منطقه‌ای از دریای مدیترانه در اطراف یک جزیره یونانی بالا گرفت که ترکیه در اکتشاف هیدروکربن بالقوه در آنها جست‌وجو کرده است. 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه چهارشنبه شب در توییتی نوشت:‌ «تصمیم گرفته‌ام که در روزهای آینده، موقتا حضور نظامی فرانسه را در همکاری با شرکای اروپایی‌ از جمله یونان، در شرق مدیترانه تقویت کنم.» 

به گفته منابع دفاعی یونان، ارتش‌های یونان و فرانسه روز پنجشنبه در جزیره کرت مانور آموزشی مشترک برگزار کردند. 

کیریاکس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، در توییتی ضمن سپاسگزاری از مکرون، او را «دوست واقعی یونان و مدافع پرشور ارزش‌های اروپایی و قانون بین‌الملل» توصیف کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه گفت که برای مذاکره درباره این مناقشه، با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و چارلز میشل، رییس شورای اروپا صحبت خواهد کرد. 

آقای اردوغان گفت: «مسیر دست‌ یافتن به راه حل در شرق مدیترانه از طریق گفت‌وگو و مذاکره است.» 

آقای مکرون ترکیه را متهم می‌کند که با اتخاذ «تصمیم‌های یک جانبه» بر سر حقوق خود در دریای مدیترانه، تنش‌آفرینی می‌کند. روز دوشنبه، ترکیه یک کشتی لرزه‌نگار تجسسی را با پشتیبانی کشتی‌های رزمی برای بررسی آبها و تحقیق درباره احتمال وجود منابع نفت و گاز به محل مورد نظر فرستاد. 

آبهای مورد مناقشه در اطراف جزیره کوچک کاستلوریزو است، که در حدود یک مایلی ساحل جنوب‌غرب ترکیه و ۳۵۴ مایلی سرزمین اصلی یونان قرار دارد. 

ادعای مالکیت یونان را توافقی که پنجشنبه گذشته با مصر امضا شد، پشتیبانی می‌کند. این توافقنامه یک منطقه اقتصادی خاص را در آنجا تعیین می‌کند. دیپلمات‌ها در یونان گفتند که این توافقنامه، پیمان مشابهی را که سال گذشته در میان ترکیه و لیبی امضا شد خنثی می‌کند. اتحادیه اروپا ادعا کرده بود که آن پیمان، نقض قوانین بین‌المللی است. 

آقای اردوغان گفت که ترکیه توافق قبلی با لیبی را حفظ می‌کند و یونان را در این مناقشه به عهدشکنی متهم کرد. 

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری رویترز 

© The Independent

بیشتر از جهان